Vinkkilista vaihdon suunnitteluun ja vaihtoon valmistautumiseen

15.8.2022 11:27

Vaihtoon lähteminen on monella haaveissa lapsuudesta asti ja yliopistossa unelman toteuttamiseen tarjoutuukin oiva mahdollisuus. Opintojen aikana muuttaminen ulkomaille on tukien myötä kohtuullisen edukasta ja opintojen suorittaminen ulkomaisessa yliopistossa on tehty mahdolliseksi niin, ettei siitä koidu ongelmia tutkinnon etenemiselle. Kun lopulta päätät ottaa loikan tuntemattomaan ja aloittaa hakuprosessin on edessä vielä monta vaihetta. Prosessi voi tuntua ylitsepääsemättömältä ja sekavalta, mutta ei huolta, tähän postaukseen on koottu tiivis paketti vaiheista, jotka käydään läpi vaihtoon haettaessa. Postaus on kirjoitettu Helsingin yliopiston näkökulmasta, mutta vaikka eroja suomalaisten yliopistojen välillä on, löytyy varmasti myös monia yhtäläisyyksiä.

Muutama pointti alkuun. Jotta voit lähteä Helsingin yliopiston kautta vaihtoon, tulee sinun olla läsnäoleva tutkinto-opiskelija. Suoritettuna sinulla tulee olla vähintään 30 opintopistettä vaihtoon haettaessa ja sinuun pitää kyetä hyväksilukemaan tai sisällyttämään vaihdossa käymäsi kurssit tutkintoosi (eli niiden pitää mahtua 180 opintopisteen kiintiöön). Mieti etukäteen tahdotko hyväksilukea pakollisia kurssejasi vai sisällyttää kaikki tai osan vaihto-opinnoista vapaasti valittaviin. Usein on helpointa sisällyttää kurssit vapaasti valittaviin.

Lähdetäänpä sitten liikkeelle.

Uusien ystävien kanssa reissaaminen ja ajanvietto on vaihdon parasta antia.

Ota selvää eri yliopistoista:

Selvitä aluksi itseäsi kiinnostavien yliopistojen kurssitarjonta. Huomioi myös

1.  tarvitseeko opinnoissa osata paikallista kieltä
  2.  opiskella tiettyä alaa (yksikkökohtaiset vaihtosopimukset ovat vain tietyn alan opiskelijoille)
  3. hyväksytäänkö kohteeseen kandi- vai maisterivaiheen opiskelijoita.

Vaihtokohteen valinnassa mieti ensisijaisesti mikä maa tai alue sinua kiinnostaa ja lähde sitten ottamaan selvää paikallisista kouluista. Tämä on hyvä lähtökohta, sillä vaikka kaikkia aloja ei voi opiskella kaikkialla on tärkeää, että vaihtomaa ja alueen kulttuuri kiinnostavat sinua. Näin saat ulkomaan kokemuksesta mahdollisimman paljon irti.

Huomioi myös kohdeyliopistojen lukukaudet, ne poikkeavat usein suomalaisista. Monessa maassa esimerkiksi syyslukukausi jatkuu joulun jälkeen ja keväällä koulussa kurssit saattavat jatkua kesäkuun loppuun. Samassa haussa voi hakea maksimissaan neljään kohteeseen.

Tee hakemus Helsingin yliopistolle

Seuraavaksi on aika rekisteröityä Mobile Online -hakijaksi, eli tehdä hakemus Helsingin yliopiston hakuaikana. Tärkeimpinä tähän kuuluu motivaatiokirje, opintosuoritusote ja opintosuunnitelma. Suunnitelmaan kirjataan ALUSTAVAT kurssivalinnat, ne voivat muuttua vielä myöhemmin. Kurssitarjonta valitussa kohdeyliopistossa kannattaa ottaa haltuun aiemman vuoden kurssitarjottimeen tutustumalla. Opintosuoritusotteen saa Sisusta ja motivaatiokirjeen laadintaan ohjeita löytyy täältä.

Ota selvää missä maissa ja yliopistoissa voit opiskella itseäsi kiinnostavia aiheita. Kannattaa metsästää myös kursseja, joille ei löydy vastaavia Suomesta, jotta voit oppia jotain täysin uutta ja uniikkia.

Helsingin yliopiston tulevat hakuajat on listattu alle. Syksyn haku onkin jo aivan nurkan takana.

• Täydennyshaku EU- ja ETA-alueelle, sekä Isoon-Britanniaan 29.8-12.9.2022. Vaihdon ajankohtana kevät 2023
  • EU- ja ETA-alueen ulkopuolisiin vaihtokohteisiin lukuvuodelle 2023–2024 11.10-25.10.2022.
  • Päähaku kaikkiin kohteisiin tulevalle lukuvuodelle 1.2-15.2.2023
  • Tässä suora linkki Mobility Online sivustolle

Mobility Online sivusto seuraa hakemisen etenemistä ja ohjaa sen tekemisessä. Se esimerkiksi neuvoo lataamaan hakemuksen koneellesi, liittämään siihen vaaditut liitteet ja päivittämään vaihdon päättymis- ja alkamisajankohdan oikeassa vaiheessa. Sivustolta näet myös esimerkiksi hakemuksesi hyväksymisen Helsingin yliopiston puolelta. Älä pelästy vanhahtavaa sivua, sen käyttö on lopulta melko helppoa, kun vain ryhdyt toimeen.

Hae kohdeyliopistoon:

Hae kohdeyliopistoon, KUN oma yliopistosi on valinnut sinut vaihtoonlähtijäksi (nominated to partner university). Tällöin selviää myös, pääsitkö ensimmäiseen toiveeseesi, mikäli hait moneen yliopistoon.

Kohdeyliopistoon pitää hakea erikseen itsenäisesti, joten kiinnostavan yliopiston vaihto-opiskelijoiden hakuajat kannattaa selvittää ajoissa. Tähän hakemukseen tarvitaan liitteiksi mm. Learning agreement, johon jälleen kirjaat vaihdossa suoritettavaksi suunnittelemasi kurssit, sekä mm. niiden kuvaukset ja opintopistemäärät. Huomaa, että eri maissa yhden nopan arvo saattaa erota Suomen järjestelmästä, joten ota selville ovatko pisteet suoraan verrannollisia vai vastaako esimerkiksi yksi opintopiste kohteessa kahta suomalaista.

Useat yliopistot tarvitsevat myös kielitaitotodistuksen. Esimerkiksi englannin kielen taidosta todisteeksi riittää usein hyväksytysti suoritettu, Suomessa pakollinen englannin kielen kurssimme. Tästä todisteeksi riittää kyseisen kurssin opettajan kirjoittama paperi läpäisystä. Tämän voit pyytää suoraan opettajalta.

Eri matkustusmuotoja löytyy ainakin Euroopan sisällä runsaasti ja niitä on helppo käyttää. Esimerkiksi bussilla pääsee halvalla maasta ja kaupungista toiseen.

Asioiden hoitoa ennen lähtöä:

Kun vaihto alkaa näyttää todelliselta on aika hoitaa kuntoon rahoituspuoli ja muut viralliset asiat. Kelalta voi hakea erikseen rahoitusta vaihtoon. Mikäli on epäselvää mitä etuja vaihdon ajalle saa, kannattaa suoraan sopia aika asiantuntijan puheille. Näin voitte yhdessä tehdä tarvittavat hakemukset. Taloudelliseen puoleen voi saada tukea myös stipendien ja apurahojen muodossa. Näitä jakavat esimerkiksi ammattiliitot ja osakunnat. Jos matkustat kohteeseen vihreitä matkustusmuotoja käyttäen voit myös hakea vihreän liikkuvuuden apurahaa EU komissiolta.

Rahoituksen lisäksi pitää järjestää asuminen kohdemaassa, päättää mitä tekee Suomeen jäävän asunnon kanssa (vaihtoehtoina irtisanomisen lisäksi asunnon voi jälleenvuokrata) ja ilmoittaa muutosta ulkomaille. Asunnon metsästys voi olla haastavaa ainakin asuntopulasta kärsivissä suurkaupungeissa, mutta tähän saa tukea usein kohdeyliopistolta, jotka parhaassa tapauksessa tarjoavat asuntoja vaihto-opiskelijoille. Kun tiedät milloin koulu vaihtoyliopistossa alkaa kannattaa alkaa miettiä, milloin ja miten matkustat ja varata liput ainakin menomatkalle.

Siinä jonkinmoinen sepustus lähdön suunnittelun tueksi. Muista edetä yksi asia kerrallaan, äläkä ajattele hakua isona urakkana. Prosessi ajoittuu pitkälle ajalle, eikä kaikkea tarvitse tehdä kerralla. Ennen kaikkea keskity fiilistelemään tulevaa kokemusta. Jos tunnet muita vaihtoonlähtijöitä on hyödyllistä ja hauskaa jakaa hakuprosessi jonkun samassa tilanteessa olevan kanssa. Saatte molemmat vertaistukea ja voitte yhdessä muistuttaa toisianne asioiden hoidosta.

Erilaiset retket ovat oiva tapa tutustua esimerkiksi paikalliseen kulttuuriin tai luontoon.

Älä jää haaveilemaan vaan tee totta haaveistasi muuttaa ulkomaille!

Kirjoittaja: Elli-Noora Jalonen, Vuorovaikeutus - Ympäristöekonomistit ry:n edustaja opiskelijavaliokunnassa

Lähetä kommentti