Ravitsemusasiantuntija ei ole tittelinä suojattu

Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen toiminnanjohtaja muistuttaa nimikehaasteesta.

Agronomiliiton jäsenistöä kuten suurta yleisöä on hämmentänyt erilaisten ravitsemusasiantuntija-nimikkeiden villi käyttö. Agronomiliiton ja sen koulutusalayhdistyksen, Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen (RTY), toimistoille tulee usein yhteydenottoja, jossa pohditaan nimikkeen mahdollista suojaamista. Titteleitä ei ole mahdollista suojata, vain laillistettu ravitsemusterapeutti on suojattu. Sen suojaus liittyy terveydenhuoltoon ja laillistuksia valvoo Valvira.

RTY:n toiminnanjohtaja Leena Rechardt kertoo, että laillistetun ravitsemusterapeutin ammattinimike on yli 500 ravitsemustieteilijällä. Muilta akateemisesti koulutetuilta ravitsemustieteilijöiltä vastaava suoja puuttuu. Aiheesta julkaistiin blogikirjoitus, jonka voi lukea täältä.

Lisätietoa: MMM (ravitsemustiede) Leena Rechardt matkapuh.  050 438 78 60, sähköposti: leena.rechardt(at)rty.fi