SUOMI KASVAA RUOASTA -jäsenseminaari 2019

11.11.2019 10:30

Agronomiliiton jäsenseminaari järjestettiin 25.10.2019 Scandic Park Helsingissä. Seminaarin teemana oli pinnalla oleva ilmastonmuutos. Seminaarin aikana kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä nautittiin kekri-buffetista. Kekri tarkoittaa perinteistä sadonkorjuujuhlaa, joka järjestettiin ennen vanhaan maatilojen kausityöntekijöiden läksiäisjuhlana. Väistyvä Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin seminaarin juontajana mainitsikin puheenvuoroissaan, että kekri juhla sopii hyvin myös hänen "kausityönsä" päätökseen.

Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski: Ilmastonmuutos – missä mennään?

Seminaarin puhujista ensimmäisenä Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski (FT) kertoi ilmaston tämänhetkisestä tilasta. Puheenvuoro oli ajatuksia herättävä, mutta loi kuitenkin uskoa tulevaan. Damskin mukaan päästöjen radikaali vähennys ei yksin riitä, vaan meidän tulee lisäksi poistaa hiilidioksidia ilmasta. Globaalisti maankäyttö tuottaa enemmän päästöjä kuin poistoja, mutta Suomessa kestävä maankäyttö mahdollistaa hiilidioksidin poiston ilmakehästä. Meidän tulisikin osata viedä osaamistamme maailmalle.

Kuvaaja: Ville Rinne.

Mervi Seppänen: Ruokaketjun yritykset ilmastonmuutoksen myllerryksessä.

Seminaarin toisessa puheenvuorossa Mervi Seppänen (MMT) Yara Suomi Oy:ltä kertoi ruokaketjujen kehityksestä kestävän maatalouden ja resurssitehokkuuden näkökulmasta. Seppänen toi esille muun muassa miten ja miksi kestävä maatalouden tehostaminen kannattaa. Avainasemassa ovat ymmärrys maaperän hiilensidonnassa ja orgaanista ainesta säästävässä viljelytoimissa.

Kuvaaja: Ville Rinne.

Sirpa Sarlio: Ravitsemus ja ilmastonmuutos.

Viimeinen puheenvuoro kuului Sirpa Sarliolle (FT, ETM, VTM) Sosiaali- ja terveysministeriöstä. Sarlion pääpointtina oli, että ravitsemussuositusten noudattaminen olisi jo suuri ilmastoteko. Tämä tarkoittaa punaisen lihan kulutuksen vähentämistä, kasvisten lisäämistä ruokavalioon sekä oikean ruokamäärän kulutusta. Sarlio kuitenkin muistutti, että paraskaan ruokavalio ei ole hyvä, jos ruoka jää lautaselle.

Kuvaaja: Ville Rinne.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttajan 2019 julkistus.

Lopuksi Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2019 julkaistiin. Kunnianosoituksen sai MMT, agronomi, M.Sc, Jyrki Niemi. Jyrki Niemi toimii maatalouspolitiikan tutkimusprofessorina ja tutkimuspäällikkönä Luonnonvarakeskuksessa.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2019 on Jyrki Niemi, onnea! Kuvaaja: Ville Rinne.

Teema oli vaikea ja jopa ahdistava sekä tunteita herättävä, mutta puheenvuorot onnistuivat kuitenkin luomaan toiveikkaan ilmapiirin. Seminaari huipentui herkulliseen sadonkorjuubuffetiin sekä mielenkiintoisiin keskusteluihin puheiden aiheista.

Seminaarin jälkeen vieraat viihtyivät yhdessä ja pääsivät nauttimaan sadonkorjuujuhlan eli kekrin hengessä kootun buffetpöydän antimista. Kuvaaja: Ville Rinne.

- Kaisa Somerpalo ja Julia Pelin, Agronomiliiton opiskelijapromoottorit

Jos et päässyt paikalle niin ei hätää: Koko seminaarista sekä edellä mainituista yksittäisistä esityksistä on tehty videotalenteet, jotka ovat nyt katsottavissa verkkosivujemme jäsenosiossa TÄÄLLÄ >>

Lähetä kommentti