Esittelyssä opiskelijatapahtuman puhuja: Nora Mäntysaari Hello honeylta

21.9.2020 09:00

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijajäsentapahtuma lähenee. Tänä vuonna tilaisuus järjestetään etäseminaarina perjantaina 9.10. Tapahtuman puhujat julkistetaan yksitellen blogiteksteissä haastattelujen muodossa. Ensimmäisenä vuorossa on Hello honeyn yrittäjä Nora Mäntysaari.

Hello honeyn yrittäjä Nora Mäntysaari

Kuva: Aino Nieminen / Last Tuesday Oy

Kuka olet?

Olen Nora Mäntysaari, mehiläistarhaaja, pölyttäjien puolestapuhuja ja yrittäjä Hello honey -brändin takana. Olen lähtöisin Helsingistä, mutta nyt asun Loimaalla. Mehiläistarhoistani kaukaisimmat sijaitsevat Turun saaristossa Paraisilla sekä Vantaalla. Koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi, sekä olen myös suorittanut mehiläistarhaajan ammattitutkinnon yliopistosta valmistumisen jälkeen. Jälkimmäiseen sain muuten Agronomiliiton koulutusstipendin.

Mitä olet opiskellut?

Kotieläinten jalostustiedettä. Kandivaiheessa sivuaineenani oli riistaeläintiede, maisterivaiheessa otin opintoja myös markkinoinnista ja liiketaloustieteestä.

Miten päädyit kyseiselle alalle?

Kävin fuksina vapaavalintaisen kurssin "Mehiläistalous". Siellä oli mainio luennoitsija, joka tutustutti meidät niin yliopiston mehiläispesiin kuin erilaisiin lajihunajiinkin. Kurssi jäi mieleeni, ja vuosia myöhemmin osallistuin Helsinki Think Companyn Biotalous Bootcampiin pölytyspalveluun liittyvällä idealla. Mediassa alettiin uutisoida paljon pölyttäjien joukkokuolemasta, ja päätin ruveta mehiläistarhaajaksi. Hankin ensimmäiset omat mehiläispesät (Helsingin yliopiston koetilalle, tietysti) ja päätin kokeilla, että millaista on touhuta mehiläisten kanssa.

Mitkä ovat mielestäsi opiskelualasi heikkoudet ja vahvuudet?

Vahvuutena on se, että kaikkien on syötävä. Ruoka puhututtaa nyt paljon sekä ravitsemuksen että ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Heikkoutena on se, että pääaine ja ala ylipäätään on huonosti tunnettu. Soisin jokaiselle opiskelijalle ripauksen markkinoinnin opintoja ja uraneuvontaa, jotta omaa osaamista olisi helpompi tuoda esille.

Teitkö opintojen aikana jotain tulevaa työelämää hyödyttävää toimintaa opintojen ohella?

Olin Akateemisen karjakerhon puheenjohtaja vuonna 2012. Osallistuin aktiivisesti opiskelijarientoihin vappupiknikeistä Itä-Euroopan excursioihin. Se paljon tapetilla pidetty verkostoituminen tapahtui pääasiassa opiskelun oheistoiminnassa. Tein kaikki kesälomat töitä ja lisäksi minulla oli jatkuvasti useampi määrä- ja osa-aikainen työ myös lukukausien aikana. Se antoi hyvät kontaktit työelämään ja varsin kattavan katsauksen alamme organisaatioihin.

Mikä oli ensimmäinen oman alasi työ? Miten sait kyseisen työpaikan?

Harjoittelu/lomitus Viking Geneticsillä keinosiemennyssonneja hoitaen. Paikka oli yleisessä haussa.

Terveiset Agronomiliiton opiskelijoille

Jos jotain opiskeluajoistani muuttaisin, niin ottaisin vielä poikkitieteellisemmin kursseja ihan uppo-oudoilta aloilta. Nauttikaa! Nukkukaa aamulla ensimmäisten luentojen ohi, jos siltä tuntuu. Työelämässä ehtii suorittaa.

Haastattelija: Taru Lindholm, Retikka

***

Tule mukaan tutustumaan suomalaisen elintarvikealan mahdollisuuksiin kansainvälisillä markkinoilla!

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan opiskelijajäsentapahtuma järjestetään etäseminaarina 9.10.2020. klo 18-20. Tilaisuus on maksuton Agronomiliiton opiskelijajäsenille.

Ilmoittautuminen tapahtumaan on käynnissä ja mukaan pääset täyttämällä ilmoittautumislomakkeen TÄÄLLÄ.

Täältä pääset opiskelijajäsentapahtuman Facebook-tapahtumaan. Lisää tietoa tapahtumasta myös liiton tapahtumakalenterista täältä.

Toivotamme kaikki Agronomiliiton opiskelijajäsenet lämpimästi tervetulleiksi!

Lähetä kommentti