Tiedote: Agronomiliiton yhteydessä toimivalta Oiva Kuusisto Säätiöltä 280 000 euroa maataloustieteelle ja kulttuurille

Oiva Kuusisto Säätiö jakaa apurahoina 280 000 euroa Etelä-Pohjanmaan, Keski- Pohjanmaan ja Keski-Suomen maataloutta edistävään tieteeseen ja tutkimukseen sekä Etelä-Pohjanmaan kulttuurille.

Agronomiliiton ja Oiva Kuusisto Säätiön hallituksen puheenjohtaja Jern jakaa apurahat Etelä- Pohjanmaan kulttuurirahaston 57-vuotisjuhlassa Vaasassa sunnuntaina 15.5.

Maatalous painii merkittävien ja akuuttien kannattavuusongelmien parissa. Agronomi Oiva Kuusisto tiesi jo aikanaan testamenttia kirjoittaessaan, että tiede on keskeinen väline, jolla maatalouselinkeinoa voidaan kehittää kilpailukykyisemmäksi”, sanoi apurahat jakanut MMM agronomi Mikael Jern.

Kuusisto ymmärsi myös kulttuurin merkityksen ja testamentin tahtoa noudattaen osa vuotuisista apurahoista ohjataan Etelä-Pohjanmaan kulttuurin edistämiseen. Haluamme, että alueellinen näkemys vaikuttaa myös päätöksenteossa ja siksi teemme kulttuuriapurahojen osalta yhteistyötä Suomen kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan maakuntarahaston kanssa.”

Oiva Kuusisto Säätiön apurahat on rajattu käytettäväksi Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Keski- Suomen maataloutta edistävään tutkimukseen ja tutkimustulosten tunnetuksi tekemiseen sekä Etelä-Pohjanmaan kulttuurin tukemiseen. Apurahojen saajat edustavat tutkimuksen ja kulttuurin kenttää varsin laaja-alaisesti.

Agronomiliitto perusti 1998 siemenviljelyagronomi Oiva Einari Kuusiston tahtoa kunnioittaen 8.10.1998 Oiva Kuusisto Säätiön. Hallitukseen kuuluvat MMM agronomi Mikael Jern (pj.), ministeri MMT Kalevi Hemilä (vpj.) ja professori emerita MMT Helinä Hartikainen. Säätiön asiamies on Agronomiliiton toiminnanjohtaja MMM agronomi Jyrki Wallin.

Säätiö jakaa apurahoja vuosittain. Seuraavan kerran apurahat ovat haettavissa 2017.

Lisätietoja:

Oiva Kuusisto Säätiö ja Agronomiliitto, hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, puh. 040 527 6145
Oiva Kuusisto Säätiön asiamies, Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640

Apurahojen saajat:

Maatalousapurahat:
Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Keski-Suomen maataloutta edistävien tieteiden ja tutkimuksen tukemiseen tarkoitettuja apurahoja 12 henkilölle tai työryhmälle yhteensä140 000 euroa:

Eklund Marjut, MMT, Nurmijärvi, 8 000 €; Uuden streptokokkibakteerin rooli turkiseläinten ja koirien infektioiden aiheuttajana. Henkilökohtainen apuraha.

Hautsalo Juho, MMM/Työryhmä, Jyväskylä, 15 000 €; Uusia menetelmiä puutarhakasvien mikrolisäykseen.

Högnäsbacka Merja, MMK/Työryhmä, Isokyrö, 15 000 €; Kylvösiemenen laadun varmistaminen.

Keskitalo Marjo, MMT/Työryhmä, Jokioinen, 20 000 €; Pohjoisuudesta etua tattarin kylvösiemenen kehittämiseen.

Lähde Sami, mmyo, Seinäjoki, 4 000 €; Hyönteiskasvatuksesta maatalouden uusi voimavara. Pro gradu -tutkielma.

Manninen Noora, MMM, Helsinki, 8 000 €; Maan orgaanisen aineksen kertyminen luonnonmukaisessa ja tavanomaisessa viljelyssä. Väitöskirjahanke.

Mäkiniemi Kirsi, FM, agrologi/Työryhmä, Lapinlahti, 20 000 €; Valkuaisnurmilla edullista rehua ja ympäristöhyötyjä.

Niemi Jarkko, MMT/Työryhmä, Kurikka, 15 000 €; Tuotantosairauksien riskit sikatiloilla.

Sipilä Anna, MMM/Työryhmä, Seinäjoki, 16 000 €; Tärkkelysperunasta valkuaista.

Sivula Ari, KTM, it-tradenomi amk/Työryhmä, Seinäjoki, 9 500 €; Lisätty todellisuus maataloudessa.

Toikkanen Jenni, LuK, Jyväskylä, 2 000 €; Maisemarakenteen vaikutus kukkakärpäsiin kuminapelloilla. Henkilökohtainen apuraha. Pro gradu -tutkielma.

Väätäinen Antti, MMM, metsänhoitaja/Työryhmä, Ähtäri, 7 500 €; Maatalouden valumavesien kuormituksen vähentäminen paikkatiedon avulla.

Kulttuuriapurahat:
Etelä-Pohjanmaan kulttuurin edistämiseen apurahoja 14 henkilölle tai yhteisölle, yhteensä 140 000 euroa:

Elokuvayhdistys Filmiä ja valoa ry, Seinäjoki: 4 000 €, Kymmenennen Filmiä ja valoa elokuvafestivaalin järjestäminen.

Etelä-Pohjanmaan Mieslaulajat ry, Seinäjoki: 8 000 €, Valtakunnallinen sävellyskilpailun järjestäminen, kilpailun teemana Eteläpohjalaisuus 100-vuotiaassa Suomessa sekä juhlakonsertti.

Etelä-Pohjanmaan Nuorisoseura ry, Seinäjoki: 15 000 €, Suomen Miesten Tanssipidot Lapualla 2017.

Teatteritaiteen maisteri Tero Heinämäki ja Muistimatka -työryhmä, Seinäjoki: 8 000 €, Monitaiteellisen Muistimatka Etelä-Pohjanmaalle -kokonaisuuden toteuttaminen Suomi 100 - juhlavuonna

Ilmajoen Musiikkijuhlat, Ilmajoki: 12 000 €, Vuoden 2017 Mannerheim-oopperan tuottamiseen: sävellystilaus, puvustuksen ja lavastuksen suunnittelu ja valmistus.

Musiikin tohtori Piia Kleemola-Välimäki, Seinäjoki: 14 000 €, Eteläpohjalaisen pelimanniviulismin tutkimushanke, toisen vuoden rahoitus.

Kuvataiteilija Petra Koivisto, Kurikka: 12 000 €, taiteellinen toiminta: työskentely ja näyttelyiden pitäminen.

HLL, hammaslääkäri Hanna Myllyniemi ja työryhmä, Isokyrö: 5 000 €, Musikaalin kantaesityksen tuottaminen Pohjankyröntalon näyttämölle.

Seinäjoen Elävän musiikin yhdistys Selmu ry, Seinäjoki, 5 000 €: Klinikka-tapahtuman ja Elmufest- konsertin järjestäminen Seinäjoen Rytmikorjaamolla helmikuussa 2017.

Seinäjoen Naislaulajat ry, Seinäjoki: 3 000 €, Lastenlaulujen kuoromuotoinen levytys ja esittäminen musikaalina. Suunnitelmana on tehdä kuorosovitetuista lastenlauluista levytys ja musikaali.

Suomen Jääkärimuseon ystävät ry, Kauhava: 10 000 €, Jääkärin äitee -näytelmän tuottaminen ja esittäminen.

Musiikkipedagogi (AMK) Minna Vainionkulma ja työryhmä, Seinäjoki: 10 000 €, Visuaalisen pianokonsertin LIIKE/MATKA järjestäminen. Pääpaino klassisella pianomusiikilla, jota "väritetään" tanssin, animaation sekä valojen avulla.

Muusikko Teemu Vuorela ja työryhmä, Seinäjoki: 10 000 €, Laitakaupungin orkesterin toiminta 2016-2017

Kuvataiteilija Tuula Ylivinkka, Alajärvi: 24 000 €, "Ikimetsä"-näyttelykokonaisuuden valmiiksi saattaminen ja valokuvanäyttely-kokonaisuuden työstäminen.