Anne Kalmari - "Mittään ei tapahdu, jos ei mittään yritä"

• Keskustan kolmannen kauden kansanedustuja Keski-Suomen vaalipiiristä
  • Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja
  • Maatalousyrittäjä
  • Agronomi, maa- ja metsätieteiden maisteri kasvinviljelytieteen pääaineesta

1. Kuka tai mikä on vaikuttanut uraasi eniten?

Oman isäni esimerkki työnteon arvostamisesta ja esimerkki myönteisestä suhtautumisesta maatalouteen. Ei pidä ihmetellä miksi jatkajaa eri yrityksiin ei löydy tai miksi maaseutu tyhjenee, jos lapset kuulevat koko ajan marmatusta ympäriltään.

Muistan oman isäni verkatakissaan. Olen isän tyttö, pienviljelijäisän, joka rakasti työtä ja luontoa. Isän jonka mukana pääsin työmaalle, metsään ja kalalle. Isän, jota rakastin, mutta joka oli myös vaikea. Isä oli sodat käynyt mies ja sota jätti arpensa. Häntä ei voinut herättää kesken unien, sillä hän oli silmänräpäyksessä valmis siirtymään konekiväärin taakse. Kolme veljeä oli kaatunut sodassa, mutta meitä ei kasvatettu katkeruuteen vaan luottavaisuuteen.

2. Miten sinusta tuli oman alasi asiantuntija?

Olen kolunnut monet maaseudun järjestöt, sillä olen aina halunnut tehdä työtä maaseudun ihmisten puolesta. Järjestötyön näytöt saivat ihmiset kannustamaan minua politiikkaan. Yhdessä tekemistä se on tämäkin. Vaikka olisimme eri mieltä, ei pidä loukata koskaan ihmisiä henkilöinä. Yliopistolla Westermarkin opit muutoksen tekemisestä ovat kantaneet osaltaan näihin päiviin. Pehun Eija taas opetti katsomaan kauas ja kansainvälistymään.

3. Onnistuminen josta olet ylpeä urallasi?

Vuonna 2015 kirjoitettu hallitusohjelma biotalouden osalta on merkittävin saavutus. Olen ylpeä siitä, sillä se antaa selkeän päämäärän, jonka pohjalta käytännön toimenpiteitä voidaan hoitaa. Vastasin siitä suurimman hallituspuolueen, keskustan osalta. Nyt ruokavientimme nousee, metsästä saadaan uusia tuotteita ja puuta liikkeelle, kiertotalous on saanut siivet ja uusiutuva energia vahvistuu ja luontomatkailu nostaa päätään.