« Muut yhdistykset

Yhdistyksen rahastonhoitaja
Merja Vainio

Agronomiliiton vuoden yhdistys 2018

Lounais-Hämeen agronomit tarjoaa jäsenilleen tilaisuuksia tutustua paikallisiin maatalous-, elintarvike- ja biotalousalan toimijoihin, kuulla ajankohtaisista aiheista ja tavata toisiaan niin ammatillisissa merkeissä kuin kulttuuririennoissa. Yhdistyksessä on 97 jäsentä. Jäsenmaksumme on 12 euroa, ja se peritään Agronomiliiton jäsenmaksun yhteydessä.

Jäsenet, olkaa hyvät ja käyttäkää hyväksenne yhdistyksen tarjoamat mahdollisuudet!

Yhteystietoja
puheenjohtaja Oiva Niemeläinen, oiva.niemelainen@luke.fi, puh. 040 5840642
sihteeri Tarja Mäenpää, tarja.maenpaa@hkscan.com puh. 040 5824262

Tapahtumia

Uusi jäsenkirjeemme on julkaistu. Voit lukea sen tästä.

Tulevan kesän retken teemme yhdessä Kanta-Hämeen agronomikerhon kanssa Asikkalaan. Retki on lauantaina 29.6. ja ohjelma sisältää käynnit

-          Ruusumäen puutarha, joka on yksityinen n. kahden hehtaarin laajuinen

-          Vilppulan marjatila, jolla on marjojen tunneliviljelyä suuressa mittakaavassa.

-          Terolan taimitarha, jolla on noin 400 erilaista perennaryhmää.

Lounasta syömme Lehmonkärjen maatilalla.

21.2.2019 Tutustuimme Siikosten sirkkafarmiin Forssassa.

Kirsi ja Jouko Siikosen tila on ollut ensimmäisiä kotisirkkatiloja. Sirkkojen ruokinta, juottaminen, munitus, sadonkorjuu, laitteiden pesu on jouduttu opettelemaan kokemusten kautta. Työtä on ollut paljon enemmän kuin he ajattelivat. Sirkkojen kysyntä on tänä vuonna laskenut, kun suurin kokeiluinto kuluttajilla on mennyt ohi. Me saimme maistella sirkkoja kuivattuina, mausteseoksella friteerattuina sekä leivän päällä paistettuina. Tilalta sai myös ostaa kuivattuja sirkkoja tai pakastettuna. Meitä oli paikalla 10 jäsentä. Kuvia sirkoista tässä.

Lisäksi Miika Tapio Lukesta kertoi Luonnonvarakeskuksen hyönteislaboratoriosta, jossa tutkitaan mm. jauhopukin ja mustasotilaskärpäsen kasvatusta ja tuotteita: lantaa, proteiinia, rasvaa ja kitiiniä.

15.11.2018 kävimme Kanta-Hämeen agronomien kanssa Hämeenlinnan teatterissa katsomassa Tahtien sota -musiikkikomedian. Ennen teatteria söimme illallista Verkatehtaalla.

26.10.2018 järjestimme yhteiskuljetuksen Agronomiliiton Suomi kasvaa ruoasta -seminaariin Helsinkiin.

10.10.2018 pidimme yhdistyksen kokouksen Luonnonvarakeskuksen Planta-rakennuksen uusissa toimitiloissa. Tässä pari kuvaa.

20.6.2018 teimme kesäretken Piikkiöön. Vierailimme Timo Juntin puutarhalla, Luken koetoiminta-asemalla ja Yltöisten arboretumissa ja söimme illallista Kavalton tilalla.

13.2.2018 kävimme tutustumassa biologisten torjuntaeliöiden tuotantoon Biotus Oy:ssä Forssassa.

1.12.2017 avattiin lähiruokatapahtuma Hyvää läheltä - hyvää lähelle Forssan Citymarketissa. Tässä kuvia.

28.10.2017 järjestimme kimppakyydin Agronomiliiton 120-vuotisjuhlaillalliselle. Tässä osa yhdistyksen juhlaväestä.

9.7.2017 Forssan lehti julkaisi aloitteestamme kahden ja puolen aukeaman kirjoituksen agronomikunnan laajasta toimialasta Agronomiliiton 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

6.6.2017 tutustuttiin Riihimäellä toimivaan vientiyritykseen, Trans Farm Oy:hyn. Paluumatkalla pysähdyttiin perinneaterialla Marskin Majalla Lopella. Tässä valokuvia ja lisääkuvia.

28.4.2017 järjestimme jäsenillemme yhteiskuljetuksen Agronomiliiton 120-vuotisjuhlaseminaariin Finlandia-talolla. Tässä valokuvia.

20.2.2017 tutustuttiin Jokioisilla toimivaan puurunkoisia ja puuverhoiltuja tuotantorakennuksia kaikkialle Suomeen valmistavaan FM-Haus Oy:hyn. Tässä valokuvia.

24.11.2016 vietettiin pikkujoulua teatterin ja illallisen merkeissä Logomolla Turussa. Teatteriesityksenä oli Toc toc – komedia neurooseista.

29.10.2016 järjestettiin kimppakyyti Agronomiliiton syysjuhlaan Tampereelle.

30.8.2016 pidettiin vuosikokous Agronomitalossa, syötiin The Cock -ravintolassa ja käytiin Suomenlinnan kesäteatterissa katsomassa Kesäyön uni. Tässä valokuvia kesäiseltä retkeltämme.

7.6.2016 retkeiltiin Harvialan taimitarhalla Janakkalassa ja maatilamatkailutilalla Ilorannassa Hauholla. Tässä valokuvia erittäin onnistuneelta retkeltämme.

15.3.2016 käytiin tutustumassa maatilalihakauppa Makulihaan. Tässä valokuvia.

23.11.2015 juhlittiin yhdistyksen 60-vuotisjuhlaa Jokioisten kartanon päärakennuksessa. Tässä valokuvia.

19.10.2015 pidettiin yhdistyksen kokous Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n toimitiloissa Forssassa. Samalla tutustutiin yhtiön toimintaan. Tässä valokuvia

10.6.2015 vierailimme Janakkalassa sijaitsevassa Kankaisten Öljykasvit Oy:ssä, joka omistaa rekisteröidyn tuotemerkin Virginon. Yritysvierailun jälkeen söimme lähiruoasta koostetun Janne-menyyn ravintola Piparkakkutalossa Hämeenlinnassa Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi. Tässä valokuvia.

16.2.2015 käytiin tutustumassa Humppilassa sijaitsevaan LähiPuoti Remes Oy:hyn. Tässä valokuvia.

6.10.2014 pidettiin yhdistyksen kokous Envor Groupin toimitiloissa Forssassa, ja samalla tutustuttiin yhtiön toimintaan ja tuotantolaitoksiin. Tässä kokouskuulumisia.

12.6.2014 teimme kesäretken Suomen maatalousmuseo Sarkaan, jossa pidimme miniseminaarin hiilineutraalista maataloudesta. Seminaarin esitelmät ovat katsottavissa tässä; Kari Tiilikkalan esitelmä ja Juha Pirkkamaan esitelmä. Tässä valokuvia.

3.3.2014 tutustuimme Jokioisten Leipä Oy:hyn. Tässä valokuvia.

21.11.2013 käytiin Tampereen Teatterissa katsomassa suurmusikaali "Les Misérables".

7.10.2013 pidettiin vuosikokous, kuultiin esitelmä luontolähtöisestä hyvinvointitoiminnasta ja tutustuttiin Museotila Hevossiltaan (ks. valokuvia).

24.5.2013 yhdistys kävi tutustumassa Vampulassa sijaitsevaan VamBio Oy:hyn. Käy katsomassa retken valokuvia.

Yhteystietoja
puheenjohtaja Oiva Niemeläinen, oiva.niemelainen@luke.fi, puh. 040 5840642