Apulaisprofessori Ursula Schwab on Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja

Ravitsemustutkija, laillistettujen ravitsemusterapeuttien opettaja Itä-Suomen yliopistossa, ravitsemussuositusten kirjoittaja ja potilastyötä tekevä FT Ursula Schwab on kansainvälisestikin arvostettu vaikuttaja. Lauantaina 26.10. hänelle luovutettiin Vuoden Vaikuttaja -palkinto.

Terveellinen ruokavalio on sekä yksilön hyvinvoinnin että kansanterveyden ja kansantalouden kannalta avaintekijä. Omaan ruokavalioon on jokaisen mahdollista vaikuttaa, ja terveyttä edistävät ruokavalinnat kohentavat oloa ja vähentävät monien ei-tarttuvien tautien riskiä. Hyvällä ravitsemuksella on vaikutuksia omaan hyvinvointiin tänään ja huomenna, ja vaikutukset kestävät elämän loppuun saakka.

Ursula Schwab on tunnettu suomalainen ravitsemusvaikuttaja, joka jakaa osaamisensa erilaisissa yhteyksissä. Hänen luennoillaan tulevat ravitsemusterapeutit oppivat, miten nautittu ruoka vaikuttaa terveyteen ja miten erilaisia sairaustiloja voidaan helpottaa ruokavalinnoilla. Hän kohtaa sairaalatyössään potilaita, jolloin hän konkretisoi muun muassa rasvan ja suolan määrät ruokina ja annoksina.

Tutkija Schwab on myös taitava tieteen popularisoija, joka ei kulje sieltä, mistä aita on matalin vaan sieltä, missä on luotettavin tieteellinen näyttö. Hän puhuu tieteen suulla ja edistää ”kohtuustiedettään” eli muistuttaa asiallisesti ravitsemuksen tärkeimmästä säännöstä: kohtuudesta.

Apulaisprofessori Schwab on edustanut useaan otteeseen suomalaista osaamista silloin kun ravitsemussuosituksia on laadittu. Hän on ollut laatimassa mm. pohjoismaisia ravitsemussuosituksia ja ensi vuoden alussa julkistettavia kotimaisia suosituksia.

Ursula Schwab on valmistunut Kuopion yliopistosta ja väitellyt vuonna 1998. Hän on toiminut Agronomiliiton valtuuston jäsenenä 2005–2012. Hän vaikuttaa edelleen liiton koulutus- ja työvoimapoliittisessa toimikunnassa sekä yliopistoneuvottelukunnassa. Hän on myös aktiivinen jäsen Ravitsemusterapeuttien yhdistyksessä, joka on Agronomiliiton koulutusalayhdistys.

Agronomiliiton Vuoden Vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Ursula Schwabille luovutetaan tunnustuksen lisäksi Nordean ja Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Lisätietoja:
Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Mikael Jern, matkapuh. 040 527 6145
FT Ursula Schwab, matkapuh.  02 944 54 528, sähköposti ursula.schwab@uef.fi
Agronomiliiton viestintäpäällikkö Maija Soljanlahti, matkapuh. 040 901 1643

Painokelpoinen kuva on ladattavissa täältä. Kuvaaja on Raija Törrönen.

Agronomiliitto ry

Agronomiliitto yhdistää koko ruokaketjun: siihen kuuluu noin 6 000 maatalous-, elintarvike-, ravitsemus-, kotitalous-, ympäristö-, bio- ja kuluttajatieteiden asiantuntijaa. Liitto palvelu- ja etujärjestö, joka ajaa jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja. Vuonna 1897 perustettu Agronomiliitto on Akavan jäsenjärjestö.