Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry on vuoden yhdistys 2020

Ravitsemusterapeuttien yhdistys RTY julistettiin Agronomiliiton vuoden yhdistykseksi 2020 lauantaina 20.3. järjestetyn liiton ajankohtaispäivän yhteydessä.

Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen toiminnanjohtaja Leena Rechardt otti uutisen ilolla vastaan virtuaalisessa ajankohtaispäivässä. Kunniamainintaan sisältyy 1 500 euron rahapalkinto.

Valinnan perustelut

Reilun seitsemänsadan jäsenen koulutusalayhdistys Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry:n (RTY) on tontillaan aktiivinen toimija ja esimerkillinen Agronomiliiton jäsenyhdistys. RTY:n toiminta oli vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta erittäin aktiivista ja osallistujamäärät korkeita. Toiminta mukautui koronavuoden tuomiin muutoksiin hienosti ja uusia innovatiivisia tapahtumia ja toimintaa järjestettiin terveysturvallisesti lähes yksinomaan verkon välityksellä.

Vuosi 2020 oli RTY:n 50-vuotisjuhlavuosi. Merkkivuoden kunniaksi järjestettiin ensimmäistä kertaa Ravitsemusviikko, jonka tarkoituksena oli nostaa ravitsemustiedettä ja alan ammattilaisia paremmin kansalaisten tietoisuuteen. Marraskuussa pidetty viikko avasi ajankohtaista ravitsemustutkimusta, ravitsemustieteilijöiden tekemää työtä ja toi esille luotettavan ravitsemustiedon edustajat. Ravitsemusviikolla yliopistokoulutetut ravitsemusasiantuntijat olivat näkyvästi esillä työpaikoillaan ja sosiaalisessa mediassa.

Merkkivuotta juhlistettiin myös julkistamalla toukokuussa vuosina 2018–2020 koostettu julkaisu Hyvät ravitsemuskäytännöt – Ravitsemusterapeutit ja ravitsemusasiantuntijat osana terveyden edistämistä ja ravitsemushoitoa.

Kevätkoulutuspäivä, jonka teemana oli ruokaympäristö, järjestettiin 15.5. Ohjelman pääpaino oli lasten ravitsemuksessa. Koulutuspäivää seurasi 303 jäsentä.

28. Valtakunnalliset Ravitsemuspäivät järjestettiin virtuaalisesti 8.–9.10. teemalla ”Sairaan hyvää ravitsemusta”. Ravitsemuspäiville osallistui 255 henkilöä ja yhteensä 13 yritystä ja yhteistyökumppania.

Aiempien vuosien tapaan RTY palkitsi ravitsemusteon ja jakoi Pro Nutritio et Dieta -stipendit. Jäsenkunnalle tarjottiin myös pienempimuotoisia koulutuksia ja tapaamisia, jotka järjestettiin koronapandemian vuoksi lähes yksinomaan verkon välityksellä: yhdistyksen 15 alueellista ja alakohtaista jaostoa järjestivät lukuisia kokoontumisia ja koulutustilaisuuksia omille ryhmilleen.

RTY:n viestintä oli laadukasta, monikanavaista ja aktiivista. Yhteistyö Agronomiliiton kanssa oli saumatonta.

RTY on osoittanut toiminnassaan erityistä aktiivisuutta ja aloitteellisuutta koronaviruspandemian tuomista haasteista huolimatta. Agronomiliitto haluaa tällä valinnalla kannustaa muitakin jäsenyhdistyksiä keksimään uudenlaisia tapoja osallistaa jäseniään myös verkon välityksellä.

LÄMPIMÄT ONNITTELUT RAVITSEMUSTERAPEUTTIEN YHDISTYKSELLE !