Elintarvike-ekonomistit ry

Ei tulevia tapahtumia

Tutustu sivuihin!

Elintarvike-ekonomistit eli tuttavallisemmin Eery tarjoaa elintarvike-ekonomiasta, elintarvikealalta tai muilta vastaavilta aloilta valmistuneille ja vielä opiskeleville elintarviketaloudesta kiinnostuneille Agronomiliiton jäsenille vapaamuotoisen kohtaamispaikan ja oivia verkostoitumismahdollisuuksia.

Elintarvike-ekonomistit ry on perustettu Helsingissä vuonna 1986. Sen tehtävänä on edistää jäsentensä ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja sekä ylläpitää jäsenkuntansa yhteistoimintaa ja -henkeä.

Agronomiliittoon kuuluvat voivat liittyä Eeryn jäseneksi.

Toiminta on toistaiseksi tauolla ennen kuin yhdistykselle löytyy uusi toimintaa vetävä hallitus. Hallitukseen tarvitaan 4 jäsentä. Jos olet kiinnostunut hallitustoiminnasta Elintarvike-ekonomisteissa olethan yhteydessä Mona Turpeiseen turpeinen.mona@gmail.com.

Aktiivisen hallituksen puuttuessa emme peri jäsenmaksua.

Yhteystiedot: Pj. Mona Turpeinen. (turpeinen.mona@gmail.com). Tapahtumista tiedotetaan jäsenille omalla sähköpostilistallamme. Löydät Elintarvike-ekonomistien ryhmän myös facebookista.

Kun liityt jäseneksi tai muutat yhteystietojasi olethan yhteydessä myös liittoon, jossa ylläpidetään jäsenrekisteriämme.

Toiminta

Yhdistys pitää kokouksia, järjestää kursseja, opintoretkiä sekä muita tilaisuuksia, ylläpitää suhteita muihin ammatillisiin yhteenliittymiin ja toimii yhteistyössä toimialansa järjestöjen sekä yritysten kanssa elintarviketaloutta käsittelevissä kysymyksissä.

Esimerkkejä Eeryn tapahtumista: Yritysvierailut, teemalliset keskustelutilaisuudet, viini- ja olutillat, syysjuhlat, kokkauskurssit, osallistuminen ruokatapahtumiin.

Tapahtumat 2017

Vierailu Halvalle

Helmikuun alussa eeryläiset olivat yritysvierailulla Halvalla kuulemassa mm. tuotannonsuunnittelusta, markkinoinnista ja Halvan historiasta, minkä lisäksi pääsimme myös maistelemaan lakritsiuutuuksia.

Suomi kasvaa ruoasta - illallinen

Elintarvike-ekonomistit viettivät ”Suomi kasvaa ruuasta” -juhlavuoden tilaisuutta Sörnäisten Teurastamon aluella elokuun alussa (4.8). Alkuperäinen ulkoilmapiknik siirtyi sadepäivän vuoksi sisätiloihin, Teurastamon alueen ravintola viihtyisään ravintola B-smokeryyn. Alkutervehduyksien jälkeen kohotettiin maljat, jonka jälkeen tilaisuus jatkui vapaamuotoisena ja rentona keskusteluna. Illan kuluessa nautimme kotimaisista raaka-aineista valmistetut ruoat, juomat sekä jälkiruoat. Agronomiliitolta tilaisuudessa oli mukana Mikael Jern.

Midnigh Run

Eeryläiset osallistuivat syyskuun alussa öiseen juoksuun eli Mid night runiin.

Helsinki Distilling Company - tislaamokierros ja maistelu

Tislaamokierros lokakuun alussa Helsinki Distilling Companyssa. Meillä oli kierroksen aikana oma opas, joka kertoi tislaamon toiminnasta sekä alueen historiasta. Kierroksen lopuksi maistelimme kuuluja tisleitä mm. Helsinki Giniä.

Lakritsi- ja salmiakkkifestivaalit

Teimme retken lakristi- ja salmiakkifestivaaleille.

Digimarkkinoinnin koulutus

Eeryläiset kokoontuivat joulukuussa Agronomiliitolle kuulemaan digimarkkinoinnista Tulos Helsingin vetämämä.

Tapahtumat 2016

Naisten kymppi

Eeryläiset liikkuivat yhdessä Naisten Kympissä toukokuussa.

Työelämäilta Cotesin kanssa

Eery järjesti Agronomiliitolla lokakuussa yhteistyössä Cotes ry (kuluttajaekonomistit ja teknologit) kanssa vapaamuotoisen keskusteluillan työelämästä. Jaoimmekin yhdessä kokemuksia omista työurista rennosti hyvässä seurassa.

Vierailu Fazerin uuteen tehtaaseen

Fazer avasi uuden vierailukeskuksen Vantaalle ja Eeryläisllä oli mahdollisuus päästä sinne ensimmäisten joukossa. Vierailulla opimme Fazerista yrityksenä ja Fazerin historiasta. Lisäksi kuulimme tuotteiden valmistusprosesseista sekä pääsimme maistelemaan makeisia.

Tapahtumat 2015

Tee tasting

Tammikuussa Eeryläiset tutustuivat teen saloihin Agronomiliitolla. Maistelimme esimerkiksi matchaa sekä hieman erikoisempia teelaatuja kuten Milky Oolongia sekä Lapsang Souchong teetä.

Reilun kaupan vierailu

Eeryläiset tutustuivat Reilun kaupan toimintaan huhtikuussa. Opimme paljon toiminnasta sekä tuotteista. Pohdimme myös yhdessä miten reilua kauppaa saisi edistettyä myynnillisesti sekä esimerkiksi markkinoinnin kautta myymälöissä.

Intialaisen ruoan kokkauskurssi

Mangovaahtoa, pilahvia, ananaschutneyta ja monia muita intialaisia herkkuja kokkailtiin Uudenmaan Marttojen opastuksella toukokuussa.

Naisten kymppi

Eeryläiset liikkuivat yhdessä Naisten Kympissä toukokuussa.

Ruokatieto Yhdistys vierailu

Marraskuussa Eeryläiset vierailivat Ruokatiedolla. Kuulimme laajasti suomalaisen ruokakulttuurin edistämisestä sekä muun muassa Hyvää Suomesta merkistä, ruokakulttuurista sekä suomalaisen ruoan potentiaalista vientiin.

Tapahtumat 2014

Eksoottisten hedelmien tasting

Eeryläisten alkuvuosi lähti käyntiin jo tammikuussa eksoottisten hedelmien tastingilla Agronomiliitolla. Pohdimme myös omia kulutustottumuksia ja hedelmien kypsyyden tunnistukseen, sesonkeihin sekä laadukkaan hedelmän tunnistukseen saimme myös oivia vinkkejä.

Karibian herkkuja Marttojen opastuksella

Uudenmaan Martat pitivät meille Karibialaiset Herkut kokkauskurssin opetuskeittiössään. Saimme perehdytystä karibialaisesta ruokakulttuurista sekä tyypillisistä karibialaisen keittiön aineksista sekä pääsimme itse luonnollisesti kokkailemaan.

Yritysvierailu Kuulaalle

Toukokuussa teimme yritysvierailun tutkimusyritys Kuulaalle. Kuulimme yrityksestä ja sen toiminnoista ja opimme esimerkiksi erilaisista tutkimustarpeista sekä uutuustuotteiden tutkimisesta erilaisin idea-, konsepti- ja tuotetestein.

Syysjuhlat

Elintarvike-ekonomistit järjesti syysjuhlan lokakuussa yhteistyössä Viikin Taloustieteilijöiden kanssa. Juhlapaikkana toimi tällä kertaa ravintola Brasserie Eira. Syysjuhlat saivatkin paljon kiitosta, sillä ne ovat loistava tilaisuus jäsenille verkostoitua hyvän ruoan lomassa.