Nuori yrittäjä, lihakauppias Anna Härö on Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja

Nuori kauppahalliyrittäjä, Annan Villiliha –yrityksen perustaja on innostava esimerkki omien unelmien toteuttamisesta, omaan osaamiseen luottamisesta ja uskosta ruoka-alaan tulevaisuuden alana. Maatalous-metsätieteiden ylioppilas Anna Härölle luovutettiin Vuoden Vaikuttaja –palkinto Agronomiliiton Syysjuhlassa 25.10.

”Suomi tarvitsee yrittäjyyttä. Anna Härö on hieno esimerkki siitä, kuinka liiton nuoremmasta kaartista löytyy vahvaa uskoa tulevaisuuteen, ruokaan ja omaan osaamiseen. Yhä useampi akateeminen nuori on kiinnostunut yrittämisestä, ja ruokasektorilla on monia markkina-alueita, jossa tarvitaan erityisosaamista, jota Härön kiinnostus ja kotieläintieteen opinnot tukevat”, tiivistää Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja MMM agronomi Mikael Jern valinnan perustelut. Agronomiliiton jäsenistöstä noin 7 prosenttia toimii yrittäjinä.

Anna Härö (27 v.) on toteuttanut unelmansa omasta lihakaupasta uskoen omaan ammattitaitoonsa, kokemukseensa ja mahdollisuuksiinsa kehittyä kauppiaana. Eläinten hyvinvointi, lähellä tuotettu tai lähimailta metsästetty, tuttu, maukas ja ekologinen ovat monen helsinkiläisen asiakkaan toiveena kun he suuntaavat Annan Villilihaan ostoksille. ”Asiakasta tulee kuunnella ja tarjota heille niitä makuja ja valmistusvinkkejä, joita he tarvitsevat”, sanoo kauppias.

Agronomiliitto haluaa valinnallaan tuoda esiin nuoren yrittäjän, joka uskoo laadukkaan ja maukkaan lihan sekä henkilökohtaisen palvelun ja asiakkaan kuuntelun kohottavan arvostusta ja kiinnostusta ruokaan ja sen alkuperään sekä erilaisiin tuotantotapoihin.

Villilihan kaltaisten pienten yritysten kautta ruoantuotanto tulee lähemmäs ostajaa ja mahdollistaa sekä lähi- että luomulihan saannin. Samalla esimerkiksi suomalaisen riistan valmistus ja nauttiminen mahdollistuu myös kaupunkilaisten keittiöissä.

Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Anna Härölle luovutetaan tunnustuksen lisäksi Nordean ja Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Lisätietoja:
Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, matkapuh. 040 527 6145
Yrittäjä Anna Härö, matkapuh.  044 524 1545
Agronomiliiton viestintäpäällikkö Maija Soljanlahti, matkapuh. 040 901 1643

Painokelpoiset kuvat

Kuvaaja Maija Soljanlahti.

Videoklippi Annasta.

Agronomiliitto ry

Agronomiliitto yhdistää koko ruokaketjun: siihen kuuluu noin 6 000 maatalous-, elintarvike-, ravitsemus-, kotitalous-, ympäristö-, bio- ja kuluttajatieteiden asiantuntijaa. Liitto palvelu- ja etujärjestö, joka ajaa jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja. Vuonna 1897 perustettu Agronomiliitto on Akavan jäsenjärjestö.