Agronomiliiton lehdistötiedote: Maanviljelijöistä ja koko ruoka-alan työpaikoista huolehdittava

Suomalainen ruokasektori on yhteiskunnallinen avaintoimiala, joka tarvitsee nyt koko kansan ja valtiovallan vankkumattoman tuen. Koko ketjun toimintaedellytyksistä on pidettävä huolta. Ruokaketjun työpaikat tarvitsevat lähtökohdakseen kannattavan maataloustuotannon. Ruoka on myös huoltovarmuutemme ytimessä.

Suomen pitkittyvä taloudellinen taantuma on koko kansakuntamme yhteinen huoli. Ostovoima hiipuu koko kansalla palkansaajasta yrittäjään. Maanviljelijöiden ja suomalaisten maatilojen taloudelliset toimintaedellytykset ovat heikentyneet uhkaavasti.

Liian monta ruoka-alan työpaikkaa on myös jo menetetty niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

Muista sektoreista poiketen ruokasektorin ylle kaatui yleisen haastavan taloustilanteen lisäksi Ukrainan kriisin myötä kohtuuton shokki Venäjän rajan suljettua tärkeät vientimarkkinamme itään. Tätä ei ole riittävästi kompensoitu, vaan jäljet näkyvät menetettyinä työpaikkoina.

Toinen samaan aikaan osunut poikkeava shokki on ruoan yleinen alennusmyynti uutena ilmiönä. Keskittynyt kaupan rakenne on antanut tälle kasvualustan.

Toivottavasti ruokasektorin merkitys ja mahdollisuudet työpaikkojen luomiselle sekä talouskasvulle ymmärretään yhteiskunnassa riittävällä tavalla, ja löytyy halu uusiin välineisiin nykytilanteen korjaamiselle. Kasvukirjaukset ovat hallitusohjelmassa jo valmiina.

Lisätietoja        hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, puh. 040 527 6145

toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640