Seminaaripuhujien esittely

SUOMI KASVAA RUOASTA

Mikael Fogelholm, ETT, professori

Mikael Fogelholm on toiminut Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professorina vuodesta 2011. Sitä ennen hän on ollut mm. Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen yksikön johtajana ja UKK-instituutin johtajana. Fogelholmin tutkimustyö keskittyy ruokavalion, liikunnan ja lihavuuden yhteyksiin. Vuonna 2016 Fogelholm sai Helsingin yliopiston J. V. Snellman palkinnon ansioistaan tieteellisen tiedon välittäjänä.

Leena Saarinen, ETM, hallituksen puheenjohtaja Verso Food Oy

Leena Saarinen on hallitustyön ammattilainen, joka vaikuttaa tällä hetkellä muun muassa Etteplan Oyj:n, Qt Group Oyj:n, Arcus ASA:n ja Palmia Oy:n hallituksissa. Saarinen on mukana Verso Food Oy:ssä myös omistajana jo vuodesta 2010.

Leena Saarisella on vahva työkokemus yritysten johtotehtävistä: Suomen Lähikauppa Oy:n toimitusjohtaja 2007-2010, Altia Corporation Oy:n pääjohtaja 2005-2007 ja Unilever Finland Oy:n toimitusjohtaja 2002-2005.

Antti-Jussi Tahvanainen, TkT, KTM, tutkimuspäällikkö

ETLAn tutkimuspäällikkönä Antti-Jussi Tahvanainen arvioi nousevien toimialojen kilpailukykyä ja sijoitettavuutta, sekä analysoi teknologian roolia teollisuuden ja liiketoimintamallien uudistajana. Tahvanainen auttaa myös yrityksiä uudistumaan Oraklon-nimisen ideakiihdyttäjän perustajana sekä toimii yhdysvaltalaisen Corymbus Asset Managementin johtoryhmässä.

Stanfordin yliopistossa Tahvanainen on kehittänyt laajasti käytössä olevan Playbook for Strategic Foresight and Innovation –työkaluston, ja opettaa mm. Aalto Executive Educationin yrittäjyyteen ja teknologiastrategiointiin liittyvillä kursseilla.