Akava: Työmarkkinajärjestöt pelastivat aikuiskoulutustuen lakkauttamiselta

Akava on erittäin tyytyväinen, että työmarkkinajärjestöt onnistuivat pelastamaan aikuiskoulutustuen lakkauttamiselta.

Maan hallitus päätti viime vuonna lakkauttaa aikuiskoulutustuen perusosan, joka olisi käytännössä lopettanut koko tuen. Työmarkkinajärjestöt pelastivat rahoituksen Työttömyysvakuutusrahaston avulla. Tuki säilyy, joskin sen kesto lyhenee ja taso laskee.

– Tuen leikkaus on toki harmillista, mutta parempi kuin täysi romuttaminen. Työmarkkinajärjestöillä olikin viisautta nähdä, miten suuri merkitys osaamisen kehittämisellä on Suomen talouskasvulle. Rakensimme koko mallin uudestaan siten, että aikuiskoulutus maksetaan nyt Työttömyysvakuutusrahasto TVR:n rahoista, kun valtio ei sitä enää kustanna, kertoo asiantuntija Ida Mielityinen.

Aikuiskoulutustuki on ainoa tukimuoto, jonka avulla työelämässä olevat voivat opiskella täysipäiväisesti. Akava piti tuen pelastamista välttämättömänä. Lyhyet koulutukset eivät aina riitä tai opiskelu ei ole mahdollista työn ohessa.

– Aikuiskoulutustuella opiskelevien työntekijöiden määrä on kasvanut viime vuosina kovaa vauhtia. Sen merkitys kasvaa entisestään ajassa, jolloin kokonaisia toimialoja ja ammatteja katoaa ja kun yhä useampien työntekijöiden on pystyttävä opiskelemaan itselleen uusi ammatti tai voitava täydentää osaamistaan.

Aikuiskoulutustukea käytetään entistä useammin osa-aikaisesti eli työtä ja opiskelua yhdistäen. Osa-aikaista tukea hakeneiden osuus on kasvanut jopa 42 prosenttia tämän vuoden alusta alkaen.

– Akavan tavoite on ollut nimenomaan jo pitkään kehittää tukea sellaiseksi, että se kannustaisi nykyistä paremmin yhdistämään työn ja opiskelun. Sellaiset tuet, jotka pakottavat tai kannustavat niiden on/off -käyttöön, eivät oikein enää ole tätä päivää, Mielityinen sanoo.

Lue lisää aiheesta Akavan sivuilta.