Kunta-alalla voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto, lakot laajenevat toukokuussa

Kunta-alan työriitaan ei ole saatu ratkaisua ja painostustoimia on jatkettava. JUKO, JHL ja Jyty ovat jättäneet laajan lakkovaroituksen pääkaupunkiseudulle ja kuuteen muuhun kaupunkiin.

Päätöksen lakosta on tehnyt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, joka neuvottelee Agronomiliiton jäsenten puolesta kunta-alan sopimuksesta. Agronomiliitto on tehnyt päätöksen jäsentemme osallistumisesta JUKOn lakkoon.

Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Turun, Tampereen, Oulun, Kuopion, Rovaniemen ja Jyväskylän kaupunkien työntekijöitä koskeva lakko toteutuisi 3.–9.5. Lakko alkaisi tiistaina 3.5. klo 00.01, jos neuvotteluratkaisuun työnantajan kanssa ei päästä sitä ennen. Työnseisaus kestäisi seitsemän vuorokautta ja päättyisi maanantaina 9.5. 2022 klo 23.59. Lakko koskee kaikkia tällä välillä alkavia työvuoroja ja kestää päättyvän työvuoron loppuun.

Koko kunta-alalla on lisäksi voimassa ylityö- ja vuoronvaihtokielto, joka alkoi 18.4.

Työriita nyt sovittelulautakunnalla

JUKO tavoittelee aina ensin neuvotteluratkaisua, ja kunta-alan työriitaa on ratkomassa sovittelulautakunta, jonka sovitteluehdotusta odotetaan jo lähipäivinä.

Mitä lakko tarkoittaa?

Lakko on laillinen ja jokaisen lakon piiriin kuuluvan Agronomiliiton jäsenen on osallistuttava siihen. Työntekijä ei saa työskennellä lakon aikana. Työnantaja ei maksa palkkaa lakon ajalta. Työhön palataan normaalisti lakon jälkeen.

Lakkoon osallistuu laajasti kunta-alan jukolaisia ja akavalaisia liittoja.

Tutustu ohjeisiin lakosta ja ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta

Olemme koonneet lakkoon liittyviä kysymyksiä ja vastauksia, joihin toivomme sinun tutustuvan. Ohjeet ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta, även på svenska.

Seuraa päivittyvää viestintää Agronomiliiton verkkosivuilta Agronomiliitto ja JUKOn verkkosivuilta www.juko.fi/kunta.

Seuraa lakkotiedotusta

Seuraa Agronomiliiton jäsentiedotusta verkkosivuilla ja somessa. Lähetämme tietoa myös sähköpostissa. Tietoa saa myös JUKOn verkkosivuilla www.juko.fi/kunta, Facebookissa www.facebook.com/JUKOry ja Twitterissä www.twitter.com/JUKOry.

Käytämme viestinnässä slogania ”Arvoa asiantuntijalle” ja somessa #ArvoaAsiantuntijalle ja #lakko2022.

Tavoitteemme kunta-alan sopimusneuvotteluissa:

- Tarvitsemme monivuotisen palkkaohjelman kuromaan kiinni palkkojen jälkeenjääneisyyttä.

- Palkankorotusten on turvattava ostovoimaa.

- Vanhempien on voitava käyttää perhevapaita nykyistä tasaisemmin.

- Kaikki työaika on työaikaa.

***

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa virka- ja työehtosopimuksillaan 200 000:ta akavalaista. Kolmasosa kuntasektorin 425 000 palkansaajasta on JUKO-liittojen akavalaisia jäseniä.

JUKO-liittojen jäsenet työskentelevät kuntien eri toimialoilla asiantuntija-, johto- ja esimiestehtävissä.

Jukolaisia palkansaajaryhmiä ovat muun muassa opetusalan, varhaiskasvatuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon, hallinnon, liikunta- ja nuorisoalan, tekniikan sekä kulttuuri-, kirjasto ja museoalan asiantuntijat.

Pääsopijat | JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JHL, Jyty), Sote (Super, Tehy, SPAL) ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT.

***

JUKO kertoo sopimusneuvotteluista sivuilla www.juko.fi. Seuraa JUKOa ja osallistu keskusteluun myös Facebookissa ja Twitterissä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2022 #kunta #ArvoaAsiantuntijalle. Opiskelijoille ja nuorille erityisesti suunnattu neuvottelusisältö Instagramissa @juko_ry.

Agronomiliiton yhteyshenkilö kuntasektorilla:

Neuvottelupäällikkö Outi Parikka, sähköposti outi.parikka@agronomiliitto.fi, puhelin 040 9011642