Oma ala löytyi - farmasian kautta elintarviketieteilijäksi - haastattelussa Anne Isokangas

17.8.2020 10:00

Anne Isokangas on vuonna 2008 Viikistä valmistunut elintarviketieteiden maisteri, pääaineenaan elintarvikekemia. Nykyisin Anne työskentelee Hämeenlinnan Osuusmeijerin laatu-, ympäristö- ja tuotekehityspäällikkönä.

Opiskelu – oman alan löytäminen ja opiskelijatoimintaa

Ylioppilastutkinnon jälkeen Anne pääsi opiskelemaan farmasiaa. Opiskeluiden aikana hänestä alkoi kuitenkin tuntua, ettei ala ollutkaan tarkoitettu häntä varten. Anne valmistui vuoden 2004 keväällä farmaseutiksi. Samana keväänä  hän haki opiskelemaan elintarvikekemiaa, sai paikan ja aloitti opinnot syksyllä. "En ollut kuullutkaan elintarvikekemian opinnoista ennen kuin kaverini kertoi niistä minulle, ja onneksi kertoi", kertaa Anne heinäkuussa 2020. Vuonna 2008 hän valmistui Viikistä elintarviketieteiden maisteriksi elintarvikekemian pääaineesta. Sivuainekokonaisuuksina hänellä oli elintarviketeknologia, markkinointi sekä funktionaaliset elintarvikkeet.

Anne oli opiskeluiden lisäksi monessa mukana Viikissä. Hän on ollut muun muassa elintarviketieteilijöiden ainejärjestön Lipidin emäntä (2006) sekä puheenjohtaja (2007). Anne sai ainejärjestöaikana todella paljon arvokkaita kontakteja ja hyviä ystäviä, joista osaan hän on vieläkin yhteydessä. Hän kannustaa kaikkia olemaan aktiivisia ja lähtemään mukaan ainejärjestötoimintaan!

Urakehitys mielekkäisiin työtehtäviin

Annen ensimmäinen oman alan työpaikka oli Fazerin leipomolla kehitysteknologina toimiminen. Hän sai paikan tehtyään gradun Fazerille. Ura jatkui Arla Ingmannin jäätelötehtaan tuotekehitysasiantuntijan paikan sekä Saarioisten laatupäällikön tehtävän kautta nykyiseen työpaikkaan Hämeenlinnan Osuusmeijerille vuonna 2015. Tällä hetkellä hänen vastuullaan ovat laatu-, ympäristö- ja tuotekehitysasiat. Työtehtäviin sisältyy muun muassa omavalvonnasta, laboratoriosta ja sertifikaateista huolehtiminen.  Työpäivät vaihtelevat paljon, mikä on hänen mielestään yksi työn parhaista puolista. Annen mielestä tärkeimpiä ominaisuuksia hänen työtehtävässään ovat järjestelmällisyys ja kiinnostus alaa kohtaan. Työssä ei voi olla koskaan valmis, sillä koko ajan on kehitettävä omaa osaamista ja seurattava ympärillä tapahtuvia muutoksia esimerkiksi lainsäädännössä.

Työnhaun vinkit

Anne korostaa, että työnhaussa kaikenlainen työkokemus omalta alalta on arvokasta. Hänen mielestään kannattaa olla itse aktiivinen työnhaussa. Hänen kokemuksensa perusteella kaikki avoimet työpaikat eivät ole aina yleisessä haussa, joten joskus oman aktiivisuuden avulla voi onnistua saamaan töitä. Hän kertoo myös, että kiinnostus alaa ja työnhaun kohteena olevaa yritystä kohtaan on tärkeää.

Vinkit opiskeluaikaan

Anne rohkaisee kaikkia lähtemään opiskelijajärjestöjen toimintaan mukaan. Hän kannustaa myös hyödyntämään opiskeluaikaa monipuolisesti. Yliopistossa on laaja ilmainen kurssitarjonta, joka kannattaa käyttää hyväksi esimerkiksi opiskelemalla kieliä. Hänen mielestään ei ole järkevää kiirehtiä pois, vaan tehdä omanlainen tutkinto.

Opiskeluiden alkua odotellen!

Jenni Kivikko, Viri Lactiksen edustaja Agronomiliiton opiskelijavaliokunnassa