Jyrki Wallin jatkaa Akavan puheenjohtajistossa

”Mukavaltahan se tuntuu, kun luottamusta löytyy muista akavalaisista liitoista yhteisten asioiden hoitoon”, toteaa kolmannelle kaksivuotiskaudelle Akavan puheenjohtajistoon valittu Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

Monialaisen kuudentuhannen jäsenen Agronomiliiton jäsenkunta työskentelee laajasti niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Palkansaajien lisäksi liiton jäsenkuntaan kuuluu suhteellisesti ottaen paljon yrittäjiä. Myös ruoka-alan opiskelijat ja seniorit ovat erittäin vahvasti mukana. ”Laaja-alainen oma jäsenkunta tekee koko akavalaisen jäsenkunnan etujen ajamisesta aika luonnollista. Eri näkökulmat ovat oman jäsenkunnan kautta useimmiten tuttuja myös keskusjärjestön asioita hoitaessani”, pohtii Wallin.

Vuodesta 2004 Agronomiliiton toiminnanjohtajana toiminut Wallin on ollut Akavan hallituksen jäsenenä vuodesta 2009 ja sitä ennen varajäsenenä vuodesta 2005. Wallin johtaa puhetta myös 17 akavalaisen liiton yhteenliittymässä, Vakava ry:ssä. Näissä liitoissa on yhteensä yli 80 000 jäsentä. Wallin arvioi, että ”Vakava ry ja sen jäsenliitot on erittäin tärkeä viiteryhmä tässä luottamustoimessa. Oma näköala laajenee valtavasti vakavalaisten liittojen ja ammattiryhmien ymmärryksen kautta”.

Keskusjärjestön hallitus valitsi kokouksessaan Akavan ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Olli Luukkaisen (Opetusalan Ammattijärjestö OAJ) ja varapuheenjohtajiksi Salla Luomanmäen (Akavan Erityisalat), Jyrki Wallinin (Agronomiliitto) ja Timo Saranpään (Suomen Ekonomit). Hallituksen toimikausi on 2018–2019. Akavan puheenjohtaja on Sture Fjäder.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, Agronomiliitto, puh. 040 9011640, jyrki.wallin@agronomiliitto.fi