Herätkää hävikkiin!

11.9.2014 14:33

Iloisesti tempaisten ihmisten ajatuksiin.

Kuluttajaliitto on ollut hyvällä asialla vuosikymmeniä, ja nyt ruokahävikki-teemalla, se on päässyt upeasti esiin ja löytänyt toiminnalleen paljon uusia seuraajia.  Kuluttajaliitto on kampanjallaan valjastanut kymmeniä toimijoita herättelemään ihmisiä pohtimaan omaa tapaansa heittää ruokaa pois ja jakamaan vinkkejä hävikin vähentämiseksi.

Hävikkiviikko huipentui tänään torstaina 11.9. Helsingissä, Tampereella ja Turussa kun tuhannet saivat kaupan hävikkiruoasta valmistettua keittoa. Olin paikalla videokameran kanssa, ja toivon, että sen avulla mahdollisimman moni pääsee tempauksen iloiseen tunnelmaan. Videoon voit klikata jutun lopussa.

Laurea-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat olivat valmistaneet maistuvan keiton HOK-Elannon lahjoittamista hävikkiraaka-aineista. Tapahtuman juontajana toimi Marco Björström, joka puhui hävikistä miellyttävän asinatuntevasti. Tilaisuuden tähti, tanskalainen ruokahävikkilähettiläs Selina Juul avasi tilaisuuden. Hänen sanomansa käytännön vinkkien lisäksi oli, että ongelma on asenteissa, siinä, että hävikkiä syntyy - hävikin kokkaaminen herkuksi on vain loppupään paikkaamista.

Hävikkiviikon SaaSyödä! -tempausta rahoitti maa- ja metsätalousministeriö. Ministeriön viestinnästä ETM Saara Pietilä (kuvassa) oli Narinkkatorilla jakamssa tietoa hävikistä: "Ministeriö on mielellään rahoittamassa hankkeita, joilla nostetaan esiin ruoan ja sen eteen tehtävän työn merkitystä."

Hävikkiviikko järjestetään tänä vuonna toista kertaa 8. - 14.9.2014. Agronomiliitto on Hävikkiviikon kumppanina. Katso tunnelmia videolta.

- ETM Maija Soljanlahti, Agronomiliiton viestintäpäällikkö

muokattu: mmm:n linkki lisätty 11.9. klo 15:44.

Lähetä kommentti