CV-klinikka

CV-klinikalle voi lähettää oman cv:sä kommentoitavaksi. Palvelu on liiton jäsenille maksuton.

Tarkista ennen cv:n lähettämistä

• CV on päivätty ja siitä löytyvät yhteys- ja henkilötietosi.
  • CV:stä löytyy perus-, ammatti- ja korkeakoulutuksesi ja niiden suoritusvuodet. Joissain tapauksissa myös opintojen aloitusvuosi kannattaa mainita.
  • Työkokemuksesta on kerrottu muutakin kuin vain työnantaja, vakanssi ja työsuhteen pituus. Työkokemuksesta kannattaa kertoa tehtävät, vastuut ja saavutukset, sekä kuvata työn vastuullisuus.
  • Ettei cv sisällä sellaisia pitkiä ajanjaksoja, joista ei tiedä mitä olet sinä aikana tehnyt. Näiden aukkojen välttämiseksi cv:seen on hyvä merkitä myös äitiys- ja vanhempainvapaat, työttömyysjaksot sekä asevelvollisuuden suorittaminen.  Näiden ajanjaksojen esittämisessä on erilaisia tapoja, joiden soveltuvuus kullekin hakijalle arvioidaan tapauskohtaisesti.
  • Kaikki listat joissa on ajanjaksoja (esim. koulutus ja työkokemus) on esitetty niin, että uusin on ensimmäisenä. Sen jälkeen muut ovat kronologisessa järjestyksessä niin, että vanhin on viimeisenä.
  • Ajanjaksojen esittämisessä kuukauden tarkkuus riittää, esim. 5/2012 – 10/2012, (4,5 kk).
  • CV on ulkonäöltään selkeä ja virheetön.

Se miten kauan henkilön valmistumisesta on, vaikuttaa myös siihen miten asioita kannattaa esittää. CV-klinikalla mietitään yksilökohtaisesti mitä muita otsikoita henkilötietojen, koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi cv:seen kannattaa kulloinkin sisällyttää. Näitä otsikoita ovat esim. tietotekniset taidot, kielitaito, täydennyskoulutus ja haettavan työn kannalta olennaiset kurssit, harrastukset, asevelvollisuuden suorittaminen, luottamustoimet, julkaisut ja suosittelijat.

Muista, että jokainen cv kannattaa muokata jokaista haettavaa tehtävää varten erikseen.

Kun lähetät cv:si kommentoitavaksi, niin kerro lyhyesti minkälaista työpaikkaa olet hakemassa, sekä mikä tilanteesi muutenkin on. CV kannattaa lähettää .doc -muodossa. CV-klinikka toimii osoitteessa urapalvelut (at) agronomiliitto.fi. Viestit lukee ja niihin vastaa liiton ura-asioiden päällikkö.

Katso myös videotallenne CV-klinikka webinaarista.