Toimintakertomus 2012

8.4.2013 15:17

Pohjois-Savon agronomeilla oli vankka tahto toteuttaa lounasretki keväällä 2012 Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen tutkimuspuutarhalle, mutta puutarhan toiminnan alasajo alkoi valitettavasti jo alkuvuodesta, joten vierailuryhmiä ei enää vastaanotettu.  Toimintamme kulminoitui siis syysretkeen ja vuosikokoukseen 19.9.2012 Sisä-Savoon Suonenjoen seudulle. Matkaan kutsuttiin Pohjois-Savon agronomien lisäksi Luonnontieteiden akateemisten liiton Pohjois-Savon paikallisjaosto (LAL P-S), jonka kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2009. Matkan kohteina olivat Osuuskunta Maitomaa , jossa toimitusjohtaja Mikko Sairasen johdattamana kuulimme 60 henkilöä työllistävän yrityksen kuulumisista, mm. Lidl Suomen pääasiallisena maidontoimittajana, S-ketjun Rainbow-raejuustojen valmistajana ja yhteistyöstä Olvin kanssa maitopohjaisten juomien valmistuksessa, johon liittyen oli syyskuussa meneillään mittava pakkauslaiteinvestointi. Joulukuussa yritys ilmoittikin aloittavan Angry Birds –maitopohjaisten juomien valmistuksen. Toinen vierailukohteemme oli Yrityspuisto Futuria, jonka mittavaan maaseudun kehittämis- ja elintarvikealan hanketoimintaan meidät tutustutti yrityspalvelupäällikkö Olli Kokander. Tiloissa toimii mm. Marjaosaamiskeskus ja EkoCentria. Nautimme myös iltapalan Futurian Ravintola Mikossa ja pidimme yhdistyksemme vuosikokouksen niinikään Futurian tiloissa. Järjestimme retkelle bussikuljetuksen Iisalmi-Kuopio-Suonenjoki –reitillä. Tapahtumaan osallistui 14 Pohjois-Savon agronomien jäsentä ja 2 avecia. Yhdistyksen varsinaisessa kokouksessa käytiin läpi uuden yhdistyssäännön mukaiset asiat ja hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2013 valittiin Kari Venäläinen ja jäseniksi Raija Saarelan tilalle Olavi Nissinen ja Riitta Kerkolan tilalle Kirsti Taattola. Vuonna 2012 yhdistyksen hallitukseen kuuluivat Kari Venäläinen pj., Leila Moilanen vpj., Raija Saarela siht., Urpo Järveläinen taloudenhoitajana sekä jäseninä Aarno Ollikainen ja Riitta Kerkola. Johtokunta kokoontui vuoden 2012 aikana kerran 20.1.2012 ELY-keskuksessa Kuopiossa. Yhteistyötä tehtiin johtokunnan sisällä tiiviisti vuoden aikana myös sähköpostilla. Jäsenistölle tiedotettiin yhdistyksen asioista jäsenkirjeellä elokuun alussa (sähköpostin omistaville sähköpostilla, kirjeitä 18 kappaletta) ja uudestaan syyskuun alussa. Vuonna 2012 yhdistyksen jäsenmaksu oli 8 € ja jäsenmäärä oli 117 henkilöä.