Gradun teon 101 - gradutus ja miten siitä selviää?

20.11.2019 11:17

Joillekin gradu tuntuu opintojen loppuvastukselta, kun taas toisille se on vain homma muiden joukossa. Akateemisen ikäni karttuessa kohtasin kyseisen haasteen hieman sekavin tuntemuksin. Miten tästä oikein selviää?

Jo opintojen alussa saattaa havaita horisontissa siintävän gradun. Ja opintojen aikana ehtiikin kuulemaan kaikenlaista legendaa siitä, kuinka joku on tehnyt lopputyötään viimeiset kymmenen vuotta ja siitä, kuinka oikeasti gradun saa tehtyä kuukaudessa - ja pari tuntia yöunia on aivan riittävästi. Joillekin gradu tuntuu opintojen loppuvastukselta, kun taas toisille se on vain homma muiden joukossa.

Niinpä itsekin akateemisen ikäni karttuessa kohtasin kyseisen haasteen hieman sekavin tuntemuksin. Miten tästä oikein selviää? Nyt, kun työn opintopisteet on jo kirjattu ja teos kerää pölyä kirjahyllyssä, on helppoa sanoa, että eihän se nyt ollut juuri mitään. Vaikka todellisuudessa koko prosessiin sisältyi melkoinen tunteiden skaala, aina innostuksen ja onnistumisen kokemuksista niihin hetkiin, kun tarvittavaa tietoa ei vain tunnu löytyvän koko maailmasta tai viimeisin versio ei olekaan tallentunut. Mutta kyllä siitä lopulta selviää. Tärkeintä on löytää tutkimuskysymys, josta on oikeasti kiinnostunut ja vain aloittaa.

Aloittaminen voi olla helpommin sanottu kuin tehty, sillä ison kokonaisuuden kohdalla ei oikein tiedä, mistä alkaisi purkamaan. Itse aloitin tekemällä kansilehden ja sisällysluettelon (silloin on jo kaksi sivua valmiina!) ja käymällä läpi aiempaa tutkimusta aiheesta. Sitten vain rohkeasti dataa keräämään ja käsittelemään. Datan kanssa työskennellessä en suosittele all nightereita, sillä vähemmälläkin työtahdilla alkaa näkemään Excel-taulukoita silmät sulkiessaan ja epäilemään kaikkia käyttämiään kaavoja ja sen seurauksena tupla- ja triplatarkistamaan aiempia laskelmiaan. Niinpä välillä kannattaa sulkea läppäri ja rentoutua. Ja jos rentoutuu liikaa ja työ ei edisty aikoihin, pieni omatunnon ääni alkaa kyllä huudella: "Hei, nytkin voisit tehdä sitä gradua."

Kun aineisto on käsitelty ja tulokset selvillä, on jäljellä enää vain kirjoittamista. Työmäärä saattaa vielä tuntua suurelta, mutta oikeasti tämä työvaihe on aika kivuton. On helppoa kirjoittaa aineistosta, sen käsittelystä ja tuloksista, kun on juuri kuluttanut sen parissa viikkokausia. Lopuksi vielä vähän analyysiä tutkimuksesta aiemman tutkimuksen kontekstissa - ja avot, valmista on!

Sitten koittaa seminaaripäivä ja työ pitäisi esitellä päivänvalossa. Tähän mennessä oman tutkimuksensa osaa jo lopusta alkuun, vaikka unissaan, joten niihin vaikeampiinkin kysymyksiin osaa varmasti vastata. Eipä siis hätää, gradusta selviää kyllä ja lopussa kiitos seisoo. Agronomiliitto jakaa nimittäin kaikille maisteriksi valmistuneille gradustipendin!

-Venla Kyttä, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa Sampsa ry:n edustajana

Gradustipendit vastavalmistuneille jäsenille

Gradustipendit ovat osa Agronomiliiton ja sen yhteydessä toimivien säätiöiden SUOMI KASVAA RUOASTA -tutkimusapurahat ja koulutusstipendit kokonaisuutta. Gradustipendi on Agronomiliitto-yhteisön onnittelu ja valmistumislahja ruoka-alan tulevaisuuden tekijöille.

Agronomiliiton gradustipendit ovat Suomessa ainutlaatuinen jäsenetu ja opiskelukannustin. Stipendi myönnetään kaikille Agronomiliiton opiskelijajäseninä olleille vastavalmistuneille ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille liiton jäsenille. Gradustipendiä tulee hakea viimeistään vuoden sisällä valmistumisesta.

Tutkielman arvosanalla on vaikutus gradustipendin suuruuteen.

Täysimääräisten gradustipendien suuruudet ovat:
Loistava/Erinomainen (l./ecl.)                 275 €
Kiitettävä/Hyvä (mcl./cl.)                         125 €
Tyydyttävä/Hyväksytty (nsl./lub./a.)      75 €

Haku on jatkuva ja hakuohjeet sekä -lomake löytyvät Agronomiliiton nettisivuilta täältä.
Gradustipendien jako suoritetaan kerran vuodessa Agronomiliiton vastavalmistuneiden juhlassa tai muutoin ilmoittamalla tavalla.

Gradustipendit rahoitetaan Oiva Kuusisto Säätiön, Henrik ja Ellen Tornbergin Säätiön ja Agronomiliiton varoista.

Lähetä kommentti