Koronaviruksesta ja valmiuslaista kysyttyä

Koronavirus vaikuttaa monin tavoin meidän kaikkien elämään juuri nyt.

Tälle sivulle on koottu keskeisiä asiantuntijatahoja, jotka ovat ohjeistaneet aiheesta omasta näkökulmastaan. Jos et löydä vastauksia omiin kysymyksiisi, voit ottaa yhteyttä Agronomiliiton työsuhdeneuvontaan. Meilläkin on juuri nyt ruuhkaa, joten toivomme malttia. Ajankohtaisia asioita nostamme myös Agronomiliiton Facebook-sivulle, ota seurantaan!

Akava-yhteisö on järjestänyt webinaareja ajankohtaisista aiheista:

• Mikä neuvoksi, jos työt loppuvat? Kysy työttömyysturvasta tai lomautuksesta. Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.
  • Opintotukea vai ansiosidonnaista? Mistä opiskelija voi saada tukea kesän ajalle? Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.
  • Miten työsuojelu toteutuu, kun työtä tehdään kotona? Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta
  • Yrittäjän päiväkahvit: Mistä yrittäjä saa tukea ja turvaa? Miten sopimukset joustavat poikkeustilanteessa? Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.

• Akavan opiskelijat: Oman työn johtaminen ja jaksaminen. Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.

• Akava Leadership: Pakotettu etätyö – uhka vai mahdollisuus? Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.

• Sote-esimiestyö ja johtaminen poikkeustilanteessa: Miten kevät on vaikuttanut esihenkilötyöhön sote-alalla? Voit katsoa webinaarin tallenteen Akavan Youtube-kanavalta.

Akava on myös tuottanut paljon muuta aiheeseen liittyvää materiaalia verkkosivuilleen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ohjeistaa kaikkia kansalaisia koronaviruksen ehkäisemisessä ja seuraa taudin leviämistä. Ohjeet löydät täältä.

Valtioneuvosto ohjaa tilannetta ja päivittää tietoa lainsäädännön muutoksista. Sen verkkosivustolle on koottu hallituksen linjaukset ja tiedotustilaisuudet, ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla sekä ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot. Tiedot löydät täältä. Tietoa valmiuslaista löydät täältä. Hallitus on tehnyt päätökset väliaikaisista muutoksista työlainsäädäntöön ja työttömyysturvalakiin. Tutustu koosteeseen muutoksista VN:n sivuilla täällä.

Työ- ja elinkeinoministeriö keskittyy työelämän akuutteihin kysymyksiin yleisesti. Kysymyksiä ja vastauksia koronasta ja työelämästä löydät täältä.

Palkansaajien keskusjärjestöt tekivät yhteisen kannanoton työelämän joustavoittamiseksi poikkeustilanteessa ja ovat julkaisseet omia ohjeitaan. Akavan materiaalin löydä täältä. Akava on myös koonnut käytännön ohjeita ja tärkeitä tietoja lomautus- ja työttömyystilanteeseen.

Ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestö YTN ry ohjeistaa yksityisen sektorin palkansaajia täällä.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry ohjeistaa kuntien, valtion ja yliopistojen henkilöstöä täällä.

Työttömyyskassa Erko tiedottaa poikkeustilanteen vaikutuksista jäsenpalveluunsa ja hakemusten käsittelyyn omilla verkkosivuillaan täällä.

Työterveyslaitoksen verkkosivusto kokoaa yhteen kuvauksia, vinkkejä ja hyviä käytäntöjä työelämän tavoista selviytyä koronavirusepidemian aikana. Sivustolla voi jakaa oman työyhteisönsä hyvän käytännön poikkeustilanteen ajalta ja tutustua muiden kokemuksiin. Siirry sivustolle tästä.

Opiskelijat

Helsingin yliopiston koronavirustilanteen kaikki opiskeluun, opintoihin, tutkimukseen, työskentelyyn, vierailuihin ja muuhun yliopiston toimintaan liittyvät ajankohtaiset ohjeet löydät täältä.

Itä-Suomen yliopiston koronavirustilanteesta löydät ajankohtaista tietoa ja ohjeita löydä täältä.

Koronavirustilanne vaikuttaa opiskelijoiden kesätöihin. Maksuton Kesäduunari-info palvelee 28.8. asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla.Kesätyötä koskevat perustiedot ovat käytettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla osoitteessa www.kesaduunari.fi. Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin. Lisäksi kannattaa tutustua kesäduunarin muistilistaan. Kesäduunari-infon tarjoavat suomalaisia ammattiliittoja edustavat palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK.