Vaihtokertomus Etelä-Korean Soulista ja vaihto-opiskelun rahoittaminen

09.4.2019 12:00

Terveisiä Etelä-Korean Soulista, jossa olen kevätlukukauden vaihto-opiskelijana. Olen ollut täällä nyt kuusi viikkoa ja viihtynyt hyvin. Maukas korealainen ruoka, upeat nähtävyydet, myöhään yöhön auki pysyvät kaupat ja kahvilat, sekä maailman nopein internet-yhteys ovat tehneet minuun vaikutuksen.

Se itse opiskeleminen on täällä hieman erilaista kuin Suomessa. Kaikilla luennoilla on läsnäolopakko ja neljästä poissaolosta saa hylätyn. Opiskelu on paljon koulumaisempaa, sillä kursseilta tulee paljon läksyjä ja teemme paljon ryhmätöitä. Tunneilla ollaan paljon aktiivisemmin mukana ja samalla tulee tutustuttua muihin opiskelijoihinkin paremmin.

Soulissa on sekä tiheään rakennettuja pikkukatuja...
....että korkeita tornitaloja.

Jokseenkin työläästä opiskelusta huolimatta olen ehtinyt myös tutustumaan korealaiseen kulttuuriin. Olen kokeillut paljon erilaisia ruokia ja käynyt esimerkiksi hyvin suosituissa grilliravintoloissa, joissa liha grillataan pöydän keskellä olevassa grillissä. Kävimme myös yhden opiskelijailtaman päätteeksi noraebangissa, eli karaokehuoneessa, mikä on korealaisille suosittua ajanvietettä.

Viime viikonloppuna kävimme kouluporukalla Korean demilitarisoidulla vyöhykkeellä, Pohjois-Korean rajalla. Oli pysäyttävää nähdä vilaus maailman suljetuimmasta valtiosta, vaikka siitä näkyikin vain joitakin taloja ja salossa liehuva lippu.

Tyttöjä korealaisissa perinneasuissa ottamassa kuvia Soulin suurimmassa palatsissa Gyeongbokissa, joka on rakennettu 1395.

Haen Agronomiliitolta ulkomaanstipendiä, jonka liitto myöntää jäsenilleen tutkintovaatimuksiin kuuluviin opintosuorituksiin liittyviin ulkomaanmatkoihin ja -harjoitteluihin. Stipendin hakeminen on nyt helpompaa kuin koskaan, sillä se tehdään Agronomiliiton uudessa, täysin sähköisessä järjestelmässä. Lisää opiskeljoiden ulkomaanmatkastipendeistä, ohjeet ja linkki hakujärjestelmään täältä

Sen lisäksi tulee ilmoittaa henkilö, joka vakuuttaa, että ulkomaanmatka tai harjoittelu hyväksytään opetussuunnitelmaan/tutkintovaatimuksiin (esim. oppiaineen tai koulutusohjelman professori, opetushenkilökunnan edustaja tai harjoitteluvalvoja). Huomaa erityisesti, että myös lausunnon tulee olla järjestelmässä hakuajan puitteissa. Hakemukseen voit liittää todistuksen siitä, että kohteena oleva matka on suoritettu/vahvistunut ja, että matka sisältyy tutkintoon. Stipendiä voi myös hakea ehdollisena ennen ulkomaanmatkan vahvistumista, jolloin se maksetaan, kun todistus vahvistumisesta on toimitettu Agronomiliittoon.

Stipendiä voi hakea ennen ulkomaanmatkaa tai takautuvasti matkan jälkeen. Stipendin suuruus määräytyy matkakohteen mukaan, ja hakuaikaa on huhtikuun loppuun. Kannattaa siis hakea heti!

안녕! (hei hei!)

-Ebba Snellman, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa Voluntas ry:n edustajana.

.

Lähetä kommentti