Työelämän digitaidot -koulutus

Työväen Sivistysliitto ja TJS Opintokeskus tarjoavat uuden Työelämän digitaidot -koulutuskokonaisuuden. Se on suunnattu liittojen jäsenille, jotka ovat työelämässä jääneet syrjään digitaitojen oppimisesta.

Maksuton verkkokoulutus kehittää monipuolisesti digitaitoja. Osallistujat voivat valita itselleen tärkeät opinnot oman työtehtävänsä, organisaationsa tai työelämän yleisten digiosaamistarpeiden pohjalta. Opiskelumoduuleja on yhdeksän, jokainen 2,5 opintopistettä. Osallistuja voi suorittaa oman valintansa mukaan yhden tai useamman moduulin. Hyväksytysti suoritetuista opinnoista opiskelija saa opintopisteet valtakunnalliseen KOSKI-rekisteriin.

Kurssin toteutus

Työelämän digitaitoja -koulutus on itseopiskeltava, ohjattu verkkokurssi. Opiskelun aloitus on joustavaa. Koulutus on auki vuoden 2024 loppuun saakka.

Itseopiskelukurssilla osallistuja etenee omassa aikataulussa ja tahdissa. Itseopiskelun tueksi tarjotaan henkilökohtaista ohjausta ja tukea muun muassa yhteisstarttien, ryhmätapaamisten ja henkilökohtaisten opintojen suunnittelukeskustelujen muodossa.

Kurssi toteutetaan Howspacessa ja tapaamiset etänä. Suunnittelussa on käytetty uusimpia alustan mahdollisuuksia sekä pelillisiä elementtejä.

Kurssin sisältö

Aloitusmoduuli: Oppimisen suunnittelu
Oppiminen ja osaamisen tunnistaminen, omat digiosaamistarpeet, opiskelusuunnitelman teko

Valinnaiset moduulit:

• Perusdigitaidot työssä
    Digiosaamisen tarvekartoituksen syventäminen, laitteiden perushallinta ja käyttö, yleisimmät toimisto-ohjelmat ja digitaalisen työskentelyn apuvälineet
  • Tiedonhakutaidot ja tietoturva
    Tiedonhaku, -hallinta ja -säilytys, tietoturva työelämässä, tietohallinto-ohjeistukset, sosiaalisen median tietoturvahaasteet
  • Monilukutaito
    Monilukutaitoisuus, argumentointi ja vaikuttaminen, algoritmien toiminta
  • Yhteisöllinen toiminta verkossa
    Verkkokokoustaminen ja laitteiden hallinta, yhteistyöskentely ja vuorovaikutus verkkoympäristössä
  • Yhteisöllinen media ja ammatilliset verkostot
    Pilvipalvelut ja niiden tietoturva, pilvipalveluiden hyödyntäminen työelämässä, sosiaalisen median ammatillinen hyödyntäminen (mm. LinkedIn)
  • Kirjoittamisen taidot
    Tiedon jäsentäminen ja sisällöntuotto, oikeakielisyys, asiakirja-asettelu, työpaikan sisäiset viestintäkanavat
  • Kansalaisen digitoiminta
    Yhteiskunnan digiosaamistarpeet, vaikuttaminen verkossa, yleisimpien verkkopalveluiden monipuolinen käyttö, kansalaisen tietoturvariskit
  • Mobiilityöskentely
    Mobiililaitteen käyttö yhteisöllisessä verkkotyöskentelyssä, pilvipalveluissa ja sosiaalisessa mediassa, mobiilityöskentelyn helpottajat, mobiilitoiminnan tietoturva
  • Tekoäly ja työelämän digitaalisten osaamistarpeiden ennakointi
    Tekoälyn mahdollisuudet, hyödyntäminen ja haltuunotto, tekoäly työelämän tarpeissa, tulevat työelämän digiosaamisvaateet

Ilmoittautuminen

Koulutukseen on mahdollista ilmoittautua joustavasti koko sen aukioloajan vuoden 2024 loppuun saakka.

Ilmoittaudu koulutukseen tästä

Työväen Sivistysliiton koulutusasiantuntijat ja verkkokurssin ohjaajat:
Pinja Kuusenaho, 044 340 3566, pinja.kuusenaho(at)tsl.fi
Janne Laulumaa, 040 590 6878, janne.laulumaa(at)tsl.fi

Yhteyshenkilöt TJS Opintokeskuksessa:
Inka Ukkola, 040 706 4548, inka.ukkola(at)tjs-opintokeskus.fi
Sirpa Sulku, 050 543 93 00, sirpa.sulku(at)tjs-opintokeskus.fi

Hanketta rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa).