Haastattelussa Puutarha-agronomit – Vinkit satokauden alkuun!

11.5.2023 13:09

Kysyimme Puutarha-agronomeilta vinkkejä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle kesän viljelyjen kanssa riippumatta aikaisemmasta osaamisesta ja taustasta. Haastattelussa keskityttiin erityisesti laatikkoviljelyyn.

Puutarha-agronomit ry on vuonna 1984 perustettu Agronomiliiton alainen koulutusala­yhdistys, jonka jäsenistä suurin osa on puutarhatieteestä valmistuneita maatalous-metsätieteiden maistereita. Yhdistykseen voi halutessaan liittyä myös puutarhatieteen ja lähialojen opiskelijat.

”Viljelylaatikko mahdollistaa lähes mitä vaan”

Mitä kasveja suosittelisitte laatikkoviljelyn vasta-alkajalle, kokeilunhaluiselle tai haastetta kaipaavalle kasvattajalle?

- Helppoja kasveja ovat monet yrtit, kuten minttu ja timjami. Muista kuitenkin, että kasvit vaativat aina jonkun verran hoitoa, erityisesti vettä. Haastavimpia ovat tomaatit ja paprikat. Erityisesti tomaateista löytää kuitenkin myös kasvihuoneen ulkopuolella menestyviä lajikkeita esim. puutarhaliikkeestä neuvoilla. Hyvä lannoitus mahdollistaa kokeneemmalle mm. kesäkurpitsan, kurpitsan ja avomaankurkun viljelyn. Eksoottisempana vaihtoehtona voi kokeilla minimunakoisoa.

Tuleeko kesän aikana yksi sato vai useampi? Onko mahdollista jaksottaa joitain kasveja?

- Yrteistä on iloa koko kesäksi, kunhan niitä lannoittaa ja kastelee riittävästi. Salaatit korjataan kerralla ja kasvuaika on lyhyt, tästä syystä kannattaa salaatteja istuttaa muutaman kerran esimerkiksi viikon välein. Kesäkurpitsa tuottaa satoa pitkin kesää, kun hedelmät korjataan riittävän pieninä. Myös kesäkurpitsan kukat ovat syötäviä (tuttu herkku mm. Italiassa). Tomaatti ja munakoiso vaativat pitkän kasvuajan, samoin syksyllä korjattava talvikurpitsa.

Kannattaako kasvit esikasvattaa, suorakylvää vai suosia valmiita taimia puutarhamyymälästä?

- Harva kasvi kannattaa kylvää suoraan ulos. Esikasvatus on kuitenkin välttämätöntä esimerkiksi tomaateille, kurpitsoille ja avomaankurkuille. Osan yrteistä (korianteri, tilli...) voi kylvää maahan. Taimien kasvatus aloitetaan jo kevättalvella, joten tässä vaiheessa taimia kasvattavan kannattaa ostaa valmiit puutarha-myymälästä.

SANASELITYKSET:

Esikasvatus = Siemenet kylvetään aikaisemmin keväällä sisätiloissa ja taimet siirretään ulos ilmojen lämmettyä.

Suorakylvö = Siemenet kylvetään suoraan avomaalle. Kylvöajankohta ja avomaalle siirtäminen riippuu kasvista.

Mitkä edellä mainituista kasveista tarvitsee harsottaa, ja mitä kasvia varten kannattaa varautua tuella? Tarvitaanko muita välineitä?

- Harsoja kannattaa kylmyyttä vastaan varata kasvista riippumatta, ilman harsoa istutus venyy myöhään kesälle. Harsosta on hyötyä myös syksyn kylmenevinä öinä. Monet tomaatti- ja paprikalajikkeet kannattaa tukea, tässä pääsee pitkälle maalaisjärjellä.

Voinko huoletta lomailla vai tuleeko minulla olla kasvienhoitaja poissaoloni ajan? Kuinka tiheää tarkkailua kasvusto vaatii?

- Kastelusta pitää muistaa huolehtia ellei sada. Tarve riippuu kasveista ja kasvualustan koosta - mitä pienempi, sitä nopeammin kuivuu. Jos viljelykset jättää, tulee varautua tappioihin. Jotkin tuholaiset syövät kasvuston varsin lyhyessäkin ajassa.

Voiko samassa kasvattaa kukkasia ja hyötykasveja? Onko siitä hyötyä?

- Voi hyvinkin! Kukat tuovat istutuksiin pirteyttä ja ovat hyväksi pölyttäjille.

Kiitos puutarha-agronomeille hyvistä vinkeistä. Näillä on hyvä lähteä kokeilemaan uutta viljelysten kanssa! Lopuksi lainaus puutarha-agronomien puheenjohtajalta Juho Alhbergilta, joka totesi hyvin puutarhanhoidon hyödyistä:

”Se tuo henkistä hyvinvointia, kun saa olla kasvien kanssa”.

Haastattelun tekijä ja jutun kirjoittaja: Elli-Noora Jalonen, joka on Vuorovaikeutuksen eli ympäristö- ja luonnonvaraekonomian edustajana opiskelijavaliokunnassa. Elli-Noora toimii myös tämän vuoden opiskelijavaliokunnan puheenjohtajana.

Lähetä kommentti