Agronomiliiton turvallisemman tilan periaatteet 2024

Agronomiliiton turvallisemman tilan periaatteiden tavoitteena on luoda kaikista tilaisuuksistamme sekä kohtaamisistamme paikallaolijoille ja osallistujille fyysisesti ja henkisesti turvallinen paikka. Näillä periaatteilla haluamme taata yhdenvertaisen, kunnioittavan ja avoimen ilmapiirin.

Agronomiliiton arvot ovat avoimuus, oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja yhteistyökykyisyys, ja ne ohjaavat toimintaamme. Noudatamme kaikissa tilaisuuksissamme turvallisemman tilan periaatteita.

Agronomiliiton turvallisemman tilan periaatteet

• Kohtele kaikkia yhdenvertaisesti riippumatta henkilön sukupuolesta, iästä, etnisestä alkuperästä, uskonnosta tai vakaumuksesta, mielipiteestä, terveydentilasta, vammaisuudesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Rasismi ja syrjintä eivät kuulu tapahtumiimme, huomioi tämä myös kielenkäytössäsi.
  • Kunnioita jokaisen henkilökohtaista fyysistä ja psyykkistä tilaa sekä itsemääräämisoikeutta. Kunnioita toisten yksityisyyttä ja muista, että jokainen määrittelee omat fyysiset ja psyykkiset rajansa.
  • Kohtaa toiset tasavertaisina. Anna tilaa keskustelulle, kuuntele ja ole avoin osallistujien moninaisuudelle ja erilaisille mielipiteille.
  • Tunnista ja puutu syrjintään, häirintään ja epäasialliseen kohteluun. Puuttuminen on jokaisen tehtävä. Opi tunnistamaan häirintä ja muu epäasiallinen kohtelu ja puutu siihen ottamalla asia puheeksi rauhallisesti mahdollisuuksien mukaan jo tilanteessa.

Toimi näin, jos kohtaat häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua

• Jos huomaat jonkun käyttäytyvän asiattomasti tai muutoin rikkovan turvallisemman tilan toimintaperiaatteita, puutu tilanteeseen.
  • Mikäli tapahtumalla on erikseen valittu häirintäyhdyshenkilö, voit ilmoittaa tapahtuneesta myös hänelle suoraan paikan päällä. Voit aina olla tapahtumapaikalla yhteydessä Agronomiliiton edustajaan. Häirintään tai ahdisteluun syyllistynyt henkilö voidaan tarvittaessa poistaa välittömästi tapahtumapaikalta.

• Mikäli koet tai huomaat toiminnassa tai tapahtumissa häiritsevää käytöstä, voit ottaa yhteyttä toimisto(at)agronomiliitto.fi

• Halutessasi voit jättää palautetta myös anonyymisti tällä palautelomakkeella tai tilaisuuden jälkeen saamallasi palautelomakkeella.

• Toimitamme turvallisemman tilan ohjeet myös tiloissamme tapahtumia järjestäville muille toimijoille ja toivomme heidän huomioivan ne tapahtumajärjestelyissään.

• Pyrimme huomioimaan esteettömyyden tilaisuuksissamme. Jos tila ei ole esteetön, kerromme siitä tapahtumakuvauksen yhteydessä. 120-vuotias Agronomitalo ei kaikin osin ole esteetön. Mikäli olet liikuntarajoitteinen, ole yhteydessä Agronomiliiton toimistoon ennen tilaisuutta, niin keskustelemme yhdessä, miten parhaiten voimme olla avuksi.