Uratähtäin

19 loka

Mentor-ohjelma aktorin silmin 3/3: Kiitoksien aika

Syksyllä 2020 alkanut mentorointi on tullut päätökseen. Tämän juttusarjan viimeinen osa nivoo yhteen koko vuoden kestäneen yhteisen matkan sekä mentoriparina että mentoroitavana ryhmänä.

20 syys

Opiskelijatapahtuman puhujat esittelyssä: Kaisu Riihinen, VTT

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijatapahtuma lähenee jälleen. Tänä vuonna tilaisuus järjestetään etäseminaarina keskiviikkona 13.10. Tapahtuman puhujat julkaistaan yksitellen blogiteksteissä. Ensimmäisenä puhujana toimii Kaisu Riihinen.

8 syys

Kesätyötarinat 2021

Alojemme opiskelijoille löytyi kesätöitä muun muassa ulkoministeriöstä ja Ruokavirastosta. Tässä jutussa kolme opiskelijaa kertoo kesätyötarinansa, joista voit saada inspiraatiota tuleviin kesätöihin ja vinkkiä siihen, mistä sellaisia voi löytää. Kannattaa lukea myös aiempien vuosien kesätyöhaastattelut!

16 elo
2 elo

Yrittäjänä ravitsemustieteen kentällä – haastattelussa Leena Putkonen

Leena Putkonen on vatsa- ja suolistovaivoihin erikoistunut laillistettu ravitsemusterapeutti (terveystieteiden maisteri). Toiselta ammatiltaan hän on eräopas. Leena työskentelee yrittäjänä ja tekee monenlaisia tehtäviä luennoinnista etävastaanottoihin ja mediatehtäviin.

28 kesä
23 kesä

Etätyökeskukset luomassa kohtaamisia monipaikkaisen työn aikakaudella

Reilu vuosi sitten keväällä maailmanlaajuinen koronapandemia pakotti ison osan suomalaisesta työelämästä digiloikkaamaan monipaikkaiseen työhön. Laajamittainen etätyö tyhjensi toimistot ja herätti tarpeen uusille vuorovaikutuskäytännöille.

8 kesä

Mentor-ohjelma aktorin silmin 2/3: Matkan puolivälissä

Viime syksynä alkanut Mentor-ohjelma on jo ehtinyt puoleen väliin. Tässä juttusarjan toisessa osassa jaan tuntemuksiani ensimmäisen puoliskon paritapaamisten annista ja puolivälin ryhmätapaamisesta.

26 touko

Merkityksellistä työtä biodiversiteetin katoamisen parissa Ympäristöministeriössä – haastattelussa Kristiina Niikkonen

Luontoasiat olivat aina Kristiina Niikkosen sydäntä lähellä. Hän opiskeli ympäristönsuojelutiedettä Viikissä. Nyt hän työskentelee pääasiallisesti Ympäristöministeriössä biodiversiteetin katoamiseen liittyvissä EU-hankkeissa.

9 maalis

Mentor-ohjelma aktorin silmin 1/3: Nyt se vihdoin alkaa!

Tässä juttusarjassa minä, Taru Lindholm, jaan kokemuksiani ja tietoa Agronomiliiton Mentor-ohjelmasta aktorin silmin. Olen mukana syksyllä 2020 alkaneessa mentorointiryhmässä, joka jatkuu aina syksyyn 2021 asti.

8 helmi

Ymmärrystä ja yhteistyötä koronan keskellä

Kun koronakriisi alkoi keväällä 2020, toivottiin, että syksyllä kaikki olisi jo ohi. Nyt alkuvuodesta 2021 toivotaan, että ensi syksy olisi viimein se hetki, kun kaikki olisi ohi – kiitos rokotteiden. Poikkeustilanteessa on eletty jo pitkään, ja vielä on matkaa jäljellä. Vaikka rokotteet toisivatkin ratkaisun epidemiaan, niin opiskelu, työelämä kuin vapaa-aikakin ovat kokeneet suuria muutoksia. Iso osa ihmisistä istuu kotona päivät ja illat. Työpaikalla fyysisesti edelleen käyvät noudattavat pitkää listaa varotoimenpiteitä. Taisteluväsymys alkaa vaivata itse kutakin, eikä enää millään jaksaisi. Mistä voimaa puristaa eteenpäin?

15 joulu

Tiedettä käytäntöön – hiilensidonnalla hillitään ilmastonmuutosta ja parannetaan yritysten kannattavuutta: Haastattelussa Yaran nurmen kehityspäällikkö Mervi Seppänen

Kasvinviljelytieteistä väiteltyä tohtorin arvoa seurasi pitkä ura yliopistomaailmassa. Viikistä matka jatkui yksityiselle sektorille globaalin kemianteollisuuden pariin. Mervi Seppänen on kylmää kestävä nurmiasiantuntija, joka haluaa vaikuttaa toteuttamalla tiedettä käytännössä.

9 joulu

Kulutusta, viestintää ja tietokirjoja: Haastattelussa WWF:llä kulutuksen ja kestävien ruokaratkaisujen parissa työskentelevä Mari Koistinen

Mari Koistinen on kuluttajaekonomian pääaineesta valmistunut kuluttaja-asiantuntija. Hän työskentelee WWF Suomella suojeluasiantuntijana. Koistinen on viestinnän ammattilainen – hän on kirjoittanut pitkään blogia ja julkaissut myös neljä tietokirjaa.

30 marras

Haastattelussa maaperä- ja ympäristötieteen yliopistonlehtori Sanna Kanerva

Sanna Kanerva on maaperä- ja ympäristötieteen yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa Maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa. Sannan tieteenaloihin kuuluvat niin maaperätiede, ympäristötieteet kuin maataloustieteet. Hän on myös Opettajien akatemian jäsen ja pedagogisesti osaava.

16 marras

Monipuolisia työmahdollisuuksia Maailman ruokaohjelmassa

Ville Kallonen valmistui Viikistä elintarvike-ekonomian maisteriohjelmasta vuonna 2017. Työskenneltyään muutaman vuoden IT-alan yrityksissä, hän päätyi omaksi yllätyksekseen töihin YK:n alaiseen Maailman ruokaohjelmaan (World Food Programme, WFP).

12 loka
5 loka

Esittelyssä opiskelijatapahtuman puhuja: Business Finlandissa Food from Finland elintarviketeollisuuden vientiohjelmalle ohjelmapäällikkönä toimiva Annaleena Soult

Agronomiliitton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijajäsentapahtuman kolmas puhuja on pitkän uran kansainvälisen viennin ja markkinoinnin parissa tehnyt Annaleena Soult.

29 syys

Esittelyssä opiskelijatapahtuman puhuja: Vilja-asiamies Max Schulman

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijajäsentapahtuman toinen puhuja on vilja-alan eurooppalainen moniottelija Max Schulman.

21 syys

Esittelyssä opiskelijatapahtuman puhuja: Nora Mäntysaari Hello honeylta

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijajäsentapahtuma lähenee. Tänä vuonna tilaisuus järjestetään etäseminaarina perjantaina 9.10. Tapahtuman puhujat julkistetaan yksitellen blogiteksteissä haastattelujen muodossa. Ensimmäisenä vuorossa on Hello honeyn yrittäjä Nora Mäntysaari.

14 syys

Kiinnostus johdatti kansainväliseen yritykseen — haastattelussa Eemi Lappalainen Unileveriltä

Eemi Lappalainen on Viikistä vuonna 2015 valmistunut elintarviketieteiden maisteri. Pääaineenaan hän luki elintarvike-ekonomiaa. Nykyisin Eemi työskentelee Unileverillä tuoteryhmäpäällikkönä.