Agronomiliiton alojen maisteritutkintoja ulkomailla

27.10.2022 09:10

Ovatko kandiopinnot lähestymässä loppuaan? Onko vaihto jäänyt väliin? Vai oletko aina haaveillut lähteväsi opiskelemaan tai asumaan ulkomaille? Tiesitkö, että jossain Euroopan maissa pystyy opiskelemaan ilmaiseksi? Tähän juttuun on koottu yhteen viiden Euroopan maan ilmaisia maisteriohjelmia, jotka ovat Agronomiliiton opiskelijajäsenien yleisimpiä aloja.

Joissain EU-maissa korkeakouluopinnot ovat maksuttomia, kun taas toisissa opiskelu yliopistossa voi olla varsin kallista. Agronomiliiton alojen maisteritutkintoja pystyy suorittamaan joissakin maissa ilmaiseksi tai suhteellisen edullisesti. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että joissakin maissa on vuosittain maksettavia kuluja kuten opiskelijan terveydenhoitomaksu.

Tässä on lista maista, joista pystyy opiskelemaan joitakin liiton aloja ilmaiseksi. Tässä esitetyt maisteritutkinnot ovat englanninkielisiä, mutta esimerkiksi jotkut ilmaiset tutkinnot Saksassa ja Tšekissä ovat maan omalla kielellä (ei listalla).

Agronomiliiton aloja ovat:

• elintarviketieteet
  • kotitalous- ja kuluttajatieteet
  • maataloustieteet
  • ravitsemustieteet
  • ympäristötieteet, soveltavat biotieteet tai näitä tieteenaloja läheisesti sivuavat alat.

Lista ilmaisista maisteritutkinnoista:

Norja

Tanska

Ruotsi

Puola

Saksa

Toivottavasti tästä listasta on hyötyä tulevien opintojen suunnittelussa. Lista ei kata täydellisesti kaikkia tutkintoja, mutta on suuntaa-antava. Otathan huomioon, että suhteellisen edullisia opiskelumaita ovat myös Islanti, Ranska ja Belgia.

Kirjoittaja: Opiskelijavaliokunnassa Ympäristötieteiden opiskelijat - Myy ry:n edustajana toimiva Lisa Leinonen

Lähetä kommentti