Työkokemukseni ulkomailla: maidon jalostusta ja juuston valmistusta Alpeilla

28.9.2018 16:21

Vietin viime kesäni opiskelijakollegan Emma Sinkkosen kanssa Alpeilla Liechtensteinissa. Keski-Euroopassa on tapana laiduntaa lehmiä vuorilla kesäisin, jotta säilytettäisiin perinnemaisemat ja samalla hyödynnettäisiin puhdas Alpeilla kasvava ruoho lehmien ravinnoksi. Maito jalostetaan paikan päällä pienjuustolassa erilaisiksi juustoiksi, voiksi ja jogurtiksi. Olen työskennellyt Alpeilla viisi kesää kahdessa eri paikassa, ja kokemukseni maidon jalostuksesta ja juuston valmistuksesta on korvaamaton.

Vuonna 2014 aloitin Bernin Alpeilla Sveitsissä työharjoittelijana, ja työpaikan löysin verkkosivulta zalp.ch, jossa etsitään työntekijöitä Alpeille. Talvella kävin paikan päällä työhaastattelussa ja kirjoitin työsopimuksen kesäksi. Kolme seuraavaa kesää olin juustola-avustajana ja lypsäjänä. Talvisin kävin aina tervehtimässä tuttuja ja kirjoittamassa seuraavan kesän sopimuksen.

Viime kesänä keräsin rohkeuteni ja siirryin Liechtensteiniin ja otin vastuun koko juustolasta, jossa jalostimme maitoa kollegani kanssa yli 60:stä lehmästä. Teimme kolmea erilaista juustoa, jotka olivat alppijuusto, raclette ja sauerkäse. Suurin osa maidosta jalostettiin Alppijuustoksi, joka muistuttaa maultaan ja rakenteeltaan hyvin paljon Appenzeller juustoa. Raclette on hyvin sulavaa, pehmeää ja mietoa juustoa, kun taas sauerkäse on tuorejuustoa ja muistuttaa paljon fetajuustoa. Lisäksi teimme jogurttia kahtatoista eri makua ja kesässä valmistimme noin 700 kiloa voita. Jalostimme maitoa yhteensä noin 60 000 litraa.

Opiskelin yläaste- ja lukioaikoina saksaa, mutta paikallista murretta oli aluksi vaikeaa ymmärtää. Täytyi vain olla rohkea ja uskaltaa käyttää kieltä, ja nyt saksan kieli ei tuota lainkaan hankaluuksia. Englantia tai muitakaan kieliä Sveitsissä tai Liechtensteinissa ei juurikaan osata, eli ilman saksan kieltä työn löytäminen olisi ollut todella hankalaa.

Työnteko Alpeilla on rankkaa, sillä töitä tehdään maanantaista sunnuntaihin ja työt alkavat aikaisin aamulla. Herätyskello soi aamulla klo 3:30, ja työt loppuivat klo 19 ja 20 välillä illalla.

Työnteko ulkomailla on antoisa kokemus. Suomessa olisi lähes mahdotonta löytää vastaavanlaisia vastuutehtäviä näin aikaisessa vaiheessa opintoja ja työuraa. Tulevaisuudessa tavoitteeni on tuoda Sveitsissä ja Liechtensteinissa saatuja oppeja myös juustoteollisuuteen Suomessa, vaikka toisaalta Alpit vetävät minua puoleensa myös tulevina vuosina.

-Annika Jyry, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa Viri Lactis ry:n edustajana.

Kuvien lähteet: Emma Sinkkonen

Lähetä kommentti