Kasvaako ruokasektori - kuka huolehtii omavaraisuusasteesta? -keskustelu 18.9.

Akava ja Agronomiliitto järjestävät verkkolähetyksenä keskustelun "Kasvaako ruokasektori - kuka huolehtii omavaraisuusasteesta?" perjantaina 18.9. klo 13-14.

Suoraa verkkolähetystä voi seurata YouTubessa TÄÄLLÄ. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille ruokasektorista kiinnostuneille ja ruokasektorilla työskenteleville.

Keskustelu toteutetaan yhteistyössä Maaseudun Tulevaisuuden kanssa ja sen juontaa päätoimittaja Jouni Kemppainen.

Keskustelussa pohditaan, mitä laaja kotimaan matkailu ja lomailu tarkoitti ruokasektorin yrittäjille. Lisäksi tarkastellaan koronakriisin merkitystä ruokasektorimme huoltovarmuudelle ja kotimaisuusasteelle. Keskustelussa on esillä myös, mitä innovointi ruokasektorilla tarkoittaa.

Keskustelijat ovat:

- Anna-Leena Miettinen, markkinayksikön päällikkö, maa- ja metsätalousministeriö

- Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, MTK

- Ilkka Pekkala, toiminnanjohtaja, Agronomiliitto

- Pia Mäkelä, ylijohtaja, Ruokavirasto

- Miska Kuusela, toimitusjohtaja, Myllyn Paras

Tervetuloa seuraamaan keskustelua!

Agronomiliiton ja Akavan yhteinen hanke suomalaisen ruokasektorin kasvunäkymistä

Akava ja Agronomiliitto avaavat tällä keskustelulla yhteisen Ruokasektorista kasvua ja omavaraisuutta -hankkeen.

Akava ja Agronomiliitto nostavat esiin yhteisessä hankkeessaan ruoka-alan merkitystä omavaraisuuden ja työllisyyden näkökulmasta. Vireällä tuotekehityksellä voidaan vahvistaa korkealaatuisten ruokatuotteiden ja -palveluiden kilpailukykyä markkinoilla. Samalla voimme parantaa omavaraisuuttamme.

– Yhteisenä tavoitteenamme on tukea ruokasektorin osaamiseen ja korkeaan arvonlisäykseen perustuvaa kasvua sekä vahvistaa omavaraisuutta. Samalla pyrimme tukemaan siirtymää hiilineutraalisuuteen ja vahvistamaan viennin kasvua, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski.

– Ruoka-alan merkitys ei näy riittävästi ajankohtaisessa talouskeskustelussa. Alalla on seurattava kuluttajien toiveita tarkasti ja reagoitava toiveisiin paremmin. On tärkeää, että kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota ruuan laatuun ja alkuperään. Suomessa on korkeatasoista osaamista ravitsemuslaadultaan parempien tuotteiden kehittämisessä, mutta sen hyödyntämistä liiketoiminnassa on parannettava. Ruoka-ala kaipaa innovaatioita, jotka luovat uusia työpaikkoja ja vahvistavat omavaraisuutta, sanoo Agronomiliiton toiminnanjohtaja Ilkka Pekkala.

Akava ja Agronomiliitto katsovat, että kotimaisen tuotannon arvoa on nostettava. Alkutuotannon kykyä tuottaa kannattavasti ja kilpailukykyisesti riittäviä määriä raaka-aineita kotimaiselle teollisuudelle on kehitettävä, jotta ruoka-alasta voidaan rakentaa kasvuala.