Neuvonta-alan runkosopimusta koskeva neuvottelutulos julki

Työehtosopimuksen osapuolten hallitukset ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen. Palkantarkistuksista sovitaan paikallisesti tai TES:ssa kuvatun perälaudan mukaisesti. Varaluottamusmiesten kouluttautumismahdollisuuksia parannetaan, ja perhevapaauudistuksen tuomat muutostarpeet käsitellään työryhmässä.

Uusittu työehtosopimus on voimassa 1.2.2022 – 31.1.2024. Jos vuoden 2023 palkantarkistuksista ei päästä sopimukseen 15.11.2022 mennessä, kumpikin sopimusosapuoli voi irtisanoa työehtosopimuksen 30.11.2022 mennessä päättymään 31.1.2023. Työehtosopimus jatkuu 31.1.2024 jälkeen vuoden kerrallaan, ellei sitä irtisanota viimeistään kahta kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Vuoden 2022 palkantarkistusten ajankohta, määrä ja tapa sovitaan paikallisesti luottamusmiehen kanssa yhdistyksen tai työpaikan talous- ja työllisyystilanne huomioiden. Työnantaja toimittaa luottamusmiehelle tarvittavat tiedot yhdistyksen tai työpaikan talous- ja työllisyystilanteesta sekä näiden ennakoitavasta kehittymisestä 1.3.2022 mennessä. Paikallisten neuvottelujen tarkoituksena on löytää kunkin yhdistyksen tai työpaikan tilannetta ja tarpeita vastaava palkkaratkaisu. Tavoitteena on myös tukea palkanmuodostuksen kannustavuutta, oikeudenmukaista palkkarakennetta, sukupuolten palkkatasa-arvoa sekä tuottavuuden kehittymistä työpaikalla. Neuvotteluissa annetut tiedot ovat luottamuksellisia ja niitä ei voida käyttää muussa tarkoituksessa.

Jos sopimukseen ei päästä 31.3.2022 mennessä korotetaan palkkoja 1.5.2022 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,5 prosentin yleiskorotuksella ja 0,4 prosentin paikallisella erällä, jonka suuruus lasketaan tammikuun 2022 palkkasummasta luontoisetuineen. Työnantaja päättää paikallisen erän käytöstä.

Paikallisen erän käytöstä ja jakoperusteista informoidaan henkilöstöä ja luottamusmiehelle selvitetään erän määräytymisperusteet ja suuruus kahden kuukauden kuluessa erän jakamisesta lukien. Selvityksestä tulee palkkasalaisuus huomioiden käydä ilmi toimihenkilöiden lukumäärä, kuinka moni on saanut korotuksen, keskimääräisen korotuksen suuruus sekä toimihenkilöiden palkankorotusten kokonaismäärä. Mikäli selvitystä ei anneta, erä jaetaan yleiskorotuksena.

Taulukkopalkkoja korotetaan 1.5.2022 lukien 1,5 prosenttia.

Henkilöstön edustajien korvauksia korotetaan 1.5.2022 lukien 1,9 prosenttia.

1.8.2022 voimaantulevaan perhevapaauudistukseen liittyen perustetaan osapuolten välinen työryhmä. Työryhmä seuraa perhevapaauudistuksen etenemistä työmarkkinoilla ja valmistelee yhdessä sovittavalla ja kustannusneutraalilla tavalla uudistuksen mahdollisesti vaatimat muutokset työehtosopimukseen.

Sopimusosapuolet kiinnittävät huomiota varaluottamusmiehen valmiuksiin hoitaa varsinaisen luottamusmiehen tehtäviä, ja tässä tarkoituksessa suosittelevat, että varaluottamusmiehellä olisi mahdollisuus käydä vähintään perustason luottamusmieskurssit ja vuosittaiset neuvonta-alan ajankohtaispäivät työajalla. Kurssin tai muun koulutuksen käymisestä ja ansiomenetyksen korvaamisesta sovitaan kuitenkin aina erikseen työnantajan ja asianomaisen varaluottamusmiehen välillä. Aiheesta tehtiin pöytäkirjamerkintä sekä Koulutus- että Luottamusmiessopimuksiin.

Lisätietoja linda.kanniainen@agronomiliitto.fi

@LindaKanniainen