Akava hyväksyi kilpailukykysopimuksen ehdollisena

Akavan hallitus on hyväksynyt kilpailukykysopimuksen ehdollisesti, koska akavalaisilla sopimusaloista noin 90 prosenttia on hyväksynyt sopimuksen mukaisen ratkaisun. Akava edellyttää kuitenkin, että SAK:lainen Metalliliitto on mukana ratkaisussa.

– Akavan mielestä kattavuus on riittävä. Sopimuksen mukaiset menetykset palkansaajille ovat kuitenkin niin suuret, että jotta saamme hallitukselta tarpeeksi suuren verokompensaation, on mahdollisimman monen oltava mukana ratkaisussa, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava on ollut alusta saakka sitä mieltä, että kilpailukykyratkaisu ja luottamuksen lisääminen työmarkkinoilla ovat tarpeen.

– Ei tämä kuitenkaan helppo ratkaisu ollut, koska maksumiehinä ovat erityisesti julkisen sektorin työntekijät ja yksityisellä alalla jo valmiiksi pitkää päivää tekevät. Jos Suomen suunta kääntyy ja saadaan uusia työpaikkoja, on tämä hinta kannattanut maksaa. Lisäksi julkinen sektori ja yritykset ottanevat mahdollisen talouskasvun sitten huomioon myös työntekijöiden palkitsemisessa.

Akava huomauttaa, että nyt palkansaajat ovat hoitaneet merkittävän osuuden Suomen talouden ja kilpailukyvyn kuntoon saattamisesta. Nyt on työnantajien ja maan hallituksen vuoro panostaa koulutukseen ja koko työuran mittaisen osaamisen kehittämiseen sekä tutkimukseen, tuotekehitykseen, innovaatioihin ja investointeihin.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717, twitter: @SFjder