Akavan yrittäjäpalkinto Tiina Harrinkarille ja Tommi Yrjölälle

Akava on myöntänyt yrittäjäpalkinnon maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi Tiina Harrinkarille ja maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi Tommi Yrjölälle. He toimivat yrittäjinä Yrjölän marjatilalla Hämeenkyrössä.

Yrjölän tila on monitoimitila, jossa harjoitetaan monipuolista marjojen ja vihannesten tuotantoa, jatkojalostusta sekä suoramyyntiä. Tilan erikoisuutena ovat muun muassa omat marjalimonadit ja marjapehmikset. Akavan yrittäjäpalkintotyöryhmän mielestä Harrinkari ja Yrjölä ovat onnistuneet esimerkillisesti yhdistämään tilallaan eri toiminnot alkutuotannosta elämysmatkailuun.

– Harrinkari ja Yrjölä ovat kehittäneet tilaansa vastaamaan nykyajan vaatimuksia ja asiakkaiden tarpeita. He ovat lisäksi soveltaneet hienosti akateemista koulutustaan yritystoiminnassaan. Tästä erityinen osoitus on tutkimus- ja koulutusyhteistyö, jota Yrjölän tila on tehnyt muun muassa Helsingin yliopiston kanssa, kiittää Akavan yrittäjäpalkintotyöryhmän puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen.

Harrinkari ja Yrjölä ovat toimineet yrittäjinä vuodesta 1999 alkaen. Yrjölän marjatila työllistää noin yksitoista henkilötyövuotta ja tilan työntekijöistä enemmistö tulee lähiseudulta.

Paikallisuus on yrittäjäkaksikon mukaan maaseutuyrittämisen vahvuus.

– Useimmat maaseutuyritykset ovat pieniä, käyttävät paikallisten yritysten palveluja ja myyvät tuotteensa lähelle. Tällainen mikroyrittäjyys ei tee uutta nousukautta, mutta paikallisuus tuo vakautta. Hienoa, että kaltaisemme yritys saa tunnustusta Akavalta, Harrinkari ja Yrjölä kiittävät.

Yrittäjäpariskunnan mielestä itsensä työllistäjiä voisi olla Suomessa enemmänkin, mutta lainsäädäntö ja viranomaisten ristiriitaiset näkemykset tekevät toiminnan hankalaksi.

– Pitäisikin vakavasti pohtia, voisiko yrittäjyyden byrokratiaa ja esteitä vähentää, Yrjölä sanoo.

Akavan yrittäjäpalkinto myönnettiin nyt kolmatta kertaa ja se luovutettiin Akavan liittokokouksen yhteydessä tänään Akavatalolla. Palkinnon tavoitteena on tuoda esiin akavalaista yrittäjyyttä sekä muistuttaa, että Akava toimii korkeasti koulutettujen yrittäjien ja ammatinharjoittajien edunvalvojana. Akavan liitoissa on noin 24 000 yrittäjänä ja ammatinharjoittajana toimivaa jäsentä.

Lisätietoja:
yrittäjäpalkintotyöryhmän puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen, puh. 040 596 9143

yrittäjä Tiina Harrinkari, puh. 040 700 1597

yrittäjä Tommi Yrjölä, puh. 0400 849 052

Lue Harrinkarin ja Yrjölän haastattelu Akavalainen-verkkolehdessä: