Usein kysytyt kysymykset

Olen valmistumassa, mitä liitto tarjoaa minulle?

Onneksi olkoon! Opintojen päättyminen ja tutkinnon suorittaminen ovat yksi elämän käännekohdista.

Kerro liiton toimistoon, että olet valmistunut: ilmoita sähköpostilla valmistumispäiväsi ja pääaineesi sekä mahdolliset muut muuttuneet jäsentietosi. Jos et ole vielä liittynyt työttömyyskassaan ja olet palkkatyössä, kannattaa sinun liittyä työttömyyskassan jäseneksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Jos olet päätoiminen yrittäjä tai viljelijä, työttömyyskassaan liittyminen ei koske sinua. Työttömyyskassaan voit liittyä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto(at)agronomiliitto.fi.

Agronomiliitto antaa tuoreille maistereille merkittävän jäsenmaksualennuksen. Valmistumista seuraavat 12 kk on jäsenmaksusi saman suuruinen kuin työttömyyskassaan kuuluvilla opiskelijoilla. Valmistumista seuraavat 13-24 kk jäsenmaksusi on vain puolet normaalista jäsenmaksusta, katso tarkemmin täältä. Vasta tämän jälkeen siirryt normaaliin henkilöjäsenen maksuluokkaan. Erityistapauksissa, esimerkiksi jos olet työttömänä, olet oikeutettu alennuksiin.

Agronomiliito palvelee sinua esimerkiksi

• Työnhaussa: alan avoimet työpaikat, cv- ja työhakemusmallit sekä Cv:iden ja hakemuskirjeiden kommentointi
  • Yrittäjänä toimivalle omaa toimintaa ja koulutusta
  • Urapohdinnoissa:  uraneuvonta työuran eri vaiheisiin
  • Palkkatoiveen määrittämisessä: palkkaneuvonta verkkosivujen havainnollisella laskurilla, tutustumalla alan palkkatilastoihin tai henkilökohtaisella neuvonnalla puhelimitse
  • Työ- ja palvelussuhdeasioissa, olit sitten töissä yrityksessä, järjestössä, valtiolla, kunnalla, opettajana, tutkijana, asiantuntijana, esimiehenä
  • Yksityiselämän lakiasioissa
  • Erilaisin julkaisuin: Alimenta-lehti, erilaiset oppaat ja verkkopalvelu sekä tilattavat liiton vuosikirja ja Akavan taskukalenteri.
  • Suomi kasvaa ruoasta -tutkimusapurahat ja -koulutusstipendit. Muistathan hakea gradustipendiä!
  • Matka- ja lomaeduin, liiton vuokramökit  on vuokrattavissa Rukalla ja Levillä. Tutustu akavalaisten omaan Member+ -jäsenetupalveluun.
  • Lisäksi Danske Bank tarjoaa vastavalmistuneille etuja pankkipalveluista ja asuntolainasta.
  • Matkailualennuksin ja liiton vuokramökit on vuokrattavissa Rukalla ja Levillä

Käytä hyväksesi myös Agronomiliiton jäsenyhdistysten tarjoamat verkostot liittymällä yhdistyksiin. Koulutusalayhdistyksissä tapaat oman alasi kollegoita ja voit paneutua ammatillisiin kysymyksiin. Alueyhdistysten toiminta painottuu virkistykseen, yhdessäoloon ja samalla alueella toimivien kollegoiden tapaamiseen. Voit olla samanaikaisesti jäsenenä myös useammassa yhdistyksessä.

Lisätietoja liiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnasta sekä jäsenmaksuista saat liiton toimistosta, puh. (09) 2511 160. Muista hyödyntää jäsensivujen monipuoliset palvelut!

Mistä vinkkiä palkkatoiveeseen?

Agronomiliiton palkkasuositukset ja -tilastot perustuvat vuosittain tehtävään työmarkkinatutkimukseen, jolla kerätään tieto alan palkoista. Liitolla on myös käytössä muiden alojen palkkatilastoja.

Klikkaa ensin Palkkanosturiin ja haarukoi sen avulla sopivaa palkkatoivetta. Jos tuttusi työskentelee samassa yrityksessä, niin kysele häneltä paikan palkkatasoa. Tutustu tilastoihin! Voit myös ottaa yhteyttä liittoon, niin saat henkilökohtaista neuvontaa aiheesta. Lue lisää!

Agronomiliitto antaa suosituksia vastavalmistuneille maistereille, jotka hakevat töihin yksityiselle sektorille (katso suositus).

Saako työnantaja googlettaa työnhakijat rekrytoidessa?

Työnantaja ei saa googlettaa työnhakijoita, ellei ole kysynyt lupaa. Mutta koska asiaa on vaikea tarkistaa, kannattaa kertoa jos verkossa törmää helposti kaimaan, jonka tekemisiä ei allekirjoita.  Jos sinulla on rikollinen kaima, niin siitä kannattaa mainita jo cv:ssä.

Meillä on alkamassa yt-neuvottelut. Mitä tehdä?

Jos henkilöstöä ollaan irtisanomassa tai lomauttamassa, neuvotteluissa henkilöstön edustajina ovat yleensä luottamusmiehet tai -valtuutetut, eivätkä yksittäiset työntekijät. Yksittäisen työntekijän tai yksittäisten työntekijöiden irtisanomista, lomauttamista tai osa-aikaistamista voidaan käsitellä myös työntekijän ja työnantajan välillä. Jokaisella työntekijällä on tällöin aina oikeus vaatia, että häntä koskevasta asiasta on neuvoteltava myös hänen edustajansa ja työnantajan kesken.

Jos sinulle tarjotaa irtisanomispakettia, ota yhteyttä liittoon. Jos otat paketin vastaan luovut muutosturvasta ja vapaaehtoisella irtisanoutumisella on vaikutuksia työttömyysturvaasi. Jos sinut irtisanotaan tai lomautetaan, katso ohjeet täältä.

Aktivoidu - katsele ympärillesi ja mieti, mistä voisit hallea uutta työtä - mikä kiinnostaa. Ota selvää koulutusoikeuksistasi.

Koska yt-neuvotteluissa pärjää osaamisella, on suositeltavaa, että ylemmät toimihenkilöt valitsevat itselleen luottamusmiehen tai -valtuutetun jokaiselle työpaikalle. Hänellä on silloin ollut mahdollisuus kouluttautua siihen, mistä neuvotellaan ja mitä oikeuksia työntekijöillä on.

Ota ensimmäisenä yhteyttä henkilöön, joka edustaa sinua työpaikallasi yt-neuvotteluissa.
Tämä voi olla luottamusmies, luottamusvaltuutettu tai yt-edustaja.
Jos työpaikallasi ei ole valittua henkilöstönedustajaa, niin neuvottelut käydään kahden kesken tai niiden kanssa, joita asia koskee. Jos joudut itse neuvottelemaan, valmistaudu tilanteeseen huolellisesti.

Ota tarvittaessa yhteyttä suoraan liittoon.
Tukenasi yt-tilanteessa on Agronomiliitto. Neuvontaa liitossa antavat julkisen sektorin asioissa neuvottelupäällikkö Outi Parikka ja yksityisellä sektorilla neuvottelupäällikkö Minna Hälikkä. Ota heihin yhteyttä, mikäli apunasi ei ole paikallista henkilöstön edustajaa tai olet epävarma neuvotteluasemastasi.

Hanki tietoa.
Perustietoa saat Yt-lakioppaasta ja Fudut vai? Yhteistoimintaneuvotteluoppaasta. Oppaat löytyvät verkkosivuilta jäsenkirjautumisen jälkeen.

Mikä on YTN?

Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry on Akavan yksityisen sektorin neuvottelujärjestö. Agronomiliitto kuuluu Akavaan ja liiton yksityisektorilla toimivat jäsenet kuuluvat YTN:ään liiton jäsenyyden myötä. YTN vastaa Akavan jäsenkentässä ylempien toimihenkilöiden neuvottelu- ja sopimustoiminnasta. Agronomiliitolla on paljon jäseniä elintarviketeollisuudessa, ja siksi Agronomiliiton lakimies ja viestintäpäällikkö työskentelevät YTN:n elintarviketeollisuuden taustaryhmässä yhdessä muiden liittojen asiamiesten ja yritysten luottamushenkilöiden kanssa. YTN:ssä on taustaryhmiä eriteollisuuden aloille, mm. kaupanalalla ja it- sekä finanssialalla.

YTN:n tärkeimpänä tavoitteena on ylempien toimihenkilöiden ansiotason ja työehtojen parantaminen mm. vahvistamalla teollisuuden ja palvelualojen sopimustoimintaa. Lue lisää: www.ytn.fi

Miten liityn työttömyyskassaan?

Agronomiliitto vakuutta jäsenensä Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkossa. Voit liittyä kassan jäseneksi ilmoittamalla siitä Agronomiliittoon osoitteeseen toimisto(at)agronomiliitto.fi. Lähetä sähköpostilla ilmoitus halukkuudestasi ja kerro, mistä päivästä lähtien liityt kassaan. Takautuvasti kassaan ei voi liittyä.

Lähetämme liitosta sinulle uuden laskun, jossa kassan jäsenyys on huomioitu.

Vaihdoin työpaikkaa, tarvitseeko siitä ilmoittaa liittoon?

Jäsenrekisterissä jäsentietoina ovat jäsenen yhteystiedot, koulutustausta sekä nykyinen työpaikka. Jäsentiedotusta varten on tärkeää, että tiedämme, millä sektorilla työskentelet. Sähköinen tiedotus tehdään jäsenryhmittäin, joten pitämällä jäsentietosi ajantasalla saat itsellesi tarpeellisen tiedon.

Ilmoita siis toimistoon uusi vakanssasi ja kerro samalla toivotko siitä nimitysuutisen Alimentaan. Nimitysuutisen yhteyteen julkaisemme mieluusti myös kuvasi, jonka voit lähettää samassa sähköpostissa osoitteeseen toimisto(at)agronomiliitto.fi.

Miten alue- tai koulutusalayhdistyksiin liitytään?

Jäsenet voivat halutessaan liittyä koulutusalayhdistykseen tai omaan alueyhdistykseensä. Jäsen voi kuulua useaan yhdistykseen kunhan täyttää jokaisen yhdistyksen jäsenkriteerit. Yhdistyksiin liittytään ilmoittamalla siitä Agronomiliiton toimistoon jäsensihteerille toimisto(at)agronomiliiitto.fi.

Tutustu yhdistysten toimintaan ja jäsenmaksuihin täällä.

Lisätietoa saat myös toimistolta, jäsenpalvelupäällikkö Sini Kokkolalta.

Miten voin suositella kaverilleni liiton jäsenyyttä?

Löydät sivuiltamme lomakkeen, jonka voit lähettää ystävällesi sähköpostitse. Voimme myös toimistolta lähettää sinulle postikortteja, joita voit jakaa työpaikallasi tai kaveripiirissäsi.

Suoralinkki suosittelukampanjasivulle on www.agronomiliitto.fi/jaettuilo

Saako työttömänä alennusta jäsenmaksusta?

Kyllä, oikeus alennukseen myönnetään niille, jotka ovat olleet kuusi kuukautta ilman säännöllisiä ansio- tai stipendituloja. Alennusta täytyy itse anoa - kyseisen vuoden marraskuun loppuun mennessä. Alennus on 50 % jäsenmaksusta. Alennuskäytäntö koskee niitä, jotka maksavat normaalia henkilömaksua (ei opiskelija- tai seniorijäsenmaksua tai muuta erityisjäsenmaksua).

Myös viljelijöille ja muille yrittäjille, koko vuoden ulkomailla toimiville, vastavalmistuneille ja  äitiys- tai vanhempainlomalla, hoito- tai vuorotteluvapaalla, varusmiespalveluksessa, jatko-opintoja suorittaville tai sairauspäivärahalla oleville myönnetään kirjallisen hakemuksen perusteella alennus. Alennuskäytäntö koskee niitä, jotka maksavat normaalia henkilömaksua (ei opiskelija- tai seniorijäsenmaksua tai muuta erityisjäsenmaksua).

Lue lisää alennuskäytännöistä ja tulosta alennukseen vaadittava lomake täältä.