Seppo Kauppila on poissa

Kunniajäsenemme Seppo Kauppila nukkui pois 29.4.2022.

Agronomi, maanviljelysneuvos Seppo Kauppila syntyi 19.7.1938 Ikaalisissa Kartun kylässä ja kuoli 83-vuotiaana Mikkelissä 29.4.2022. Hän toimi Agronomiliiton hallituksen puheenjohtajana 1986−1999. Hänelle myönnettiin vuonna 1989 maanviljelysneuvoksen arvonimi ja vuonna 2007 hänet kutsuttiin Agronomiliiton kunniajäseneksi.

Valmistuttuaan vuonna 1963 agronomiksi hän aloitti työuransa Satakunnan maatalous-kerhopiirin toiminnanjohtajana. Hän siirtyi jo seuraavana vuonna Pohjanmaalle, jossa aloitti aktiivisen uransa maatalouden eri neuvontajärjestöjen palveluksessa. Mikkelin maatalouskeskuksen johtajaksi hänet valittiin vuonna 1972. Tässä tehtävässä hän toimi aina marraskuun 2001 loppuun, jolloin jäi eläkkeelle. Hän panosti neuvonnan merkitykseen maaseutuelinkeinojen kannattavuuteen ja maanviljelyksen jatkuvuuteen.

Agronomien edunvalvonta oli lähellä Sepon sydäntä. Hän toimi aktiivisesti Mikkelin agronomien yhdistyksessä, ollen sen puheenjohtajana vuodet 1984−1987. Agronomiliiton liittovaltuustoon hänet valittiin vuosiksi 1984−1986 ja Agronomiliiton hallituksen puheenjohtajaksi 1986. Hänen aikanaan Agronomiliitto kehittyi nykyaikaiseksi valtakunnalliseksi etujärjestöksi, jonka jäsenkunta työllistyi monipuolisesti ruoka-alan tehtäviin. Agronomiliitto sai myös arvostusta akavalaisessa yhteisössä perinteitä kunnioittavana järjestönä.

Pohjoissatakuntalaisen maanviljelijäperheen pojasta kehittyi 30-vuotisen eteläsavolaisen työuran aikana ”aito savolainen”. Seppo tunnettiin humoristisena, musikaalisena ja elämänmyönteisenä henkilönä. Hän oli seurallinen ja erittäin pidetty isäntä erilaisissa juhlatilaisuuksissa. Eläkevuosinaan hän piti yhteyttä ystäviinsä ja kollegoihinsa ja myös yhteydenpito Agronomiliittoon säilyi loppuun asti. Hänen ja vaimonsa Railin koti Mikkelin Moisiontiellä on tunnettu vieraanvaraisuudestaan.

Sepolla oli useita luottamustehtäviä. Pitkäaikaisin oli Mikkelin Ravirata Oy:n hallituksen puheenjohtajuus 1976−2004. Valtion hevosjalostuslaitoksen johtokunnan jäsenenä hän oli vuodet 1980−1988. Hän arvosti suuresti myös 4H-liiton työtä ja toimi Suomen 4H-liiton valtuuskunnan jäsenenä vuosina 1968−1972 ja Suursavon 4H-piirin johtokunnan puheenjohtajana 1985−1999. Hän toimi Henrik ja Ellen Tornbergin säätiön hallituksen jäsenenä koko Agronomiliiton hallituskautensa.

Agronomiliitto kunnioittaa kunniajäsenemme Seppo Kauppilan muistoa.

Tuula Nordström
Kirjoittaja on Agronomiliiton entinen järjestösihteeri