Agronomiliitto AOVAssa

14.3.2019 09:40

Uusi vuosi, uudet tuulet ja uudet edustajakaudet. Näin myös starttasi minun edustajakauteni Akavan opiskelijoiden valtuuskunnassa helmikuussa pidetyssä AOVAn ensimmäisessä seminaarissa.

AOVA eli Akavan opiskelijoiden valtuuskunta edustaa kaikkia Akavalaisten liittojen opiskelijoita. Seminaarien tarkoituksena on kehitellä uusia ideoita sekä saada opiskelijoiden ääni kuuluville Akavassa. Agronomiliitolla kuten monella muulla pienemmällä liitolla on yksi edustaja AOVAssa.

Julia Pelin toimii Agronomiliiton varsinaisena edustajana AOVAssa.

Kiinnostukseni opiskelijoiden asioiden edistämiseen alkoi jo lukiossa ja syy miksi viime syksynä AOVAn edustajapaikkaa hain, näin tämän oivana jatkumona, sekä koen että Agronomiliiton asiat ovat opiskelijapromoottorina työskentelyn jälkeen tulleet tutuiksi.

Varsinaisen edustajan seurana seminaareissa on usein myös Agronomiliiton AOVAn varaedustaja, joka tänä vuonna on Agronomiliiton jäsenpalvelupäällikkö Sini Kokkola.

Helmikuun puolessa välissä järjestetty vuoden ensimmäinen seminaari järjestettiin Pasilassa Akavatalossa. Seminaari starttasi päivän perehdytyksellä Akavan toimintaan, kuten koulutuspolitiikkaan, järjestö- ja tutkimustoimintaan sekä vaikuttamistyöhön. Sture Fjäderkin kerkesi meitä iltapäivällä tapaamaan.

Vuoden ensimmäinen seminaari järjestettiin Pasilassa Akavatalossa.

Seminaariin osallistujista suurin osa kanssani oli ensimmäistä kertaa edustamassa omaa liittoaan ja meille olikin järjestetty erilaisia rentoja tutustumisharjoituksia. Tutustuminen muihin helpotti seminaarin seuraavana päivänä työskentelyä ryhmissä, joissa ideoimme muun muassa miten nuorien äänestysaktiivisuutta saadaan parannettua, mikä merkitys ja mitkä hyödyt ovat korkeakouluopiskelijoiden kouluttamisella opintojen jälkeen sekä miten saamme jäsenmääriä jo opiskeluaikoina kasvatettua esimerkiksi Ay-myönteisillä opiskelijaliikkeillä.

Ryhmätyöskentelyn jälkeen tapasimme setäkuiskaajana tunnetun Jenni Karjalaisen, joka neuvoi meitä, miten setämiesten kanssa tulee toimia ja Jennin jälkeen Greenpeacellä työskentelevän Jehki Härkösen. Jehki kertoi meillä, miten voimme vaikuttaa.

Seminaarissa kuulimme monta mielenkiintoista puheenvuoroa.

AOVAn seminaarit päättyvät aina viimeisenä seminaaripäivänä valtuuskunnan kokoukseen, joka järjestettiin sunnuntaina GLO Hotel Art:ssa. Kokouksessa valittiin AOVAan muun muassa työjaosto puheenjohtajiston työn avuksi. Valtuuskunnan kokouksessa myös käytiin läpi tulevan vuoden opiskelijoiden toimintaa ja suuntaviivat toiminnalle, joista merkittävin ja ajankohtaisin on ehdottomasti tulevat vaalit.

Valtuuskunnan kokous päätti AOVAn seminaarin.

AOVAsta lisää kuulumisia toukokuussa jälleen seuraavan seminaarin jälkeen.

-Julia Pelin

Kirjoittaja toimii Agronomiliiton edustajana Akavan opiskelijoiden valtuuskunnassa kaudella 2019-2020. Lisäksi kirjoittaja työskentelee Agronomiliitossa opiskelijapromoottorina.

Lähetä kommentti