Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja

Sisäministeriön kansliapäällikkö, MMM agronomi Päivi Nerg tuli tutuksi suomalaisille syksyllä 2015, kun turvapaikanhakijatilanne kärjistyi rajusti ja nopeasti. Sisäministeriön korkeimpana virkamiehenä Päivi Nerg kantoi hienosti vastuunsa äärimmäisen kovassa ja nopeita päätöksiä vaatineessa tilanteessa. Erityistä kiitosta Nerg ansaitsee aktiivisesta ja avoimesta virkamiesviestinnästä.

Suomeen tuli syksyllä 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa kolmessa kuukaudessa. Vastaanottokeskuksia jouduttiin perustamaan ympäri maata nopeasti ja paikoin hyvinkin niukasti valmistautuneena. Vuoden 2016 alussa tilanne tasaantui. Sisäministeriön ja kansliapäällikkö Nergin työ jatkuu haastavana vielä pitkään, kun tehdään ratkaisuja turvapaikanhakijoiden tulevaisuuden suhteen. Epävakaassa maailmantilanteessa kytee myös uusien kriisien mahdollisuus ja tilanteen kehittymistä on seurattava tiiviisti.

Päivi Nerg sai julkista tunnustusta johtamistavastaan ja esiintymisistään jo kesäkuussa 2016, kun viestinnän ammattilaisten yhdistys ProCom valitsi hänet Vuoden johtajaksi. Tunnustuksen perusteluissa korostettiin myös sitä, että Nerg on toiminnallaan tehokkaasti vähentänyt turvapaikanhakijoihin kohdistuneita ennakkoluuloja ja virheellisiä tietoja.

Työuransa aikana Päivi Nerg on saanut työtovereiltaan ja alaisiltaan kiitosta oikeudenmukaisesta, luotettavasta ja toiset huomioon ottavasta toimintatavastaan työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä.

Päivi Nerg on toiminut 1.10.2012 alkaen kansliapäällikkönä sisäministeriössä, joka on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö. Hän toimii jäsenenä valtionhallinnon turvallisuusverkkotoiminnan neuvottelukunnassa, valtion virkamieseettisessä neuvottelukunnassa, valtion työnantajapolitiikan neuvottelukunnassa, HAUS Kehittämiskeskus Oy:n hallituksessa sekä Suomen arktista strategiaa käsittelevässä neuvottelukunnassa. Tämän lisäksi kansliapäällikkö Nerg toimii mm. Valtiokonttorin neuvottelukunnan puheenjohtajana ja Tilastokeskuksen neuvottelukunnan jäsenenä.

Päivi Nerg tuntee hyvin sekä yksityissektorin että valtionhallinnon, sillä hän on työskennellyt aikaisemmin lukuisten luottamustointen ohella mm. Atrialla ja Lihapolarilla sekä koulutus- ja kehittämiskeskuksen johtajana ja hallintojohtajana Kuopion yliopistossa sekä Itä-Suomen yliopistohankkeen projektijohtajana. Ennen sisäministeriöön tuloaan hän toimi hallinto- ja kehitysjohtajana ja ylijohtajana valtiovarainministeriössä.

Koulutukseltaan Päivi Nerg on maatalous- ja metsätieteiden maisteri ja agronomi ja on valmistunut Helsingin yliopistosta vuonna 1984.

Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Päivi Nergille luovutetaan tunnustuksen lisäksi Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Lisätietoja:
Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, puh. 040 527 6145
Agronomiliiton viestintäpäällikkö Mary Petri, puh. 040 901 1643

Agronomiliitto ry
Agronomiliitto yhdistää koko ruokaketjun: siihen kuuluu noin 6 000 maatalous-, elintarvike-, ravitsemus-, kotitalous-, ympäristö-, bio- ja kuluttajatieteiden asiantuntijaa. Liitto palvelu- ja etujärjestö, joka ajaa jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja. Vuonna 1897 perustettu Agronomiliitto on Akavan jäsenjärjestö.