Syysretki Pohjanmaalle

24.9.2016 11:30 – 00:00

Lähtö 11.30 Matkakeskus, Seinäjoki

13.00 – 15.00 Sundom Wine, Kaarlo Nelimarkan viinitila

Eläkkeellä oleva Kaarlo Nelimarkka on innostunut viiniköynnösten viljelystä. Hänellä on yli 1000 köynnöstä ja hän laajentaa viljelyään vuosittain. Saamme nauttia myös tilan maistajaisia. www.sundomwine.fi

15.30 – 17.45 Söderfjärdenin meteoriittikraatteri-alue, Sulva

Söderfjärden on viljava, hieno meteoriittikraatteri, jonka kuivatus tehtiin 1920-luvulla. Alueen keskelle rakennetussa Meteoriihessä nautimme kahvit.

Agronomi maahanmuuttokeskuksen johtajana

Agr. Henrik Ingolla on ollut aiemmin monipuolinen ura maatalousorganisaatioissa (toiminut ruotsinkielisellä Pohjanmaalla sekä ÖSPn (MTK) että ÖSLn (ProAgria) johtajana). Viime marraskuusta lähtien Henrik on toiminut Korsnäsin maahanmuuttokes

Miten maatalouden vesitalous ympäristönsuojelutoimeksi, http://www.salaojayhdistys.fi/fi/catermass/

Pohjanmaan rannikkoalueella on runsaasti happamia sulfaattimaita, jotka kuivatessaan aiheuttavat monia ongelmia mm. raskasmetallien liuottajana. Söderfjärdenin alueelle on perustettu uutta vesitaloustekniikkaa sisältäviä mielenkiintoisia koekenttiä, joihin sään salliessa tutustumme. Koetoimintaa esittelee ideoistaan ja keksinnöistään valtakunnallisesti palkittu salaojateknikko Rainer Rosendahl.

18.30 Kyrö Distillery Company, Isokyrö

Ruisviskin tuotantoon tähtäävä Isonkyrön meijerin kunniakkaissa tiloissa toimiva Kyrö Distillery Company aloitti toimintansa 2014, mutta on jo edennyt maailmanmaineeseen. Kyrö Distilleryn "Napue Gin" valittiin viime vuonna International Wine and Spirits Competitionissa maailman parhaaksi giniksi gin toniciin, ja tänä vuonna ruisviskin raakatisle "Juuri Rye Spirit" voitti kultaa International Spirit Awards -kilpailun viskikategoriassa. www.kyrodistillery.com

Tutustumme arvojuomien valmistukseen, ruokailemme ja vietämme iltaa yhdessä Österbottenin agronomien kanssa.

n. 22.30 paluu Seinäjoen matkakeskukselle.

Koko retken hinta 80€/hlö. Sisältää kuljetuksen, ohjelman mukaiset aktiviteetit, Sundom Wine -tilalla tastingin, kahvit Meteoriihessä ja kolmen ruokalajin illallisen Kyrö Distillery Companyssa sekä Kyrö Distilleryn tuotteiden tastingin ja tislaamokierroksen. Sitovat ilmoittautumiset Eeva Juvalle pe 9.9 mennessä eeva.juva@atria.com tai 040 585 5258.