Esittelyssä opiskelijatapahtuman puhuja: Business Finlandissa Food from Finland elintarviketeollisuuden vientiohjelmalle ohjelmapäällikkönä toimiva Annaleena Soult

05.10.2020 10:40

Agronomiliitton opiskelijavaliokunnan vuosittain järjestämä opiskelijajäsentapahtuman kolmas puhuja on pitkän uran kansainvälisen viennin ja markkinoinnin parissa tehnyt Annaleena Soult.

Annaleena Soult on uransa pitkälti kansainvälisisissä hommissa tehnyt, ruokaan intohimolla suhtautuva viennin asiantuntija, jolle Ranska on toiminut punaisena lankana työelämän varrella.

Työt ja jatko-opiskelu nimittäin veivät hänet pariksi vuosikymmeneksi Ranskaan, kunnes uusien projektien myötä koitti paluu Suomeen seitsemän vuotta sitten. Hän nostaa haastattelussa moneen otteeseen esiin, että erilaiset työtehtävät voi kyllä oppia tekemällä, mutta myös rohkeutta tulee olla!

Nykyhetkestä

Annaleena Soult toimii Business Finlandissa ohjelmapäällikkönä Food from Finland elintarviketeollisuuden vientiohjelmalle.

Opiskelutaustasta

Opiskelunsa hän aloitti Turun yliopistossa, muttei suinkaan elintarvikkeiden tai viennin parissa. Ensimmäinen tutkinto tuli kielitieteiden puolelta. Hän luki Turun yliopistossa ranskaa pääaineena ja englantia sivuaineena, ajatuksenaan tulla kielten kääntäjäksi.

- Mutta totesin aika nopeasti, ettei minusta tulekaan kielten kääntäjää, sillä se ei ehkä ole niin sosiaalista ja laaja-alaista mitä työltä toivoisin ja vaihdoinkin sitten Turun kauppakorkeakouluun.

Turun kauppakorkeakoulussa suoritettujen kauppatieteellisten opintojen lisäksi Annaleena on suorittanut Fintran kansainvälisen markkinoinnin International marketing and management -tutkinnon, johon kuului vuoden työharjoittelu maailmalla.

Työurasta

Kauppatieteellisten opintojen jälkeen ensimmäinen työpaikka löytyi Nokialta ranskankielisen Afrikan viennissä. Haastattelua tehdessä toteamme, että työn haku on hiukan muuttunut 1980-luvun lopusta, sillä nykyisin harvempi enää löytää työpaikkaansa sanomalehti-ilmoituksen perusteella. Annaleena kertoo itsekin haukkoneensa hiukan henkeä, kun ilmoitukseen vastaaminen poiki heti haastattelukutsun ja haastattelua seurasi työtarjous. Hänen osaamisensa toki erottui joukosta.

- Ei siihen aikaan ollut juurikaan sellaista yhdistelmää kuin ranskan kielen ja kaupallisen alan opinnot.

Nokian jälkeen hän on tehnyt urallaan töitä moninaisissa viennin ja markkinoinnin tehtävissä L'Orealilla, Finprolla, Leafilla ja Visit Finlandilla ennen päätymistään Business Finlandille. Työuran suuntaan vaikutti se, kun L'Orealilla työkaveri houkutteli Annaleenaa hakemaan kanssaan Fintran kansainvälisen markkinoinnin koulutukseen, joka johtikin kielitaidon takia harjoitusjaksoon Pariisissa.

- Ranska on ollut niin kuin punainen lanka tässä minun työelämässä, oikeastaan ihan tähän asti, kunnes tässä nykyisessä työssä aloitin.

Pariisin vuoden jälkeen koitti hyppy elintarvikealalle, kun Annaleena lähti Leafille tekemään vuodeksi projektia juurikin Ranskaan. Kävikin niin, että työtehtävät seurasivat toisiaan ja vuosia vierähti maassa kaksikymmentä. Pisin työjaksoista oli Finprolla elintarvike- ja kulutustavarasektorin konsulttina, jolloin työhön kuului suomalaisten asiakkaiden auttaminen Länsi-Euroopan alueella markkinamahdollisuuksien kartoittamisen, maahantuontihakujen ja yrityskonsultoinnin muodossa. Hän myös vastasi viiden vuoden ajan Visit Finlandin markkinoinnista Ranskassa.

Elintarvikeviennin hommiin päätyminen oli oikeastaan osittain sattumaa, mutta valinta jatkaa elintarvikkeiden parissa oli myös tietoinen, sillä Annaleena kertoo pitävänsä alaa todella kiinnostavana. Hän naurahtaa myös olevansa ruokafriikki, joka laitaa mielellään ruokaa ja on yleisestikin kiinnostunut alasta.

Nykyisissä työtehtävissään Business Finlandilla Food from Finland elintarviketeollisuuden vientiohjelmassa hän on edistämässä suomalaisten yritysten kansainvälistä osaamista ja auttamassa viennin kehittämisessä. Hän kertoo, että Suomessa elintarvikealalla myynti on usein hyvin kotimaapainotteista ja ulkomaanvientiin voisi panostaa enemmänkin.

- Toki se vaatii erilaista osaamista ja sitä, että pitää uskaltaa ottaa toisenlaisia riskejä kuin kotimaan markkinoilla.

Ajatuksia alalla vaadittavasta osaamisesta

Annaleena kokee hyötyneensä työelämässä paljon kielitaidostaan. Siitä on ollut työelämässä etua etenkin, kun kommunikaatio on ollut sujuvaa ja tekstiä on pystynyt tuottamaan monella kielellä. Tietenkin myös kontaktien luominen on helpottunut yhteisen kielen kautta.

Kauppatieteellisten opintojen puolelta hän nostaa isoon rooliin kansainväliseen markkinointiin liittyvät opinnot, jotka ovat rakentaneet hyvää pohjaa käytännön tekemiselle. Annaleena kuitenkin painottaa, että varsinaisesti työt on oppinut etenkin tekemällä ja suosittaakin hakeutumaan jo työharjoitteluihin itseä kiinnostaviin tehtäviin.

- Elintarvikealalle sisäänpääsyssä olisi varmasti ollut myös apua, jos olisi ollut pohjalla alan opintoja. On hyvä ymmärtää elintarvikealan toimintaa laajasti, tuotannon suunnittelusta asiakkaiden mieltymyksiin. Jos nyt lähtisin opiskelemaan, saattaisin hyvin hakeutua opiskelemaan tuotekehitystä.

Terveisiä loppuun

- Uskon elintarvikealan kehittyvän huikeasti tulevina muutoksen vuosina, kun muiden kuin eläinperäisten proteiinien tarve kasvaa ja ilmastonmuutos vaikuttaa monin tavoin myös viljelyyn ja ruuantuotantoon - ja siksikin ala on erittäin mielenkiintoinen.

Elintarvikkeiden ja viennin parissa työskentelystä kiinnostuneille Annaleena toivottaa rohkeutta.

- Alalla tarvitaan osaajia, joilla on ymmärrystä kansainvälisestä viennistä ja elintarvikealasta. Työt oppii kyllä tekemällä, eli kannattaa hakeutua kohti sellaisia hommia, esim. harjoituspaikkoja, joissa on mahdollisuus päästä tekemään itseään kiinnostavia töitä, jotta kokemusta kertyy.

- Sillä mitä opiskelee ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa mihin päätyy töihin. Kannattaa rohkeasti tarttua mahdollisuuksiin mitä eteen tulee ja suuntautua omien intressien mukaan.

**

Tule mukaan tutustumaan suomalaisen elintarvikealan mahdollisuuksiin kansainvälisillä markkinoilla!

Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan opiskelijajäsentapahtuma järjestetään etäseminaarina 9.10.2020. klo 18-20. Tilaisuus on maksuton Agronomiliiton opiskelijajäsenille.

Ilmoittautuminen tapahtumaan on käynnissä 8.10. asti ja mukaan pääset täyttämällä ilmoittautumislomakkeen TÄÄLLÄ.

Täältä pääset opiskelijajäsentapahtuman Facebook-tapahtumaan. Lisää tietoa tapahtumasta myös liiton tapahtumakalenterista täältä.

Toivotamme kaikki Agronomiliiton opiskelijajäsenet lämpimästi tervetulleiksi!

Lähetä kommentti