Myönnetyt SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahat ja -koulutusstipendit 2019-2020

2020

Vuoden 2020 SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahoja ja koulutusstipendejä myönnettiin yhteensä yli 280 000 euron edestä, yhteensä noin 200 saajalle.

SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahat 2020

Varoja myönnettiin yhteensä 237 910 €, 26 hakijalle. Summasta Oiva Kuusisto Säätiön varoista myönnettiin 174 980 €, 11 hakijalle, Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista 56 730 € viidelle hakijalle sekä Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiön varoista 6 200 €, kymmenelle hakijalle. Summiin on laskettu useampivuotisten hakemusten osalta vain ensimmäisen vuoden rahoitus. Kaiken kaikkiaan hakemuksia saapui määräaikaan mennessä 47 kpl yhteishakusummaltaan 604 730 €.

1. Apurahat tieteellisiin tutkimushankkeisiin (10 kpl, 227 210 €)

1.1. Kokovuotinen henkilökohtainen tutkimusapuraha (5 kpl, yht. 134 460 €)

• ETM Ahola Hanna, 27 240 €; Kauran ja kauratuotteiden gluteenittomuuden analytiikka, 2-vuotisen apurahan ensimmäinen vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö. Summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 € yleiskustannuslisä.
  • MMM Kyttä Venla, 27 240 €; Development of co-product allocation methods in life cycle assessment of food production, 3-vuotisen apurahan ensimmäinen vuosi. Rahoitus: HET-Säätiö. Summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 € yleiskustannuslisä.
  • MMM König Emilia, 25 500 €; Sian suolistomikrobisto: kytkökset lääkitykseen ja käyttäytymiseen, probioottisten mikrobikantojen löytäminen probioottivalmisteen kehitystyöhön sikojen suolisto-ongelmien ennaltaehkäisyyn, lääkitystarpeen ja antibioottiresistenssin vähentämiseksi", 2-vuotisen apurahan ensimmäinen vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö. Summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha ja 1 500 € kulumääräraha.
  • MMM Tuovinen Anna, 27 240 €; Kalkituksen vaikutus boreaalisen happaman sulfaattimaan satokorjattuihin N2O-emissioihin sekä ohran kasvuun ja typenottoon, 1-vuotinen apuraha. Rahoitus: OK-Säätiö. Summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 yleiskustannuslisä.
  • MMM, agronomi Vottonen Laura, 27 240 €; A closer look at vicine and convicine synthesis in vicia and other plants, 3-vuotisen apurahan toinen vuosi. Rahoitus: HET-Säätiö. Summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 yleiskustannuslisä.

1.2. Osittainen henkilökohtainen tutkimusapuraha (1 kpl, yht. 12 750 €)

• MMM Purola Tuomo, 12 750 €; Long term dynamic economic modeling of farm management and crop rotation, 1-vuotinen apuraha. Rahoitus: OK-Säätiö. Summasta 12 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha ja 750 € kulumääräraha.

1.3. Tutkimusapuraha tutkimuslaitoksissa työskenteleville (4 kpl, yht. 80 000 €)

• MMT Lizarazo Torres Clara Isabel; 20 000 €; Kuminasta runsaampi sato ja enemmän öljyä viljelyteknisin keinoin, 3-vuotisen apurahan toinen vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Manni Katariina, 20 000 €; Residuaalinen syönti lihanaudoilla: Mittausmenetelmän optimointi ja validointi, 2-vuotisen apurahan toinen vuosi (työryhmä). Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Niemeläinen Oiva, 20 000 €; Vieraat lajit droonilla esiin siemen- ja puhdaskauraviljelyksiltä ”DROONI LUUPPINA”, 2-vuotisen apurahan ensimmäinen vuosi (työryhmä). Rahoitus: OK-Säätiö
  • MMT Niemi Jarkko, 20 000 €; Teknologian hyödyntäminen tuotantoeläinten hyvinvoinnin tuotteistamisessa, 2-vuotisen apurahan ensimmäinen vuosi (työryhmä). Rahoitus: OK-Säätiö.

2. Apurahat tutkimustulosten tunnetuksi tekemiseen (1 kpl, 400 €)

• Dos. Jyväkorpi Satu, 400 €; SPRINTT-kuntoutustutkimus: liikuntakyvyttömyyden ehkäisy eurooppalaisilla haurastuneilla ikääntyneillä ravitsemuksen ja liikunnan keinoin. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.

3. Matka-apurahat tutkimustulosten esittelyyn (3 kpl, yht. 1 300 €)

• ETM Greis Maija, 500 €; Texture and mouthfeel perception in plant-based semi-solid food. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • TtM Järvinen Suvi, 400 €; Sleep-time physiological recovery is associated with eating habits in distressed working-age Finns with overweight. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • TtM Rautakallio-Järvinen Petra, 400 €; Risk of malnutrition and insufficient protein intake among older people living at home – Baseline findings in the Power Meals Study. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.

4. Apurahat tieteellisten tutkimusten viimeistelyyn (12 kpl, yht. 9 000 €)

• MMM, agronomi Hautsalo Juho, 750 €; Apuraha väitöskirjan painatus- ja kielentarkastuskuluihin. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • ETM Hemiö Katri, 750 €; Associations of perceived work stress and work schedule with dietary habits. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM, agronomi Ihanainen Laura, 750 €; Väitöskirjan viimeistely, apurahan haku painatuskuluihin väitöskirjaan otsikolla Sanoista tekoihin - Kestävyyden toteuttaminen ruokaketjussa yritysvastuutekojen ja kulutusvalintojen kautta. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM, agronomi Kairenius Piia, 750 €; Apuraha väitöskirjan painatus- ja julkaisukuluihin. Rahoitus: HET-Säätiö.
  • ETM Kivimäki  Anne, 750 €; Puolukkamehun vaikutukset verenpaineeseen, verisuonten toimintaan ja matala-asteiseen tulehdukseen kokeellisessa verenpainetaudin mallissa. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • DI Markkinen  Niko, 750 €; Tyrnin, aronian ja puolukan maku- ja aromiyhdisteiden muokkaus maitohappofermentaation avulla. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM, agronomi Martikainen Katja, 750 €; Genomic analysis of inbreeding depression on fertility traits in Finnish Ayrshire cattle -väitöskirjan viimeistely. Rahoitus: OK-Säätiö
  • MMM, agronomi Niskanen Olli, 750 €; Väitöskirjan "Essays on Structural Change in Livestock Farming" viimeistely. Rahoitus: HET-Säätiö.
  • TtM Nurkkala Marjukka, 750 €; Väitöskirjan yhteenvedon "Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen, ylipaino ja fyysinen aktiivisuus" julkaisu- ja painatuskuluihin. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM Paakki Maija, 750 €; The importance of natural colors in food for the visual attractiveness of everyday lunch -väitöskirjan viimeistely. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMM, agronomi Perttilä Sini, 750 €; Väitöskirjatyön "Ohutsuolisulavat aminohapot siipikarjan ruokinnassa"- viimeistely ja painatuskulut. Rahoitus: HET-Säätiö.
  • FM Väkeväinen Kati, 750 €; Apuraha väitöskirjatyön painatus- ja julkaisukuluihin. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö

Stipendit osaamisen kehittämiseen 2020

Stipendejä myönnettiin yhteensä 17 200 € 31 hakijalle. Kokonaismyöntösummasta Agronomiliiton varoista (täydennys- ja jatkokoulutusrahasto) myönnettiin 19 hakijalle yhteensä 9 650 €, Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista 10 hakijalle 6 350 € ja Agronomiliiton opetusalan rahastosta 2 hakijalle 1200 €. Hakemuksia saapui yhteensä 33 kappaletta ja niiden yhteishakusumma oli 25 500 €.

Rahoitus Agronomiliiton täydennys- ja jatkokoulutusrahastosta:

TtM, laill. rav.terap. Kirsikka Aittola 500 €

MMM Markku Pulkkinen 500 €
MMT Matti Puolimatka 500 €
MMM, agr. Sanna Tiilikainen  950 €

Rahoitus Agronomiliiton opetusalan rahastosta:

TTM Pia Laibert 250 €
MMM Päivi Marttila-Lampinen 950 €

Opiskelijoiden ulkomaanmatkastipendit 2020

Stipendejä myönnettiin yhteensä 29 kpl, 5 300 euroa. Summasta 23 kpl ja 4000 euroa rahoitettiin Agronomiliiton varoista ja 6 kpl ja 1300 euroa Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista. Hakemuksia saapui 29 kpl ja yhteishakusumma oli 5450 euroa.

HARJOITTELU/Eurooppa

Tuuli Tauriainen 150 €, Agronomiliitto
Mikael Torvinen 150 €, HET-säätiö

2019

Vuoden 2019 SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahoja ja koulutusstipendejä myönnettin yhteensä yli 300 000 euron edestä, yhteensä yli 180 saajalle.

SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahat 2019

Varoja myönnettiin yhteensä 266 230 €, 25 hakijalle. Summasta Oiva Kuusisto Säätiön varoista myönnettiin 205 100 €, 12 hakijalle, Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista 56 730 € viidelle hakijalle sekä Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiön varoista 4 400 €, kahdeksalle hakijalle. Summiin on laskettu useampivuotisten hakemusten osalta vain ensimmäisen vuoden rahoitus. Kaiken kaikkiaan hakemuksia saapui määräaikaan mennessä 48 kpl yhteishakusummaltaan 558 885 €.

1. Apurahat tieteellisiin tutkimushankkeisiin (11 kpl, 252 080 €)

1.1. Kokovuotinen henkilökohtainen tutkimusapuraha (5 kpl, yht. 138 460 €)

• MMM Knuutila Kati, 27 240 €; Looking beyond the surface - Improved sustainability of grass production by understanding the growth and activity of roots. 3-vuotisen hankkeen 3. vuosi. Rahoitus: HET-Säätiö, summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 € yleiskustannuslisä.
  • MMM, agr. Mäkelä Minna, 27 240 €; Happamien sulfaattimaiden kaasutalous ja kasvihuonekaasupäästöt. 1-vuotinen hanke. Rahoitus: OK-Säätiö, summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 € yleiskustannuslisä.
  • MMM Savonen Outi, 25 500 €; Uusrehujen potentiaali märehtijöiden ruokinnassa. 2-vuotisen hankkeen 2. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö, summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha ja 1 500 € kulumääräraha.
  • MMT, agr. Toivonen Marjaana, 31 240 €; Viljelykasvien pölytys Suomessa: viljelymenetelmien ja maiseman vaikutukset. 2-vuotisen hankkeen 2. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö, summasta 28 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumäärä ja 1 740 € yleiskustannuslisä.
  • MMM, agr. Vottonen Laura, 27 240 €; A closer look at vicine and convicine synthesis in vicia and other plants. 3-vuotisen hankkeen 1. vuosi. Rahoitus HET-Säätiö, summasta 24 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 1 500 € kulumääräraha ja 1 740 € yleiskustannuslisä.

1.2. Osittainen henkilökohtainen tutkimusapuraha (1 kpl, yht. 13 620 €)

• MMM, agr. Manninen Noora, 13 620 €; Viljelymenetelmän vaikutus vesistöihin kohdistuvaan orgaanisen hiilen kuormaan – kohti kestävää maataloutta ja puhdasta Itämerta. 3-vuotisen hankkeen 2. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö, summasta 12 000 € henkilökohtainen tutkimusapuraha, 750 € kulumääräraha ja 870 € yleiskustannuslisä.

1.3. Tutkimusapuraha tutkimuslaitoksissa työskenteleville (5 kpl, yht. 100 000 €)

• MMM Laamanen Jaana, 20 000 €; Perinnepelargoneista hehkua puutarhaviljelyyn. 3-vuotisen hankkeen 1. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Lizarazo Torres Clara, 20 000 €; Kuminasta runsaampi sato ja enemmän öljyä viljelyteknisin keinoin. 3-vuotisen hankkeen 1. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Manni Katariina, 20 000 €; Residuaalinen syönti lihanaudoilla: Mittausmenetelmän optimointi ja validointi. 2-vuotisen hankkeen 1. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Niemi Jarkko, 20 000 €; Bioturvallisuus keinona vähentää antibioottien käyttöä sikatiloilla. 2-vuotisen hankkeen 2. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Rantanen Marja, 20 000 €; Mansikan satoavainten fysiologia. 2-vuotisen hankkeen 1. vuosi. Rahoitus: OK-Säätiö.

2. Apurahat tutkimustulosten tunnetuksi tekemiseen (2 kpl, 7 000 €)

• MMM Morri Sari/työryhmä, 2 000 €; Rehuntuotantoteknologia nurmiviljelyssä, ReTee-hanke. Rahoitus: OK-Säätiö.
  • MMT Rinne Marketta/työryhmä, 5 000 €; Meeting the future demands for grassland production - 28th General meeting of European Grassland Federation in Helsinki, Finland on 22-25 June 2020. Rahoitus: OK-Säätiö

3. Matka-apurahat tutkimustulosten esittelyyn (7 kpl, yht. 3 400 €)

• FT, dos. Eloranta Aino-Maija, 400 €; Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimuksen pitkäaikaisen elintapaintervention tulosten esittelyyn Nordic Nutrition Conference -kongressissa Helsingissä 8.-11.6.2020. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • FM Houttu Noora, 500 €; Obesity status may intervene in the relation between dietary fiber intake and gut microbiota diversity. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • TtM Kemppainen Susanna, 500 €; Physical activity changes in men and the risk of type 2 diabetes: A prospective study of metsim cohort. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMT Kokkonen Tuomo, 500 €; The effects of concentrate feeding during the close-up period on the rumen function and metabolic adaptation of dairy cows. Rahoitus: OK-Säätiö
  • ETM Korhonen Virpi, 500 €; Consumer value for time-temperature indicators in sushi packaging. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • ETT Päivärinta Essi, 500 €; Proliferative signalling is attenuated in Caco-2 cells when exposed to faecal water from healthy adults after 4-week daily berry consumption. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • ETM Ryyti Riitta, 500 €; Low grade inflammation in obesity. Beneficial effects of lingonberry derived polyphenols. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.

4. Apurahat tieteellisten tutkimusten viimeistelyyn (5 kpl, yht. 3 750 €)

• TtM, laill. rav.terapeutti Jalkanen Henna, 750 €; Lasten syömiskäyttäytymistä käsittelevän väitöskirjan viimeistelyyn. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM, agr. Lamminen Marjukka, 750 €; Apuraha väitöskirjan painatus- ja julkaisukuluihin. Rahoitus: HET-Säätiö.
  • MMT Manni Katariina, 750 €; Restricted energy intake strategies for growing and finishing dairy bulls offered grass silage-based diets -väitöskirjan viimeistely. Rahoitus: HET-Säätiö.
  • TtM Manninen Suvi, 750 €; Kalan ja camelinaöljyn käytön vaikutukset rasvahappojen ja lipoproteiinien aineenvaihduntaan. Rahoitus: Agronomiliiton tiede- ja tutkimussäätiö.
  • MMM Simola Antti, 750 €; Apurahahakemus tieteellisen työn viimeistelyyn - väitöskirjan painatuskulut. Rahoitus: HET-Säätiö 2019.

SUOMI KASVAA RUOASTA -koulutusstipendit

Koulutusstipendejä myönnettiin yhteensä yli 40 000 euroa, 157 saajalle.

Stipendit osaamisen kehittämiseen 2019

Stipendejä myönnettiin yhteensä 19 300 € 32 hakijalle. Kokonaismyöntösummasta Agronomiliiton varoista (täydennys- ja jatkokoulutusrahasto) myönnettiin 18 hakijalle yhteensä 10 500 € ja Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista 13 hakijalle 7 850 €. Hakemuksia saapui yhteensä 48 kappaletta ja niiden yhteishakusumma oli 36 850 €.

Rahoitus Agronomiliiton täydennys- ja jatkokoulutusrahastosta:

ETM Satu Aalto 500 €

Rahoitus Opettajarahastosta:

ETM Juha Isokangas 950 €

Gradustipendit 2019

Gradustipendejä myönnettiin yhteensä 78 kpl, 13t €, joista Agronomiliiton rahoituksella 46 kpl, 8t €, Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön rahoituksella 29 kpl, 4t € ja Oiva Kuusisto Säätiön rahoituksella 3 kpl, 0,5t €. Hakemuksia tuli yhteensä 83 kappaletta.

Rahoitus Agronomiliitolta:

MMM Elina Sorvali
MMM, agronomi Laura Vottonen
MMM, agronomi Jari Yli-Heikkilä

Rahoitus Oiva Kuusisto Säätiöltä:

MMM, agronomi Tiina Heinonen
MMM, agronomi Johanna Metsälä
MMM Moa Birgitta Sunabacka

Opiskelijoiden ulkomaanmatkastipendit 2019

Stipendejä myönnettiin yhteensä 33 kpl, 6 650 euroa. Summasta 29 kpl ja 6 200 euroa rahoitettiin Agronomiliiton varoista ja 4 kpl ja 450 euroa Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön varoista. Hakemuksia saapui 35 kpl ja yhteishakusumma oli 6950 euroa.

HARJOITTELU/Eurooppa
Jani Grönlund 100 €, HET-säätiö