HR:n vinkit kesätyönhakijalle

16.11.2021 11:48

Aura Sipura

Haastattelin Aura Sipuraa, joka toimii Valtiovarainministeriön henkilöstöyksikössä rekrytoinneista vastaavana erityisasiantuntijana. Aura on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Kelassa, työ- ja elinkeinoministeriössä sekä lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeassa. Koulutukseltaan Aura on vastavalmistunut hallintotieteiden maisteri ja opiskelee nyt toista maisteritutkintoaan Aalto-yliopistossa kauppatieteiden puolella. Tässä ovat Auran vinkit kesätöitä hakevalle opiskelijalle.

Ensimmäistä kertaa oman alan töitä hakevan on hyvä varautua jo etukäteen siihen, että hakemuksia voi joutua lähettämään todella useaan paikkaan. Hylkäysviestit ymmärrettävästi lannistavat ja vievät motivaatiota työnhaulta, mutta siitäkään huolimatta ei saisi kokonaan lannistua. Myös moni muu on samassa tilanteessa ja usein sinnikkyys palkitaan juuri silloin, kun sitä vähiten osaa odottaa. Mitä enemmän ja monipuolisemmin lähtee erilaisia harjoittelupaikkoja hakemaan, sitä varmemmin sieltä joku paikka avautuu. Suurin osa korkeakouluopiskelijoiden harjoittelupaikoista julkaistaan JobTeaserissa, Duunitorilla, Oikotiellä, Monsterissa ja valtion harjoittelupaikat valtiolle.fi:ssä. Jos haluaa päästä oikeasti hyviin ja haluttuihin harjoittelupaikkoihin, kannattaa niihin hakea ns. ”sesongin ulkopuolelta” eli alkuvuodelle tai syksyksi, jolloin on vähemmän hakijoita liikkeellä. Alla vielä muutamia vinkkejä kesätyönhakuun rekrytoijan näkökulmasta:

1.       Hakuasiakirjat. Keskity hakuasiakirjojen pituuden sijasta olennaiseen sisältöön. Myöskään hakemusten tai CV:n esteettisyydellä ei saa mitään lisäpisteitä, jos sisältö ei ole relevanttia ja ymmärrettävää. Rekrytoija tekee päätöksen hakijan jatkoon pääsemisestä keskimäärin 7,4 sekunnin tarkastelulla.

2.       Vältä ”kliseitä”. Vältä luettelemasta luonteenpiirteitäsi (ne ovat yllättävän usein kaikilla samat ja perustuvat omaan subjektiiviseen mielipiteeseesi). Pyri sen sijaan sitomaan adjektiivit käytäntöön aikaisemman työkokemuksen kautta. Esimerkiksi sen sijaan, että kerrot olevasi oma-aloitteinen ja ongelmanratkaisutaitoinen, voit kertoa sen näin: ”Aikaisemmat työkaverini ovat kehuneet minua oma-aloitteisuudestani ja positiivisuudestani.” ”Onnistuminen aikaisemmissa työtehtävissäni hetkisissä työympäristöissä on vaatinut ongelmanratkaisutaitoja ja hyvää paineensietokykyä”.

3.       Erotu joukosta. Rekrytoijat näkevät myös lähes joka rekrytoinnissa toinen toistaan samanlaisempia hakemuksia. Tunnistamme heti hakijat, jotka ovat käyttäneet valmiita työhakemuspohjia tai googletelleet hyvän työhakemuksen valmiita fraaseja. Hyvä työhakemus on persoonallinen ja yksilöity haettavaa tehtävää ajatellen. Se kertoo kaiken tarvittavan tehtävän kannalta, mutta ei mitään liikaa. Valintaa harvemmin tehdään pelkän hakemuksen perusteella, joten jätä mahdolliset lisätiedot osaamisestasi ja kokemuksestasi haastatteluun.

4.       Kokemus. Muista, että työelämän kannalta hyödyllistä osaamista ja kokemusta karttuu muualtakin kuin töistä (esim. harrastuksista, järjestötoiminnasta tai vapaaehtoistyöstä). Työnantajat arvostavat tällaista kokemusta ja niistä karttuneesta osaamisesta on myös työelämässä hyötyä. Keskity kuitenkin vain tehtävän kannalta oleelliseen kokemukseen ja osaamiseen (peruskoulusta saatu hymytyttö-/poikapatsas, alakoulun stipendi tai kasiluokan TET-harjoittelu ei ole oleellinen tieto oman alan töitä hakiessa).

5.       Haastattelussa onnistuminen. Kaikki jännittävät haastatteluja, joskus myös haastattelijat. Se kuuluu asiaan ja se on ok sanoittaa heti haastattelun alkuun, jotta myös haastattelija osaa ottaa tämän huomioon. Hyvä haastattelija antaa haastateltavalle aikaa sopeutua tilanteeseen ja kysyy vaikeimmat kysymykset vasta haastattelun lopuksi. Älä valmistaudu haastatteluun kirjoittamalla ylös valmiita puheenvuoroja, vaan valmistaudu sen sijaan miettimällä etukäteen, millaista osaamista ja kokemusta sinulla on tehtävän kannata ehtinyt kertymään. Parhaat haastattelut etenevät keskustelunomaisesti ja luontevasti niin, että haastattelija saa tarpeeksi selkeät vastaukset kysyttyihin kysymyksiin. Keskity siis vastauksissasi vastaamaan kysymykseen mahdollisimman konkreettisesti ja napakasti, koska et halua myöskään ylittää haastattelulle varattua aikaa. Jos sinua pyydetään kertomaan esimerkki tilanteesta, jossa onnistuit mielestäsi hyvin, koita miettiä mahdollisimman konkreettinen esimerkki. Se, että asiakas kehui sinua asiakaspalvelutilanteessa ei ole konkreettinen esimerkki. Sen sijaan se, että asiakas kehui sinua ystävälliseksi ja vuorovaikutustaitoiseksi, kun selvitit hänen puolestaan vaikean tilanteen aikaisemmassa työpaikassasi, on konkreettisempi tapa kertoa asia. Vaikka et tulisikaan valituksi tehtävään haastattelujen jälkeen, on jokainen haastattelu mahdollisuus oppia itsestäsi työnhakijana ja lisätä kokemusta haastattelutilanteista. Muista aina kysyä rekrytoijalta, mistä syystä et tullut valituksi tehtävään (vaikka pettymys olisikin suuri), jotta osaat seuraavalla kerralla kiinnittää tähän huomiota.

Suuri kiitos Auralle haastattelusta ja onnea kaikille kesätöiden hakuun!

Kirjoittaja: Petra Hautala, Agronomiliiton opiskelijavaliokunnan jäsen

Lähetä kommentti