Faba osk:n ja Viking Genetics Oy:n talokohtainen TES noudattelee runkosopimusta

Faba Osuuskunnassa ja Viking Genetics Oy:ssä noudatetaan neuvonta-alan runkosopimuksen mukaista neuvottelutulosta sellaisenaan sopimuskauden, palkankorotusten ja työehtosopimuksen tekstimuutosten osalta.

Agronomiliitto oli mukana neuvottelemassa neuvonta-alan työehtosopimuksista, ja Faba osuuskunnan ja Viking Genetics Oy:n talokohtaisen työehtosopimuksesta saavutettiin neuvottelutulos 14.2.2022

Neuvotteluosapuolina olleet Agronomiliitto ry, Ammattiliitto Jyty ry ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry sopivat, että runkosopimuksen neuvottelutulosta noudatetaan myös Fabassa ja Viking Genetics Oy:ssä, samalla kun aiemmat tähän talokohtaiseen työehtosopimukseen runkosopimuksesta tehdyt poikkeukset pysyvät voimassa.

Vuoden 2022 palkankorotukset sovitaan ensisijaisesti paikallisesti:

• Työnantaja toimittaa luottamusmiehelle tarvittavat tiedot yhdistyksen tai työpaikan talous- ja työllisyystilanteesta sekä näiden ennakoitavasta kehittymisestä 1.3. mennessä.
  • Jos sopimukseen ei päästä 31.3. mennessä, korotetaan palkkoja 1.5. tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,5 % yleiskorotuksella ja 0,4 prosentin paikallisella erällä, jonka suuruus lasketaan tammikuun 2022 palkkasummasta luontoisetuineen.
  • Paikallisen erän käytöstä ja jakoperusteista informoidaan henkilöstöä ja luottamusmiehelle selvitetään erän määräytymisperusteet ja suuruus kahden kuukauden kuluessa erän jakamisesta lukien. Selvityksestä tulee palkkasalaisuus huomioiden käydä ilmi toimihenkilöiden lukumäärä, kuinka moni on saanut korotuksen, keskimääräisen korotuksen suuruus sekä toimihenkilöiden palkankorotusten kokonaismäärä. Mikäli selvitystä ei anneta, erä jaetaan yleiskorotuksena.
  • Taulukkopalkkoja korotetaan 1,5 % ja henkilöstön edustajien (luottamusmiehet, varaluottamusmiehet, työsuojeluvaltuutetut ja varavaltuutetut) korvauksia 1,9 %

Neuvonta-alan työehtosopimuksen piiriin kuuluvia keskeisiä työyhteisöjä ovat esimerkiksi maatalousalan ProAgria Keskukset, Martat, 4H-toiminta, Faba, Viking Genetics, Puutarhaliitto ja Suomen Hippos. Sopimusta noudatetaan myös alan monissa muissa pienissä yhteisöissä.

Lisätietoja: linda.kanniainen@agronomiliitto.fi

Neuvonta-alan runkosopimuksen neuvottelutulos