Service och förmåner

Du får hjälp med anställningsrelaterade frågor och problem. Förbundet ger dig råd och handleder dig i arbetssökningsprocessen samt erbjuder lönerådgivning. Förbundet kan dessutom erbjuda andra värdefulla förmåner och rabatter. Förbundet har hand om ditt utkomstskydd för arbetslösa.

Med medlemskapet får du information om arbetslivet och branschen. Du får hem förbundets tidskrift Alimenta sex gånger per år och har möjlighet att beställa en Akava-fickkalender. På  webbplats kan du bekanta dig med Palkkanosturi som hjälper dig att hitta en lämplig lönenivå. Där kan du också bläddra bland lediga jobb eller lediga veckor i förbundets hyrstugor.

Kostnadsfri rådgivning om anställnings- och tjänsteförhållanden

E-postadressen till den kostnadsfria rådgivningen om anställnings- och tjänsteförhållanden för medlemmar är:  tyosuhdeneuvonta (at) agronomiliitto.fi

Vi hoppas att våra medlemmar kontaktar rådgivningen via e-post för att vi ska kunna försäkra en snabb kundservice.

Frågor som inkommer via e-post besvaras av förhandlingscheferna Minna Hälikkä och Outi Parikka. Om de har förhinder besvaras förfrågningarna av Asianajotoimisto Viilo & Vainio Oy’s jurister i anställningsfrågor Arto Vainio (advokat, vicehäradshövding), Juhani Viilo (advokat, vicehäradshövding) och Maiju Koivisto (juris magister) på Asianajotoimisto Viilo & Vainio Oy.

Förbundet erbjuder även telefonrådgivning

Anställda inom den privata sektorn får rådgivning på telefon av Minna Hälikkä och stats-, kommuns- och universitetsanställda av Outi Parikka. Förbundet har ett jouravtal med advokatbyrån Asianajotoimisto Viilo & Vainio Oy och när förbundets tjänstemän inte är på plats styrs medlemmars förfrågningar dit. I sådana fall har juristerna jourtid måndag–fredag kl. 10.00–16.00.