Vahingossa unelmista totta

06.8.2018 12:05

Kun minulta kysyttiin ennen opintojen alkua, mitä haluan tehdä valmistumisen jälkeen, vastaus oli aina sama. ”Pelastan maailman”, sanoin, osittain vitsinä, osittain naivistisena totuutena. Joka tapauksessa ajatus kliseen takana oli ja pysyi: halusin osaltani olla mukana tekemässä kestävämpää tulevaisuutta. Jos hypätään ajassa kaksi vuotta eteenpäin tähän päivään, unelma on lähempänä kuin koskaan, ja nopeammalla aikataululla kuin olisin ikinä osannut kuvitella.

Haaste vastaanotettu

Kaikki alkoi tänä keväänä ihan tavallisen elintarviketieteiden kandiohjelmaan kuuluvan kurssin alkuluennolla. Kurssilla oli tarkoitus suunnitella ja toteuttaa erityisruokavalioille sopiva elintarvike viljoista ja palkokasveista ryhmätyönä. Päädyin ryhmään viiden enemmän tai vähemmän tutun vuosikurssilaiseni kanssa, ja myöhemmin ryhmämme koko kasvoi vielä yhdellä hengellä.

Prosessipäivän tunnelmia

Meillä oli alle viikko aikaa keksiä suunnitelma ja hyväksyttää se kurssin konsulttitiimillä, joka koostui laitoksen työntekijöistä. Aivoriihessä heiteltiin villejä ideoita mämmistä härkäpapujogurttiin ja mämmijäätelöön, kunnes yksi idea kuulosti riittävän hullulta toteutettavaksi. Idea tuotteesta, joka iskisi suoraan trendien ytimeen yhdistämällä kotimaiset raaka-aineet herkulliseksi, kasvipohjaiseksi jäätelöksi. Ajatuksenamme oli nimittäin käyttää pohjaraaka-aineenamme kotimaista härkäpapua, ja käyttää lisäksi pääasiallisena rasvana suomalaista, sydänystävällistä rypsiöljyä. Meillä oli paljon intoa ja ideoita, ainoana liikkuvana osana meidän aukottomassa suunnitelmassamme oli, noh, kaikki.

Opiskelijasta osakkaaksi

Nyt noin kolme ja puoli kuukautta kurssin loppuseminaarin jälkeen voin paljastaa, että rohkea tarttuminen mahdottomalta kuulostaneeseen ideaan taisi kannattaa. Kaikkien (eikä vähiten itsemme) yllätykseksi härkäpavusta kehkeytyi kauniin valkoista kasvikermaa, jonka onnistuimme jalostamaan eteenpäin herkulliseksi jäätelöksi. Muiden kurssilaisten palautteen kuultuamme se jossain kytenyt liekki alkoi kasvaa. ”Mitä, jos tällä olisi oikeasti potentiaalia?”, mietimme luentosalin takaosassa. Spoiler alert: se liekki eskaloitui metsäpalon lailla siihen pisteeseen, että myimme ravintolapäivässä loppuun 35 kilon jäätelöerän, ja tällä hetkellä sama tiimi omistaa yhteisen osakeyhtiön. Seuraavaksi vuorossa on ensimmäisen teollisuusmittakaavan erän valmistaminen Helsinki Design Weekin New Market x Food - tapahtumaan, johon on valittu pohjoismaisia raaka-aineita ja ruokatrendejä edustavia yrityksiä. Löysimme kumppaniksemme erään pääkaupunkiseutulaisen jäätelönvalmistajan, jonka tiloissa pääsemme aloittamaan tuotannon nopealla aikataululla, ja mahdollisesti jatkamaan yhteistyötä myös myöhemmin.

Härtelön julkinen maailmanensi-ilta toukokuisessa Ravintolapäivässä

Kaikki peliin

Projekti on edennyt niin nopeasti, etten usko, että kukaan meistä vielä ihan ymmärtää, mihin olemme ryhtyneet. Vielä viime viikolla kerroin meistä eräälle kiinnostuneelle sanoilla ”menee hyvin, perustetaan ehkä yritys”, siitäkin huolimatta että olimme siinä vaiheessa kaunistaneet kaupparekisteriä läsnäolollamme jo useamman viikon. Kesätöiden, muiden bisnesten ja helteiden keskellä olemme onnistuneet jatkokehittämään tuotetta, suunnittelemaan etikettejä, kuvaamaan promokuvia, tapaamaan asiakkaita ja ennen kaikkea oppimaan konkreettisesti mitä vaaditaan elintarvikealan yrityksen perustamiseen. Tiedän, että olemme vielä täysin alkumetreillä, ja tällä hetkellä kaikki resurssit on suunnattu kohti syyskuun alun Helsinki Design Weekiä. Sen jälkeen selvinnee, sulattaako härkäpapujäätelö eli Härtelö kuluttajien sydämet, vai onko meillä pakastimissamme ylijäämäjäätelöä seuraavien vuosien lounaaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. Tähän asti olemme saaneet hurjan paljon positiivista palautetta, kiinnostuneita jälleenmyyjiä sekä joitakin mainioita kehitysehdotuksia. Nähtäväksi kuitenkin jää, otetaanko tuote vastaan kerran maistettavana kuriositeettina, vai onnistummeko vakuuttamaan kuluttajat valitsemaan ekologisemman vaihtoehdon myös jatkossa.

- Annika Ikonen, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa Elintarvikeylioppilaiden Mentor-klubin edustajana

Jäätelön promokuvaus 30 asteen helteessä, uhka vai mahdollisuus?

Vadelma-rosmariinijäätelön lisäksi makuvaihtoehtoja ovat lime-passion sekä mokka-suklaa.

• Eliina Aro 6 vuotta sitten

Hei! Onnea hienon innovaation johdosta! Onko härtelö täysin viljaton eli ilman mitään kaurasta tai muista kotimsisista viljoista peräisin olevaa. Onnea jatkoon!

• Annika 6 vuotta sitten

Moikka Eliina! Pahoittelut vastauksen viivästymisestä, selvitimme käyttämämme härkäpavun sertifikaatit, ja saimme äskettäin toimittajalta tiedon, että ainoa mahdollinen allergeeni on herne, eli sen pitäisi olla täysin viljaton. Tuotespekseissä mainitaan "Very low gluten, less than 100 mg/kg", ja täysi vehnättömyys. Kuitenkin valitettavasti ainakin Helsinki Design Weekillä tarjottava erä tehdään tehtaassa, jossa käsitellään gluteenitonta kauraa, eli kauran jäämiä saattaa siis olla. Toivottavasti tästä oli hyötyä, ja paljon kiitoksia onnitteluista :)

Terveisin Annika Härtelö-tiimistä

Lähetä kommentti