SUOMI KASVAA RUOASTA -jäsenseminaari 2023

27.10.2023 12:30 – 14:30 Tekoälyä ja laboratoriolihaa - millainen on ruoka-asiantuntija 2.0?

Vaikka tulevaisuus muuttaa tapaamme syödä ja tuottaa ruokaa, on ruoka-asiantuntijuudelle yhä tarvetta. Millaista asiantuntemusta ja millaisia taitoja meiltä tulevaisuudessa vaaditaan?

Tilaisuuden puhujina kuullaan keksijä, futuristi Perttu Pölönen sekä ruoan tulevaisuuden tekijä, biotekniikan tohtori Lauri Reuter. Tilaisuudessa julkistetaan myös Agronomiliiton vuoden vaikuttaja 2023 sekä Suomi kasvaa ruoasta -apurahat ja stipendit.

Kaikille jäsenille avoin tilaisuus järjestetään etäyhteydellä suorana striiminä Helsingin Pasilasta.

Seuraa tilaisuutta suorana striiminä tästä linkistä

Tilaisuuden ohjelma

12:30 Timo Kaunisto, toiminnanjohtaja

Tervetuloa jäsenseminaariin

Lauri Reuter, biotekniikan tohtori

Solulihaa ja mikrobimaitoa - miltä maistuu tulevaisuus?

Maatalousvallankumous teki kasveista ja eläimistä ruoantuotannon välineitä. Se muutti kaiken. Teollinen vallankumous toi koneet, teolliset lannoitteet ja nopean jalostuksen. Kaikki muuttui taas. Nyt edessä on seuraava murros. Osa sitä on solujen ja mikrobien tulo osaksi ruokajärjestelmää. Mikä muuttuu tällä kertaa? Solumaatalouden historiaa on tehty Suomessa. Täällä kehitettiin maailman ensimmäinen teollinen mykoproteiini. Tehdäänkö täällä myös tulevaisuutta?

Perttu Pölönen, futuristi, keksijä, tietokirjailija

Ruokajärjestelmän uudistaminen vaatii
ennakkoluulottomuutta – osaatko olla aloittelija?

Menneisyys voi joskus koitua haasteeksi, kun pitäisi nähdä ympärille tuorein silmin. Keynote-puheenvuorossaan Perttu Pölönen haastaa kuulijoita pohtimaan, miksi tulevaisuudessa on tärkeä olla ennakkoluuloton, kokeilla uusia asioita ja säilyttää aloittelijan mieli. Usein ajatellaan, että aloittelija ei vielä tiedä eikä osaa ja siksi hän tekee virheitä. On kuitenkin viitteitä siitä, että esimerkiksi lentäjät tai kirurgit tekevät eniten virheitä vasta silloin, kun ovat tottuneet tai leipiintyneet työhönsä ja ajattelevat, että “osaan jo kaiken tarvittavan”. Millaisen tulevaisuuden rakentaisimme, jos aloittaisimme puhtaalta pöydältä?

Timo Kaunisto & Perttu Pölönen ja Lauri Reuter

Kysymykset & keskustelu puheenvuoroista

13:55-14:00 Tauko

Timo Kaunisto, toiminnanjohtaja

Apurahojen 2023 julkistus

Jyrki Isotalo, hallituksen puheenjohtaja

Vuoden vaikuttajan 2023 julkistus

Vuoden vaikuttajan puheenvuoro

14:30 Kiitokset ja tilaisuus päättyy

Puhujat

Perttu Pölönen on futuristi, keksijä ja tietokirjailija. Hän on keksinyt musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkello-keksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut kirjat Tulevaisuuden lukujärjestys ja Tulevaisuuden identiteetit.

Lauri Reuter on ruoan tulevaisuuden tekijä ja yksi Pohjoismaiden ensimmäisen ruokateknologiarahaston, Nordic Foodtech VC:n perustajista. Koulutukseltaan Lauri on biotekniikan tohtori ja hän on soluviljelyteknologian ja proteiinien tuotannon asiantuntija. Laurin intohimo on radikaalisti kestävämmän ja terveellisemmän ruokajärjestelmän rakentaminen tälle planeetalle – ja seuraavalle.