Elintarvikealan ylemmille palkantarkistussuositus

Elintarviketeollisuusliitto ry ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN sopivat maaliskuussa palkankorotussuosituksesta elintarviketeollisuuden ylemmille toimihenkilöille.

Suosituksessa osapuolet suosittelevat yhteisesti, että elintarviketeollisuuden ylempien toimihenkilöiden palkkoja tarkistetaan vuonna 2022 seuraavasti:

Ellei ylempien toimihenkilöiden kanssa yritys- tai toimipaikkakohtaisesti muuta sovita, liitot suosittelevat, että elintarviketeollisuuden ylempien toimihenkilöiden palkkoja korotetaan 1.6.2022 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien yleiskorotuksella, jonka suuruus on 1,4 % ja lisäksi ylempien toimihenkilöiden palkkojen korottamiseen käytetään 0,4 % ylempien toimihenkilöiden maaliskuun 2022 palkkasummasta (kuukausipalkat luontoisetuineen).

Ennen erän käyttöä ylemmille toimihenkilöille selvitetään erän kokonaiseuromäärä sekä se, miten erä tullaan kohdentamaan. Jos selvitystä yritys- tai toimipaikkakohtaisen erän käytöstä ei anneta, ylempien toimihenkilöiden palkkoja korotetaan 1,8 % suuruisella yleiskorotuksella.

Kyseessä on liittojen antama suositus, jolla ei ole työehtosopimusvaikutuksia.

Suositus on hyväksytty osapuolten hallinnoissa.