Akavan hallitus ennakoi vaikeaa lakkosyksyä

Akavan hallitus ennakoi, että ensi syksyn liittokierroksesta tulee vaikea ja odotettavissa on rajuja lakonuhkia. Torstaiaamuna kokoontunut hallitus ihmetteli Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n halua viedä palkansaajien tilinauhat miinukselle tilanteessa, jossa maan talous tarvitsee kipeästi kansalaisten ostovoimaa.

– Yritykset valmistautuvat nykyään budjeteissaan lakkoihin etukäteen. Valmistautuminen kannattaa aloittaa heti, koska järjestövalmiuden nostaminen syksyn liittokierrosta varten alkaa nyt, Akavan hallituksessa todettiin.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder kertoi hallitukselle, että palkansaajat olivat valmiita tulemaan työnantajia vastaan monissa kysymyksissä. Neuvottelut kaatuivat, koska työnantajien palkankorotusesitystä pidettiin nöyryyttävänä ja EK halusi tuoda palkansaajille ostovoimaa rapauttamalla tulevien sukupolvien eläkkeiden rahoituspohjaa.

– Niin huonoa sopimusta emme voi tehdä, että palkansaajat eivät saa sopimuksesta yhtään mitään. EK:ssa on uusi valta ja uusi kulttuuri. Näyttää siltä, että he haluavat muuttaa suomalaista työmarkkinoiden perustaa, joka on kautta vuosien tuonut maahan muun muassa työrauhaa ja ennustettavuutta, Fjäder sanoi.

Hyvänä viime viikkojen neuvotteluissa pidettiin sitä, että palkansaajajärjestöjen yhteistyö tiivistyi entisestään.