Koronaviruksesta ja valmiuslaista kysyttyä

Koronavirus vaikuttaa monin tavoin meidän kaikkien elämään juuri nyt.

Tälle sivulle on koottu keskeisiä asiantuntijatahoja, jotka ovat ohjeistaneet aiheesta omasta näkökulmastaan. Jos et löydä vastauksia omiin kysymyksiisi, voit ottaa yhteyttä Agronomiliiton työsuhdeneuvontaan. Meilläkin on juuri nyt ruuhkaa, joten toivomme malttia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ohjeistaa kaikkia kansalaisia koronaviruksen ehkäisemisessä ja seuraa taudin leviämistä. Ohjeet löydät täältä.

Valtioneuvosto ohjaa tilannetta ja päivittää tietoa lainsäädännön muutoksista. Sen verkkosivustolle on koottu hallituksen linjaukset ja tiedotustilaisuudet, ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla sekä ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot. Tiedot löydät täältä. Tietoa valmiuslaista löydät täältä.

Työ- ja elinkeinoministeriö keskittyy työelämän akuutteihin kysymyksiin yleisesti. Kysymyksiä ja vastauksia koronasta ja työelämästä löydät täältä.

Palkansaajien keskusjärjestöt tekivät yhteisen kannanoton työelämän joustavoittamiseksi poikkeustilanteessa ja ovat julkaisseet omia ohjeitaan. Akavan materiaalin löydä täältä.

Ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestö YTN ry ohjeistaa yksityisen sektorin palkansaajia täällä.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry ohjeistaa kuntien, valtion ja yliopistojen henkilöstöä täällä.

Hallitus on antanut esitykset väliaikaisista muutoksista työlainsäädäntöön ja työttömyysturvalakiin. Työttömyysturvalakia koskevat muutokset astuvat voimaan HE:n mukaan 3.4.2020 ja päättyvät 30.7.2020. Tutustu koosteeseen muutoksista VN:n sivuilla täällä.

Opiskelijat

Helsingin yliopiston koronavirustilanteen kaikki opiskeluun, opintoihin, tutkimukseen, työskentelyyn, vierailuihin ja muuhun yliopiston toimintaan liittyvät ajankohtaiset ohjeet löydät täältä.

Itä-Suomen yliopiston koronavirustilanteesta löydät ajankohtaista tietoa ja ohjeita löydä täältä.

Koronavirustilanne saattaa vaikuttaa opiskelijoiden kesätöihin. Maksuton Kesäduunari-info palvelee jälleen toukokuussa 2020. Neuvoja ja ohjeita yleisesti kesätyöaiheeseen liittyen löydät jo kohdista Kesäduunarin muistilista ja Usein kysytyt kysymykset.