Euroopan historian äärelle, oppimaan Kiinaa vaiko tutustumaan Afrikan savanneihin? Uratähtäimen ehdotuksia helpottamaan vaihtoyliopiston valintaa

18.10.2022 12:28

Jos vaihtoon lähteminen kutkuttaa, mutta suunnittelu tuntuu raskaalta, on hyvä käyttää aiempia kokemuksia pohjana. Apua voi pyytää kaverilta, joka on jo käynyt vaihdossa tai aiheesta voi lukea esimerkiksi tästä blogista.

Tämän kerran postauksessa on tarkoituksena helpottaa yhtä suurista vaihtoon lähtöön liittyvistä päätöksistä, kohteen valintaa. Alle on listattu pienien kuvauksien kera yliopistoja/ vaihtokohteita, joihin opiskelijat ovat vuosien saatossa lähteneet Agronomiliiton edustamilta aloilta.

Kuvituskuvina erään vaihto-opiskelijan arkea kampukselta ja eri reissukohteista. Vaihto on opintojen lisäksi kohdemaahan/ -alueeseen tutustumista, joten pidä mielessä myös mitä nähtävää vaihtokohteen läheisyydessä on.

On hyödyllistä tietää, tarjoaako vaihtoyliopisto omia opintoja tukevia kursseja. Tämä on syy, minkä vuoksi on yleistä, että tietystä koulutusohjelmasta lähdetään yhä uudelleen samoihin kohteisiin. Listan kohteissa on kurssitarjontaa tietystä alasta kiinnostuneille. Omalla kohdalla pitää kohdetta valittaessa huomioida myös mahdolliset kielitaitovaatimukset ja keskiarvorajat. Euroopassa näistä ei usein koidu ongelmia, mutta esimerkiksi Etelä-Amerikasta on haastava löytää vaihtoyliopistoa, jos ei puhu espanjaa ja Australia on esimerkki maasta, johon vaaditaan usein melko korkea keskiarvo vaihto-opiskelijaksi hakevilta. Vaihto on myös oiva tilaisuus astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja testata jotain uutta. On siis hyvä kartoittaa kohteen kurssitarjontaa laajemmin ja jos vapaasti valittaviin opintoihin mahtuu, kannattaa monitieteellisyyden nimissä testata jotain uutta.

Vaihtokohteet toki vaihtuvat vuodesta toiseen ja ajankohtaiset tiedot löytyvät yliopiston sivuilta

Tässä kuitenkin lista yliopistoja, jotka ainakin kannattaa oman mielenkiinnon mukaan katsastaa:

Czech University of Life Sciences Prague: Ensimmäisenä esiteltävänä kohteena Tšekin Prahassa sijaitseva yliopisto, jossa löytyy kattava kurssitarjonta esimerkiksi elintarviketieteistä tai –taloudesta kiinnostuneille. Suomen opinnoista poiketen Prahassa pääsee opiskelemaan oluesta usean kurssin verran. Keskeinen sijainti Euroopassa helpottaa matkustamista ja Tšekki on monella mittapuulla Suomea halvempi kaupunki elää ja opiskella, joten tänne voi lähteä vaihtoon pienemmälläkin budjetilla.

Sveriges Landbruketsuniversitet: Ruotsissa maatalous- ja ruoka-alan opintoja tarjoava yliopisto, jolla on toimintaa monissa kaupungeissa. Vaihto-opiskelijat päätyvät monesti Uppsalaan, mutta kursseja valitessa on tärkeää huomioida, että opetus on samalla kampuksella, eli samassa kaupungissa. Ruotsi on moneen kohteeseen verrattuna lähellä, suurin osa suomalaisista osaa vähintään alkeet ruotsin kielestä ja kulttuurissa on Suomen kanssa monia yhtäläisyyksiä. Nämä ovat seikkoja, joiden myötä vaihto Ruotsiin voi olla helpohko tapa opiskella ulkomailla. Kurssitarjonta on laaja, kuten Viikissäkin.

Universität für Bodenkultur Wien: Wien on arvostettu opiskelijakaupunki ja senkin sijainti keskellä Eurooppaa helpottaa matkailua. Yliopisto tutustuttaa opiskelijan kiinnostuksenkohteesta riippuen esimerkiksi ympäristötieteen, resurssien hallinnan tai puutalouden saloihin. Wienissä englanninkielisiä kursseja löytyy helposti, mutta halutessaan voi kehittää myös saksan kielitaitoaan.

Wageningen Universitet: Hollanti ja erityisesti Wageningen tarjoaa selkeän kurssivalikoiman vaihto-opiskelijoille ja opetus on korkeatasoista.  Kaupungin pieni koko ja maan samankaltaisuus Suomen kanssa helpottavat vaihdon toteuttamista. Wageningen sopii pienenä kaupunkina sinullekin, joka etsit rauhallista kohdetta. Vaihto-opiskelijoille järjestetään kuitenkin paljon ohjelmaa, johon voi, kuten tapana on, osallistua oman mielenkiinnon mukaan (pätee kaikkiin kohteisiin).

Chinese University of Hong Kong: Jos vaihtokohde hieman kauempana kiinnostaa, on Hong Kong vaihtoehto kaupungin sykkeestä haaveilevalle. Hong Kong:sta ei suuren kaupungin tunnelmaa puutu ja täällä pääsee osaksi täysin eri kulttuuria. Erityisesti kevätlukukausi ajoittuu sopivasti Suomen kanssa samaan aikaan. Kursseja löytyy englanniksi, eivätkä keskiarvorajat ole niin korkeat, kuin monessa muussa kaukokohteessa. Kiinan kielen taidosta on globaalissa maailmassa hyötyä, joten kaukovaihtoa kannattaa miettiä. Myös Kiinasta löytyy monia, maa- ja metsätieteellisen tiedekunnan opiskelijoille erikseen suunnattuja kohteita, joihin kannattaa ehdottomasti perehtyä.

National Taiwan University: Taiwan voi kuulostaa monesta yllättävältä, mutta miksi ei ottaisi riskiä ja hyppäisi opintojen aikana tuntemattomaan (vaikka tämän kokemuksen vaihto antaa yleensä aina)? Tropiikissa pääsee adaptoitumaan aivan uudenlaiseen elämäntapaan ja kokemaan monelle tuntemattoman maan kulttuuria. Viisumin saaminen Taiwaniin on ollut aiempien kokemuksien mukaan helpohkoa muihin kohteisiin verrattuna ja kurssit eivät yhtä vaativia kuin Suomessa. Myös Taiwanissa pääsee oppimaan halutessaan Kiinaa, mutta kielitaidoksi riittää englantikin. Lukukaudet ovat Taiwanissa Suomesta poikkeavat, mikä tulee huomioida.

Stellenbosch University: Miltä tuntuisi lähteä opiskelemaan esimerkiksi kestävää maataloutta Etelä-Afrikkaan? Villieläimistään tutussa maanosassa moni asia täytyy tehdä mm. poikkeavan ilmaston takia täysin eri tavoin, joten alan opiskelu maassa on varmasti jotain täysin muuta kuin Suomessa. Stellenboschin yliopistossa on tarjolla myös monia muita kursseja englanniksi, mutta myös kielitaitoaan voi kartuttaa, olisi hienoa voida sanoa osaavansa afrikaansia. Vaihtoon tulijoita on ajateltu monessa asiassa. Esimerkiksi kurssimaksuista on luovuttu ja asuminen on järjestetty yliopiston puolesta.

Kirjoittaja: Opiskelijavaliokunnassa Vuorovaikeutus - Ympäristöekonomistit ry:n edustajana toimiva Elli-Noora Jalonen

Lähetä kommentti