Kevytyrittäjyys

Jos yritystoiminta on pienimuotoista, voi vaihtoehto olla niin sanottu kevytyrittäjyys.

Jos teet laskutettavaa työtä, mutta et halua perustaa sitä varten omaa yritystä tai toiminimeä, on yksi mahdollisuus käyttää laskutuspalveluita. Ne hoitavat palvelumaksua vastaan paperisodan, kuten verot ja vakuutusmaksut. Kevytyrittäjyys voi olla yksi vaihtoehto, jos yritystoiminta on pienimuotoista ja satunnaista. Kevytyrittäjyydeksi kutsutaan laskutuspalveluiden kautta laskutettavaa työtä.

Agronomiliiton jäsenenä laskutat työsi 1000 euroon asti vuosittain ilman palveluveloitusta Palkkioplus -palvelulla!

Agronomiliiton jäsenet saavat Palkkioplus Platinum-palvelutason eli voivat maksuttomasti, ilman palvelumaksuja, laskuttaa vuosittain 1000 euroon asti. Palveluveloitus 1000 euroa ylittävältä osalta on 3,2 %. Palvelua voivat käyttää kevytyrittäjänä työskentelevät, joilla ei ole omaa Y-tunnusta.

Tutustu tarkemmin ja rekisteröidy käyttäjäksi Palkkioplus:n verkkosivuilla.

Agronomiliiton jäsenenä saat alennusta myös UKKO Kevytyrittäjyys- ja UKKO Toiminimiyrittäjyys -palveluiden palvelumaksuista

Agronomiliiton jäsenet saavat UKKO Kevytyrittäjyyspalvelun käyttöönsä 20 %:n alennuksella. Jäsenhinta on 4 % laskutuksen arvonlisäverottomasta loppusummasta (normaalihinta 5 %). Alennuksen saa ilmoittamalla UKKO.fi:n asiakaspalveluun olevansa Agronomiliiton jäsen.

Lisäksi saat UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelun kuukausimaksusta 10 % alennuksen, hinnasto alkaen 0 €/kk. UKKO Toiminimiyrittäjyys on tarkoitettu toiminimiyrittäjille, jotka voivat palvelun avulla automatisoida kirjanpitonsa ja säästää näin tilitoimistokuluissa. Palvelun kautta voit myös perustaa ilmaiseksi toiminimen, jos sinulla ei sellaista vielä ole. Alennukset saa ilmoittamalla UKKO.fi:n asiakaspalveluun olevansa Agronomiliiton jäsen/AKY:n jäsenjärjestön jäsen.

Lisätietoa UKKO Kevytyrittäjyys -palvelusta ja palvelun käyttöönotto: https://www.ukko.fi/kevytyrittajyys/ ja UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelusta: https://www.ukko.fi/toiminimiyrittajyys/.

Huomaa, että työttömyysturvan kannalta laskutuspalveluiden käyttäjät katsotaan yrittäjiksi, usein sivutoimisiksi, millä on vaikutusta työttömyysturvaan.

Lisätietoa UKKO.fi:n palveluista ja palvelun käyttöönotto UKKO.fi:n sivuilta.

Agronomiliiton jäsenenä saat 20 prosentin alennuksen OP Kevytyrittäjä -palvelusta. Ilmoita Agronomiliiton jäsennumerosi, kun otat palvelun käyttöön.

Agronomiliiton jäsenet saavat 20 % alennukset OP Kevytyrittäjä-palvelusta. Ilmoita Agronomiliiton jäsennumerosi ottaessasi palvelun käyttöön. OP-kevytyrittäjä -palvelu hoitaa paperityöt, veroilmoitukset ja maksut puolestasi, jolloin voit itse keskittyä yritystoimintaasi. Saat Y-tunnuksen OP Kevytyrittäjä -palvelun välityksellä eli sinusta tulee ihan oikea yrittäjä, joskin toiminnan ollessa pienimuotoista yrittäjyytesi voidaan katsoa sivutoimiseksi.

Lisätietoja OP:n Kevytyrittäjä -palvelusta ja palvelun käyttöönotto OP:n sivuilta.

Erona näillä eri palveluilla on se, että:

• OP:n palvelussa saat y-tunnuksen eli sinusta tulee ihan oikea yrittäjä.
  • UKKO.fi:n tai Palkkio+:n kautta et saa y-tunnusta. Sitä kautta tehdyt työt kuitenkin tulkitaan esimerkiksi työttömyysturvamielessä yrittäjyydeksi, jolloin mahdollisessa työttömyystilanteessa nämä tulot vaikuttaisivat ansiosidonnaiseen päivärahaan alentavasti eli saisit niin sanottua soviteltua päivärahaa.