Työhyvinvointi

Agronomiliiton tavoitteena on, että sen jäsenet voivat hyvin töissä, opinnoissa ja vapaalla.

Työhyvinvointiin voi itse vaikuttaa. Pohdi, mistä kiikastaa ja voisiko siihen tarjota ratkaisun työn uudelleen organisointi, keskustelu esihenkilön tai työnohjaajan kanssa, hetken hyppy vuorotteluvapaalle tai syventävä koulutus uudesta aiheesta.

Liitto tuo erityisesti Alimentan sivuilla ja webinaareissa jäsenilleen vinkkejä parempaan työhön. Olemme myös tälle sivulle keränneet linkkejä sivustoille, josta voit löytäää vastauksia siihen, miten toimia, jos oma jaksaminen askarruttaa tai olet kiinnostunut toimimaan työyhteisössäsi toimivan yhteisön puolesta.

Työhyvinvointi on laaja käsite ja pitää sisällään terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Korkeasti koulutettujen työhyvinvointiin liittyvät ongelmat painottuvat monesti työn henkiseen kuormittavuuteen: ylityötä, kiirettä, haastetta sovittaa vastuullinen työ ja perhe-elämä.

Työhyvinvointiasioissa avoin suhtautuminen on ensiarvoisen tärkeää. Asiat tulee ensin yrittää ratkoa työpaikoilla. Välillä apuun tarvitaan esihenkilöitä ja henkilöstöosastoa, joskus työterveyshuoltoa. Myös liittoon voi ottaa yhteyttä ja yritämme etsiä parhaita tapoja toimia tilanteissa.

Linkkejä

Työterveyslaitos on kattava paikka hakea tietoa ja ratkaisuja työhyvinvoinnin kysymyksiin.

VTT ja Jyväskylän yliopisto: Oiva-hyvinvointiohjelma (verkossa).

Työterveyskeskuksen verkkosivuilla on paljon työhyvinvointiasiaa.